Sänkningssats 406
- Stefan Eriksson
Stefan Eriksson wrote:hur gamla är ni egentligen
Cirkka Nitti!
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Äh, lyssna inte på gubbmaffian!
Jag körde med 195/45 på min 8,5" fälgar tillsammans med toksänkning. Fungerade alldeles utmärkt både till vardags och t.ex. på min weekend tur till Bergen, Norge på tjälskadade vägar (230 mil t.o.r.). Men då gäller det att du använder bra coilovers, annars studsar du all världen väg...!

Jag körde med 195/45 på min 8,5" fälgar tillsammans med toksänkning. Fungerade alldeles utmärkt både till vardags och t.ex. på min weekend tur till Bergen, Norge på tjälskadade vägar (230 mil t.o.r.). Men då gäller det att du använder bra coilovers, annars studsar du all världen väg...!

.: CIDADÃO DO MUNDO :.
Citroën BX19 TRI Break -90 *såld*
Peugeot 405 GRI -88 *såld*
Citroën BX19 TRI Break -90 *såld*
Peugeot 405 GRI -88 *såld*
- Stefan Eriksson
Radeon wrote:Håller nog med lite pär där![]()
Köp 235 däck ska du se att dom täcker upp bra mycke mer
Fast iofs en 50mm sänkning istället för 40 skulle inte sitta fel heller![]()
Är nog lite splittrad faktiskt. köpa 235 och 50mm.. kolla med forza.se tror dom är återförsäljare till H&R fjädrar i sverige.
Nya däck är inte ett alternativ att köpa för att minska luften i hjulhusen, däcken som sitter på är massa mil kvar på, va inte det tråden gällde heller... stötigheten är inga problem, går skitbra som det är nu iaf
Blir antingen 55mm sänksats från realcar eller kapa ett varv på de jag har nu, det tror jag blir lagom, vill kanske ha ner den 20mm till ungefär, då blir det perfekt, inte toklåg utan lagom mkt luft i hjulhusen
Hej,
Mitt första inlägg här på forumet, hoppar in i denna tråden istället för att skapa en ny.
Har ganska nyss köpt min första Pegga, en 406 kombi 3.0sport och är väl rätt nöjd med den so far.
Däremot gillar jag inte alls epa-traktor stuket då den är väldans hög i rumpan så att säga, har kollat på andra kombis och dom verkar alla ha detta stuk.
Vad göra?
Bruksar ju bilen så har inget behov av nån avancerad sänkningssats med andra dämpare osv.
Brukar ni kapa fjädrarna bak, och i såfall hur mycket för att få den "rak" eller finns det kortare fjädrar original alternativt i någon sats där jag antar att man skiter i att byta fram?
Tacksam för era råd då mitt kunnande om Pegga är i stort sett noll.
/mopar
Mitt första inlägg här på forumet, hoppar in i denna tråden istället för att skapa en ny.
Har ganska nyss köpt min första Pegga, en 406 kombi 3.0sport och är väl rätt nöjd med den so far.
Däremot gillar jag inte alls epa-traktor stuket då den är väldans hög i rumpan så att säga, har kollat på andra kombis och dom verkar alla ha detta stuk.
Vad göra?
Bruksar ju bilen så har inget behov av nån avancerad sänkningssats med andra dämpare osv.
Brukar ni kapa fjädrarna bak, och i såfall hur mycket för att få den "rak" eller finns det kortare fjädrar original alternativt i någon sats där jag antar att man skiter i att byta fram?
/mopar
Thomas Pettersson
- Andreas Bystedt
mopar wrote:Hej,
Vad göra?
/mopar
Köp en Eibach Pro Kit sats och var glad. Kostar mer än möget men du får vad du betalar för med
Fd. Medlem nr 527
Peugeot 307 kombi 1,6 HDI 2006/11
Peugeot 406 Coupé 2002 *SÅLD*
Citroen Zx 1,8 1996 *SÅLD*
*RIP* Citroen ZX
Peugeot 306 Gti -99 *SÅLD*
Peugeot 306 XSI-96 *SÅLD*
Peugeot 405 Mi16 -88 *SÅLD*
Peugeot 307 kombi 1,6 HDI 2006/11
Peugeot 406 Coupé 2002 *SÅLD*
Citroen Zx 1,8 1996 *SÅLD*
*RIP* Citroen ZX
Peugeot 306 Gti -99 *SÅLD*
Peugeot 306 XSI-96 *SÅLD*
Peugeot 405 Mi16 -88 *SÅLD*
- Peter Igelhammar
- Crew

