206 GTI -02:a prestanda - får inte nog ;)

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

Vi har köpt till att börja med 20 platser den 1a Maj på Mantorp när HPC arrangerar. E man medlem i denna klubben så kan man komma dit o köra för en mkt billig peng (om man e snabb på kölistan) :wink:
Peugeot Sport Club Crew
www.igelhammar.se

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
Norman

Post by Norman »

Oooh. Låter fint :) jag funderar på bli medlem i klubben nu.
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

Klart du ska vara, så du kan köpa loss lite fräsha shopprodukter nu när de nya landar och bära med stolthet. Huvtröjor kepsar mössor mm på g.

Sedan kommer du ju in på skitsnack o kan a del av alla rabatter med...

http://www.peugeot-sport-club.com/sponsorer/visa.php
Peugeot Sport Club Crew
www.igelhammar.se

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
Stjärnan

Post by Stjärnan »

PelleW wrote:
lordsilence wrote:
Och går det igenom besiktning?

Ferrita bygger avgas åt dig. Filter + avgas ska inte vara några problem på besiktningen.

Host Host Host, nu vill jag ju inte vara den som häller smolk i bägaren men........

Du får INTE byta luft filter, avgas eller annat på din bil, helbilsgodkännande sätter käppar i hjulet för det.

Visst det kan gå bra flera besiktningar i rad men helt plötslit får du en lite grinigare idiot som besiktigar och du åker på att registreringsbesiktigaden istället. Och då råder det omvänd bevis börda.. dvs. att det är du som måste bevisa för besiktningen att det är orginal delar som sitter på, och om dom då är riktigt jävliga kan dom utan att ha belägg för det också säga att du har trimmat mer än bara filer och avgas..

Det spelar alltså ingen som helst roll att dom godkänt bilen innan utan att du ändrat på något mer.. Det är helt enkelt en bedömningssport upp till var och en av besiktningsmänniskorna.

Tror mig drabbats av detta själv, men ger åter rådet till alla som råkar utför griniga besiktningsapor att det går att AVBRYTA en besiktning utan att dom får skriva in en pryl av vad dom klankat ner på. Det bästa av allt att dom kan inte vägra dig att göra det.

Välkommen till fantastiska regelverket Sverige där motorintresse är fult.

//*:an
==============================
http://www.peugeot20zex.se
Mitas bihang.
540 graders snurr i söderhamn.. :D
Norman

Post by Norman »

Det kan väl knappast va så att de klagar på bytt avgassystem?

Men luftfilter kan jag ju förstå "delvis", men om man monterar tillbaka orginal då innan besiktning då bör det gå bra?
PelleW
Senior

Post by PelleW »

lordsilence wrote:Det kan väl knappast va så att de klagar på bytt avgassystem?

Men luftfilter kan jag ju förstå "delvis", men om man monterar tillbaka orginal då innan besiktning då bör det gå bra?

Absolut.
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
Stjärnan

Post by Stjärnan »

Jo dessvärre är det lika illa med att byta avgassystem med.. Om det inte är ett orginalsystem från tillverkaren.
Även ner till slutburken... Det är helt sjukt men så är det. dock bör ingen att slå ner på bytt slutburk, men byter du avgassystemet kan och observera kan det vara kört.. Dom räknar det till prestandehöjande del. Vilket är förbjudet..

Blir sååå trött på allt.

Men byter du tillbaka innan besiktningen är det förstås inga problem.. Men varför är man tvingad att byta tillbaka??? Det är ju för bövelen ens egendom.. Så länge det inte är trafikfarligt bör man få ändra och modda...
==============================
http://www.peugeot20zex.se
Mitas bihang.
540 graders snurr i söderhamn.. :D
Dante

Post by Dante »

Så länge det inte är trafikfarligt bör man få ändra och modda...

Exakt! Är ju rent sinnesjukt att man inte får byta tex fälgar, avgas, filter som inte ens är minsta lilla trafikfara. :evil:
206 GTi -01 - Såld

Toyota Supra MKIV 6spd TT -96
Högerstyrt!
LexCom

Post by LexCom »

Stjärnan wrote:

Jo dessvärre är det lika illa med att byta avgassystem med.. Om det inte är ett orginalsystem från tillverkaren.
Även ner till slutburken... Det är helt sjukt men så är det. dock bör ingen att slå ner på bytt slutburk, men byter du avgassystemet kan och observera kan det vara kört.. Dom räknar det till prestandehöjande del. Vilket är förbjudet..

Blir sååå trött på allt.

Men byter du tillbaka innan besiktningen är det förstås inga problem.. Men varför är man tvingad att byta tillbaka??? Det är ju för bövelen ens egendom.. Så länge det inte är trafikfarligt bör man få ändra och modda...

Helbilsgodkännandet innebär att bilar tillverkade 1998 och nyare inte får utrustas med annat än den utrustningen som bilen såldes med. Man får exempelvis inta ha annan dimension på däck och fälg än vad som står i regbeviset om man ska hårddra det. Men jag anser att är större chans att vinna på lotto än att bli underkänd för sådana petitesser.

