Peder wrote:Dags att uppa, har uppe mina alternativ för brukis. Hittade denna i göteborg
http://www.blocket.se/goteborg/Citroen_ ... ?ca=15&w=2, verkar den vettig?
Och blev faktiskt väldigt intresserad utav en citroen, inte bara activa utan en bil med hydralfjädring
Vilka modeller utav xantia har det? Alla?
Även kollat lite på 306/406 diesel

Alla Xantia har hydraulisk fjädring. Det finns 3 varianter.
1. Bara vanlig hydraulfjädring. På köpet har man alltid nivåreglering. Minst underhåll med detta systemet, minst antal gasklockor att fylla/byta.
2. Hydractive. Som ovan fast med sportläge vilket innebär en styvare fjädring vid hård körning alt. med knapp. Mer underhåll, fler klockor. Sitter oftast standard på turbo och v6 men fanns nog som tillval på flera. De tidiga 16v med "S16" motorn på 152/155hk har detta som standard. Detta blir alltså en Mi16 med grymmare väghållning och komfort. Min personliga favorit.
3. Activa. Har aktiva krängningshämmare som gör att bilen inte kränger. Grymt system, väghållning i världsklass samtidigt som du har extrem komfort. Dessa bilar börjar bli gamla, det kan innebära väldigt mycket underhåll. Activa fanns med turbo, v6 eller den senare 16v på 132hk. Den senare går ju verkligen fetbort enligt mig.
Fördelen är att Xantia börjar bli en sjukt billig bil, men som sagt kan det kosta i underhåll men hydraulsystemet är inte den krångliga biten. Själv föredrar jag XM, fast det är en större bil är den inte märkbart tyngre och faktum är att dom tar mindre soppa pga luftmotståndet. Dom rostar dock mycket mer än Xantia. Xantia borde vara den perfekta instegs-cittran då den är bra kvalitetsmässigt, lättmekad och billig i delar. Själv tycker jag dom är lite trista och torra även om det inte är nåt direkt fel på dem.
Har hört ryktas om att min gamla Xantia 1.8 supersnikmodell är till salu för 3 loppor, besiktigad men vet inte hur länge. Bra bil som man inte behöver vara rädd om. Pigg och snål. Kontakta Lundin om du är sugen på den.