skrammel innan oljetrycket kommer upp 205cti 1.9
skrammel innan oljetrycket kommer upp 205cti 1.9
Hej! Håller på att renovera en 205 cti motorn är går bra men det finns ett skrammel innan oljetycket kommer upp och jag tycker att det låter från toppen. Oljetrycket är jämt och högt 5kg på mätaren i bilen (kanske lite väl högt). Kan skramlet komma från kammen, det är ju inte hydrauliska på 1.9 105hk. När motorn gått en liten stund går den tyst och fint och om jag stannar låter trycket gå låter bilen stå 10min och startar igen är den tyst. Tacksam för förslag på vad det kan vara.
Re: skrammel innan oljetrycket kommer upp 205cti 1.9
XJR1300sp wrote:Hej! Håller på att renovera en 205 cti motorn är går bra men det finns ett skrammel innan oljetycket kommer upp och jag tycker att det låter från toppen. Oljetrycket är jämt och högt 5kg på mätaren i bilen (kanske lite väl högt). Kan skramlet komma från kammen, det är ju inte hydrauliska på 1.9 105hk. När motorn gått en liten stund går den tyst och fint och om jag stannar låter trycket gå låter bilen stå 10min och startar igen är den tyst. Tacksam för förslag på vad det kan vara.
ingen som har något förslag?
Kan det måntro vara filtret som sitter i toppen? Den där plasthistorian, tror att den kan bli tät, en del brukar ju plocka bort den helt.
Claes B wrote:Kan det måntro vara filtret som sitter i toppen? Den där plasthistorian, tror att den kan bli tät, en del brukar ju plocka bort den helt.
Tack för svaret Claes!
Det kan låta troligt var sitter filtret? under ventilkåpan eller? När jag byte olja och filter tog det väldigt lång tid att fylla på. Oljepåfyllningen svalde väldig trögt. mvh Daniel.
Det sitter såvitt jag vet i tryckkanalen från blocket upp i toppen, kommer inte riktigt ihåg hur det ser ut men jag tror det går att komma åt att göra hål på det om man lyfter kamaxeln.