Hej!
Jag har en Peugeot 306 som har börjat strula. Det började för ca 1 årsedan med
att bilen började öka i tomgång sporadiskt ( gasade själv ), men endast på tomgång. Nu har även bilen visat vissa startproblem, och detta sker endast om du
kör en väldigt kort sträcka, ca 2 min och låter bilen stå i 2 min så får man kranka på startmotorn en bra stund så innan bilen vill gå igång! Så nu är det 2 problem!
Skall tillägga att jag har bytt tomgångventilen till en bättre beg och bränslefilter. tändstift, utan resultat.
Är det någon som har nån aning om vad detta kan vara!
Mvh David
Tomgång o strat problem Peugeot 306 -1999 1,6
-
Pyra Ohm's
Re: Tomgång o strat problem Peugeot 306 -1999 1,6
Den har ju ett förhöjt varvtal på tomgången innan motorn har blivit varm. Min brukar gasa till lite upp mot 1500 och sedan lägga sig på 1100. När bilen sedan är varm så ligger den på 800.
Peugeot 306 XSI -94, Malmö
Hej!
Jo det är jag med på men, min bil höjer inte varvtalet jämt, den kastar upp tomgången precis som om du helt plötsligt trycker på gasen!
Jo det är jag med på men, min bil höjer inte varvtalet jämt, den kastar upp tomgången precis som om du helt plötsligt trycker på gasen!
kolla efter vakuumläckor. På insuget lär sitta ett gäng slangar, följ dessa och kolla så ingen är skadad längs vägen. Drar bilen i sig tjuvluft någonstans så kan den börja gå oroligt.
Ok, jag gjorde ett test med att dränka motorn med startspray utan några tecken på läcka, men jag skall kolla slangarna igen!
Tack för svaret, återkommer när jag har kollat!
Mvh David
Tack för svaret, återkommer när jag har kollat!
Mvh David