Hackande mi16

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
jokke

Post by jokke »

tänk på att även motorfel kan komma bara ibland ... särskillt om det är skillnad mellan kall och varm motor... är det en ventil kan den gå bra kall då toppen är aluminium och expanderar när den är varm då blir där större mellanrum mellan toppen och ventilen ... likaså med kolvringarna ...
Shortroots

Re: Hackande mi16

Post by Shortroots »

Nicklas wrote:
tomgången har alltid levt sitt liv på den bilen, 205mi16, men det har man kunnat leva med, men nu börjar den hacka och tveka när man ligger typ på motorvägen med jämn gas, säg 4000varv för att ibland dö helt o hållet. Hoppas iofs igång efter en stunds rullande.

Kan stå på tomgång vid ett rödljus och tomgången svajar mellan 500-1000 varv för att helt plöstligt dö och inte kunnas starta på 3-4min.

Går bra vid fullgas, ingen nämvärd tvekan eller slöhet där. Bara tomgång och vid jämn gas.

Står man och varvar lite så "bluddrar" den mer än innan.

tjenna.. har du fått årdning på din bil eller?
hade ungifär samma symptom när ja inte hade "brännsle tryck regulator klockan"på mellan filtret o spridar bryggan? (inte så bra på mekaniska faktspråket :roll: )
samt att ja körde på lambdasonden till orginal 205 motorn.

bilen gick som en klocka efter nyinhadlad och rätt lambdasond samt med den där brännsle klockan på..

kan ju vara ett tips om du inte fått årdning på den ennu.
bara en tanke/ide som slog mej när ja läste igenom. :wink:
205 16v.
tompa_73

Post by tompa_73 »

hmmm ja har lite liknande symptom på min nyligen konverterade 205,a...
tomgången pendlar säger ni men mellan vilka varvtal e normalt att en mi16 konverterad 205'a pendlar ? min rör sig mellan 1000 och 2500 men ligger allt som oftast mellan 1500 och 2000 på tomgång !?
sen när du trampar på gasen och varvar upp och släpper så tycker ja den ligger kvar på varven onormalt länge innan den sakta sakta börjar krypa ner till 2000 igen !???? den hackar dock inte utan går fint när man gasar !
ända felkod som uppstår e 52 fel bränsleblandning och k lampan lyser nästan konstant under 4500 varv !
har bytt lambda och kollat alla anslutningar samt gått över den med startgas för å kolla läckor !

tips nån ????

ps va menar du med å fixa lmm'n med en blyertspenna ?
tompa_73

Post by tompa_73 »

ingen :shock:
Shortroots

Post by Shortroots »

min tomgång ligger stadigt på runt 1000rpm

men inte utan den där bränsle trycksregulatorn. då får den förmycke soppa värkar det som.. blöddrar på låga varv o ogämn tomgång på min bil utan den på iaf.
205 16v.
el cacique
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by el cacique »

Shortroots wrote:min tomgång ligger stadigt på runt 1000rpm

men inte utan den där bränsle trycksregulatorn. då får den förmycke soppa värkar det som.. blöddrar på låga varv o ogämn tomgång på min bil utan den på iaf.

Hur kommer det sig att du provade att köra utan btr (bränsletrycksreg.)? :shock:

Btr:orn är fundamental för att motorn ska kunna köras. Den ger ett jämnt och korrekt bränsleflöde till spridarna (3 bars mottryck till din motor)
Mvh "el cacique"
205 Mi16 -89 röd *Sugtrimmning* *SÅLD*
205 Mi16 Monte Carlo *SÅLD*
205 Mi16 Lemans Turbo projekt *SÅLD*
309 GTI skrotad
205 GTI Monte Carlo *SÅLD*
205 GTI 8v TURBO
Volvo S80 T6 *Familjevagnen*
Dennis.S

Post by Dennis.S »

jag hade problem med min 205 mi16 för nån vecka sen nu. Ryckte som f*n vid jämngas, dock både vid varm och kall motor. Tomgången pendlade mellan 500-1500 varv.

Bytte bränslefilter, tomgångsmotor, lambdan, Spjäll-lägesgivaren och Fördelarlocket. ingen skillnad.

men så plockade jag bort Lmm:en och då var det helt kolsvart inne i, tråden var helt geggig, sitter i en liten båge inne i huset. Det var inte mycket luft som gick därigenom med andra ord. bytte Luftmassmätare och vips så gick bilen som en klocka igen.

anlednignen till "nergeggningen" var ett 2 månader gammalt microfilter som jag fick pröjsa hela 300 kr för som hade släppt i limningen :roll:
- Mitsubishi Lancer Evolution IV RS -97
- Skoda felicia kombi -96
- Vw Passat -91
- Volvo 745 -91

http://www.garaget.org/DennisS
Shortroots

Post by Shortroots »

el cacique wrote:

Hur kommer det sig att du provade att köra utan btr (bränsletrycksreg.)? :shock:

Btr:orn är fundamental för att motorn ska kunna köras. Den ger ett jämnt och korrekt bränsleflöde till spridarna (3 bars mottryck till din motor)

den satt inte på när ja köpte motorn o vissa värkade köra utan den då ja kollade på massa bilder på motorutrymmet på liknande 205mi16.. visste ju inte va den va bra för först så vart ju att ja skippa den först när ja satte i motorn men sen så slog det ju mej att den kanske ska sitta där endå.;)
205 16v.
el cacique
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by el cacique »

Shortroots wrote:
el cacique wrote:

den satt inte på när ja köpte motorn o vissa värkade köra utan den då ja kollade på massa bilder på motorutrymmet på liknande 205mi16.. visste ju inte va den va bra för först så vart ju att ja skippa den först när ja satte i motorn men sen så slog det ju mej att den kanske ska sitta där endå.;)

Låter skumt! :D

Kan ha varit pulsdämparen som sitter mitt på railen? Sitter inte på alla Mi16, tex inte på min.
Mvh "el cacique"
205 Mi16 -89 röd *Sugtrimmning* *SÅLD*
205 Mi16 Monte Carlo *SÅLD*
205 Mi16 Lemans Turbo projekt *SÅLD*
309 GTI skrotad
205 GTI Monte Carlo *SÅLD*
205 GTI 8v TURBO
Volvo S80 T6 *Familjevagnen*
Post Reply