Som BMW ägare som myser jag av läsning om Audin...Lappen wrote:Jag har ju inte haft våndan att köra någon nyare Pugg. För vånda är det enda man har med nyare bilar i min värld.
Men jämför jag min gamle 206 med något annat i samma prisklass från tiden den kommer ifrån så vet jag inte om det är så mycket att anmärka på.
Vi tar en liten jämförelse som haltar en aning men iaf:
Ungefär samtidigt som min 206 rullade ut så rullade även min A4 ut. 138k mot 260k i inköp.
Om jag inte missminner mig så har bägge haft lika många ägare innan de nu hamnat hos slutanvändaren.
Går att köpa mycket reservdelar för 120k, fast det är ju inte poängen.
Kollat igenom historiken på 206:an, fanns ganska mycket kvitton. Men jag hittade ingen styrväxel, komplett framvagn x 2, dieselpump (föga förvånande iofs men å andra sidan ingen bensinpump heller) och inte heller någon koppling.
Stötdämparna fram visade tecken på att ha blivit monterade i frankrike, bak garanterat så. Audin fick ett helt nytt set med fjädrar och dämpare samtidigt med kopplingen.
Funderade vidare kring det där. Att byta kopplingen på audi gick på en bra bit över 15k. Tur jag inte gjorde det där. Ett kopplingsbyte på Peugotverkstaden låg kring 6k.
Visst åker man lite bättre i Audin, lite tystare och något billigare sett till krona/mil i förbrukning.
Bilarna är av olika storlek, medveten om detta men jag kan garantera att en A3 hade sett likadan ut som min A4 i servicekontot.
Nä men visst kan det vara så. Reparationsräkningen på ena OPCn vi hade var uppe på 50k när vi tröttnade och bytte in bilen. Som tur var så var det pengar som Opel själva fick lägga ut på bilen, men vi var ju inte speciellt sugna på att fortsätta bättra på den statistiken om vi säger så..
På våran 206:a bytte vi kammrem, avgassystem, 2xkrängningshämmare, bromsskivor och belägg runt om samt givare till motortempen. Detta på 18månaders ägande. Men annars gick bilen riktigt fint och även fast det blev en del grejor att byta så känns det som om att detta var den bil vi var mest nöjda med utöver den nuvarande som vi dock inte ägt allt för länge.