Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
plirum wrote:Men är det verkligen olagligt att chippa ? - en viss effektökning är ju tillåten har jag hört, hur mkt denna ökning skulle vara har jag dock ingen koll på... Det jag menade var väl mer att det inte märks så mycket om man chippar bilen som om man gör en motorkonvertering av detta slag..
Det olagliga i att chippa är väl inte effektökningen i sig, det är att motorns avgasrening så som den är typad sätts ur spel, eller kan sättas ur spel.
308 1,6 HDi -10
Claes Börjesson #496 __________________ "Tiden är den mest rättvist fördelade resursen. Alla har 24 timmar till sitt förfogande varje dygn."
Angående motorbyte så är det väl så att om man byter till en motor som inte suttit i modellen tidigare så krävs avgas-intyg. Detta vägrar KW Bruun att ge ut.
Tillvägagångssättet är väl iaf att mha avgasintyg genomföra en regbesiktning. Därefter kommer ju givetvis försäkringspremien att ändras eftersom försäkringsbolaget kan se att bilen har en viss effekt (som dessutom är högre än standard).
Att vara paranoid eller ej handlar egentligen bara om att skydda sig själv. Att sätta 205:an i ett träd och i slutändan inte få nån ersättning alls för den kan för de flesta vara överkomligt iom att det är en så pass billig bil.
Att däremot banka in i och demolera en nyare V70 kan bli en rätt dyrköpt läxa...
Att ingen åkt dit hittils betyder inte att det på nåt sätt är tillåtet. Däremot säger sannolikheten att för varje snubbe som "klarar" sig så närmar vi oss ett fall där någon stackare INTE gör det.
Inte på nåt sätt för att avråda men man bör iaf vara medveten om risken man tar! Och framförallt kanske köra därefter...
"man får trimma bilen 10% på effekten & 20% på vridet om inget annat anges för bilmodellen" står det i SFRO. inga problem med att byta till en främmande motor, det är väl avgasreningen som ställer till det lite. kommer inte ihåg från vilken årsmodell den måste vara avgarcetifierad.
Angående motorbyte så är det väl så att om man byter till en motor som inte suttit i modellen tidigare så krävs avgas-intyg. Detta vägrar KW Bruun att ge ut.
Jag är smått övertygad om att dom är SKYLDIGA att lämna ut det intyget. Inte lönt att från KW Brun om det, svaret vet vi ju. Frågan är vem som vet? SFRO?
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.