Hej o välkommen Mopar.
Vill du bara sänka den bak eller vill du har ner hela bilen o lite mer bak? Kombin e ju till för att lasta i o sänker man för mkt bak kan det bli fel med om man lastar.
Vill du bara sänka den bak eller vill du har ner hela bilen o lite mer bak? Kombin e ju till för att lasta i o sänker man för mkt bak kan det bli fel med om man lastar.
Peugeot Sport Club Crew
www.igelhammar.se
Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga
Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16
Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
www.igelhammar.se
Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga
Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16
Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
Hej o tack för responsen;
Tja, jag vet inte riktigt vad jag vill. Fram tycker jag bilen har rätt vettig höjd. Jag har som sagt dålig koll på Peugeot men bilen i fråga är en 3.0sport så jag antar att den har något sorts sportchassi? Eller vad står "sport" beteckningen för? Är den kanske lite sänkt redan original?
Däremot är ju bilen alltså inte rak, utan den ser ju ut som om man hade hi-jackers på den, ser inge alls bra ut i mitt tycke. Visst att den kanske rätar ut sig med full last, men det löser man ju med hårdare fjädrar snarare än längre fjäderväg på andra märken.
Bild på eländet
http://www.alfapower.nu/gallery/album66 ... 1small_001
När jag ändå besvärar har jag en följdfråga, bytte skivor/klotsar/backar bak, och då var den högra bromsskölden rätt rostig. Tänkte beställa ny och byta, vet ni hur lagret till hjulnavet bak sitter? Jag ser ju en täckkåpa, är det bara att demontera den och sedan någon mutter eller? Och behövs det i såfall en ny täckkåpa eller går den att montera tillbaka oskadd? Något annat som behövs? Är så tråkigt att plocka isär och märka att man inte får ihop grejorna igen.
/mopar
Tja, jag vet inte riktigt vad jag vill. Fram tycker jag bilen har rätt vettig höjd. Jag har som sagt dålig koll på Peugeot men bilen i fråga är en 3.0sport så jag antar att den har något sorts sportchassi? Eller vad står "sport" beteckningen för? Är den kanske lite sänkt redan original?
Däremot är ju bilen alltså inte rak, utan den ser ju ut som om man hade hi-jackers på den, ser inge alls bra ut i mitt tycke. Visst att den kanske rätar ut sig med full last, men det löser man ju med hårdare fjädrar snarare än längre fjäderväg på andra märken.
Bild på eländet
http://www.alfapower.nu/gallery/album66 ... 1small_001
När jag ändå besvärar har jag en följdfråga, bytte skivor/klotsar/backar bak, och då var den högra bromsskölden rätt rostig. Tänkte beställa ny och byta, vet ni hur lagret till hjulnavet bak sitter? Jag ser ju en täckkåpa, är det bara att demontera den och sedan någon mutter eller? Och behövs det i såfall en ny täckkåpa eller går den att montera tillbaka oskadd? Något annat som behövs? Är så tråkigt att plocka isär och märka att man inte får ihop grejorna igen.
/mopar
Thomas Pettersson
mopar wrote:När jag ändå besvärar har jag en följdfråga, bytte skivor/klotsar/backar bak, och då var den högra bromsskölden rätt rostig. Tänkte beställa ny och byta, vet ni hur lagret till hjulnavet bak sitter? Jag ser ju en täckkåpa, är det bara att demontera den och sedan någon mutter eller? Och behövs det i såfall en ny täckkåpa eller går den att montera tillbaka oskadd? Något annat som behövs? Är så tråkigt att plocka isär och märka att man inte får ihop grejorna igen.
Bäst svar får du nog om du gör en egen tråd om detta under mekhjälp, alternativt att Igel splittar eller nåt
Finns säkert andra som undrar detsamma vid något tillfälle ändå, tråden handlar trots allt om sänkning