TheDagger wrote:Jag drar åt med momentnyckel, är inte så farligt svårt att få loss dem sen då.
Du är extremt välkommen i vår med momentnyckeln när det är dags för hjulskifte på den bilen. Lika välkommen nästa höst att försöka lossa dem...
Det är nåt helt sjukt med just den bilen... Jag har skött däcksbytena på mina och tjejens bilar (+några till) under lång tid och det är BARA morsans SAAB som jävlas. Den har dessutom blivit värre och värre med tiden, för i början var den bara besvärlig och nu har den avancerat till omöjlig...
mvh Per
Nu hänger jag inte med riktigt. Jag har aldrig problem att få loss mina hjulbultar som är dragna med korrekt moment, varför skulle det vara det på dina bilar?
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
TheDagger wrote:Jag drar åt med momentnyckel, är inte så farligt svårt att få loss dem sen då.
Du är extremt välkommen i vår med momentnyckeln när det är dags för hjulskifte på den bilen. Lika välkommen nästa höst att försöka lossa dem...
Det är nåt helt sjukt med just den bilen... Jag har skött däcksbytena på mina och tjejens bilar (+några till) under lång tid och det är BARA morsans SAAB som jävlas. Den har dessutom blivit värre och värre med tiden, för i början var den bara besvärlig och nu har den avancerat till omöjlig...
mvh Per
Nu hänger jag inte med riktigt. Jag har aldrig problem att få loss mina hjulbultar som är dragna med korrekt moment, varför skulle det vara det på dina bilar?
Det är nog inte momentet som är problemet på den bilen utan att metallerna "blöder" ihop, händer ibland på alufälgar som är lite mjuka. Smäller som attan när det släpper.
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
mvh Per
Det är nog inte momentet som är problemet på den bilen utan att metallerna "blöder" ihop, händer ibland på alufälgar som är lite mjuka. Smäller som attan när det släpper.
Jo jag har sett det fenomenet med, vettifan vad man kan göra åt det. Sägs att man inte ska ha alu eller kopparpasta på själva konan, men jag har nog det själv av misstag och jag har inte tappat nåt hjul...än
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Jag har aldrig problem med en enda skruv på min 205:a, men det beror på att jag konstantskruvar med den så inget någonsin hinner bli rostigt eller sätta sig
snillet wrote:Det är nog inte momentet som är problemet på den bilen utan att metallerna "blöder" ihop, händer ibland på alufälgar som är lite mjuka. Smäller som attan när det släpper.
Det small så ini H-vete när mina släppte till slut. Lät som ett tjockt metallrör som helt plötsligt gick av eller nåt.
det är en sak som jag lärt mig av farsan, VÅLD!! hehe
seriöst, man skräcker alltid muttrarna/bultarna innan man lossar dem...
ett kraftigt och bestämt slag mitt på skallen så rosten på bromsskölden far all världens väg, , montera fälgkors/hylsa/vad f*n du nu använder... Dra ÅT lite grann... sen kommer de som en död häst... Works every time!
Äger: *406 SS -02 "Lady"
I Garaget: *projekt 2012"Babe" *Nissan Stagea "Skyline Kombi" RSfour *dremel multi
Christian Olsén - Peugeot Sport Club | CREW Träffansvarig Utsedd till klubbens starkaste person! Psc Medlem #906 Filmstjärnan