Den bilprovning som underkänner sådant kan inte aggera konsekvent för då skulle ju varannan bil åka dit. Löjligt!

Tycker inte att det är värt att oroa sig. Dessa regler har ju funnits sedan 1998 och hur många har egentligen torskat på för stora fälgar, en sänkningssats eller ett annan avgassystem :roll:
Honda Civic 1.8 Sport -08
(BMW 525i -94 2005-2008)
(206 RC -04 2004-2005)
(Saab 900 2.0T -95 2001-2004)
(205 GTI LeMans -91 2000-2002)
(205 GR -85 1999-2000)
Norman

Post by Norman »

Okej, nu har jag funderat och ska börja lätt med:

Chiptrim (itsfun.nu)
K&N (drop-in) Sportfilter - 30% extra genomsläpp åtminstone.

Sen blir det att fixa ljudet i bilen.
Sätta dit basen, byta högtalare fram och bak.
Undrar dock, kan jag använda bilens diskans som redan sitter där med några andra högtalare? Förslag?

Hur sjutton drar jag igenom elen från motorn? Vart borrar jag / tar bort plugg för att föra igenom kabel på 206:an?
PelleW
Senior

Post by PelleW »

lordsilence wrote:Okej, nu har jag funderat och ska börja lätt med:

Chiptrim (itsfun.nu)

Undrar dock, kan jag använda bilens diskans som redan sitter där med några andra högtalare? Förslag?

Hur sjutton drar jag igenom elen från motorn? Vart borrar jag / tar bort plugg för att föra igenom kabel på 206:an?

Köp inte koaxialer till dörrarna + orginaldiskanter i A-stolpen. Köp hellre ett komponent kit med 6.5-tums mellanregister/midbas och separat diskant och montera den vid backspegeln.

Här drar du igenom strömkabel:

Image

Är detta en prestandafråga? :wink:
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. | Jag såg den live!
Norman

Post by Norman »

Ja försjutton visst är det prestanda ;)
Mer kablage och möjligheter i bilen!
Maxe

Post by Maxe »

PelleW wrote:

Chiptrim (itsfun.nu)

Köp inte koaxialer till dörrarna + orginaldiskanter i A-stolpen. Köp hellre ett komponent kit med 6.5-tums mellanregister/midbas och separat diskant och montera den vid backspegeln.

Image

Vilken storlek på kabel fick du igenom där? jag har en 2AWG stömkabel liggande som jag vill dra bak till skuffen. mvh maxe
Norman

Post by Norman »

Jag ska kolla på kabel, men den jag ska dra igenom är 1CM (diameter).

Tänkte höra också om det är värt att skaffa ett simota induction kit (http://www.ecosse-peugeot.co.uk/show_pr ... sp?id=1126) istället för K&N filter. Nån som har några förslag?

Jag tänkte göra följande.

Första är att sätta i induction-kit eller öppet filter.
Sen blir det chiptrim, och tredje och sista är när man har råd så blir det ett devil exhaust sportsystem med sport cat.

Från början var jag lite ledsen för att man inte kan göra så mycket på en 206 GTI jämfört med andra bilar, men det vägs upp tack vare att man får ut så mycket av de få grejer man ändå kan göra :)
PelleW
Senior

Post by PelleW »

Maxe wrote:Vilken storlek på kabel fick du igenom där? jag har en 2AWG stömkabel liggande som jag vill dra bak till skuffen. mvh maxe

Beror på hur stort du gör hålet.
Norman

Post by Norman »

PelleW wrote:

Chiptrim (itsfun.nu)

Image

Borrar man upp där mellan pilarna på bilden och drar kabel sen? Nån som vet?
Medlem: #1438

206 GTI [SILVER]
med Farbror blå i hälarna!

Hostar eran bilsajt/projekt/webbsida till självkostnadspris! Kontakta mig för info!
PelleW
Senior

Post by PelleW »

Norman wrote:
PelleW wrote:

Chiptrim (itsfun.nu)

Image

Borrar man upp där mellan pilarna på bilden och drar kabel sen? Nån som vet?

Ja.
Norman

Post by Norman »

Vart kommer kabeln ut sen?

Edit: Hur får jag ut den lättast "på andra sidan"?
Last edited by Norman on Wed Nov 15, 2006 0:49, edited 1 time in total.

206 GTI [SILVER]

Hostar eran bilsajt/projekt/webbsida till självkostnadspris! Kontakta mig för info!
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

Bara mata, så kommer den ut till vänster om pedalerna. Sen är det lätt att gömma den under mattan
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
Norman

Post by Norman »

Alex . wrote:Bara mata, så kommer den ut till vänster om pedalerna. Sen är det lätt att gömma den under mattan

Alright, då borrar jag i den där knoppen där och för igenom kablage, hoppas på inget pajjar ! ;D

206 GTI [SILVER]

Post Reply