Problem med styrservo 407

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
whitewheels

Post by whitewheels »

Ja,faktiskt så bubblar det om våran Midland olja ny när det varit -30 ute,men inte annars.
/Glenn

Ume´
Hahalj

Post by Hahalj »

Tja, byta till högklassig servoolja funkade inte på min. Har nu fått styrväxeln bytt för ca 13.400:-, läckaget är borta men det bubblar fortfarande så behöver förmodligen byta också servopumpen som tagit stryk. :evil:

Sista Peugeot:n för mig
Peugeot 407 SW - 05
Hans84

Post by Hans84 »

Jag hade exakt lika problem på min 407 -05. Det var "Julmust" i behållaren efter man åkt ett tag och alldeles kladdigt runt behållaren. Helt plötsligt kunde servon nästan sluta funka helt vilket var lite roligt i rondeller :-P. Det blev bara värre och värre.

Körde så i cirka ett år från att det började, innan jag tröttnade och prövade att byta oljan.
Har nu kört i tre veckor och har hittils inte sett en antydan på att det blir bubblor. Oljan ligger på jämn nivå och är helt "obubblig".

Bytte olja genom att helt enkel lossa retur slangen och starta bilen. Svängde lite fram och tillbaka samtidigt som man häller i ny olja. Det går ganska fort och jag hällde i totalt 1,5l ny olja så allt borde åkt ur. Ska enligt peugeot vara 1l totalt. Tänk på att pumpen måste ha olja i behållaren hela tiden så den inte blir ledsen...

Pratade med Peugeot om detta och de hävdar att det inte är något känt problem med Oljan utan det som händer är att oljan fryser på vintern pga att rören är för små. Kör man med snöskyddet ska detta inte hända. Skitsnack tror jag, men men vi får se efter den här vintern. När jag föreslog att jag skulle byta olja blev jag mer eller mindre idiotförklarad. Köpte vanlig ATF olja Dexxter 3 tror jag den hette på OKQ8. Tänk på att det ska vara Röd olja. Blir tokigt annars har jag läst på lite olika forum.
Peugeot 407sw 2.2 -05 --- Nuvarande bilen
Peugeot 406SV 2.0 -96 --- Tredje bilen
Peugeot 405 mi16 -90 --- Andra bilen
Peugeot 605 2.0 -90 --- Första bilen
Hahalj

Post by Hahalj »

Symptomen och botemedlen verkar vara lite olika på olika bilar. Jag har bytt olja till högklassig röd servoolja, det blir ingen skillnad vad gäller skumningen. Problemet är mindre nu på sommaren, det bubblar inte över då, det är bara på vintern som det trycker ut genom locket och man får fylla på. Problemet går minimera genom att låta bli att styra ut i ändlägena, men det går ju inte alltid undvika.

Har också diskuterat detta med Peugeot och de är fullt medvetna om problemet, just 05-orna är hårdast drabbade. Snöskyddet?? Plastbiten som ska sitta i fronten? Kan inte se hur det skulle ha nån som helst påverkan.

Återkom gärna med en rapport till vintern efter ett par veckor med kyla.
Peugeot 407 SW - 05
wldr

Post by wldr »

Vart köper man denna olja "Midland Power steering fluid"? Har kollat på deras hemida men finnes ingen uppgift om återförsäljare. Jag antar att inte ok eller biltema har denna i sortiment så vart?

Jag har märkt att min 407:a hugger lite lätt vid max styrning, ex vid parkering.
Robski

Post by Robski »

lokala peugeotförsäljaren här i Umeå, Bilinvest säljer den iaf
407 Sw 2,0HDI
zombiey2k

Re: styrservo

Post by zombiey2k »

steifo wrote:problem med servon på vintern. nivån sjunker p g a kylan och börjar dra in luft. eftersom oljan emulgerar tränger den ut genom lufthålet i locket.

Lösning. Fyll på ända till 3 cm från toppen medan motorn går. Pressa styrningen i båda lägen så att emulsionen försvinner. Se till att ha ganska hög oljenivå vintertid.

Detta fungerar perfekt. Jag hade samma problem som beskrivits i denna tråd och följde denna instruktion. Fyllde på olja med motorn igång, rattade fullt vänster och höger några gånger, vilket medförde att oljenivån sjönk (luftbubbloir försvinner), då fyllde jag på mera olja och upprepade dessa moment tills det inte bubblade mera. Har fungerat klockrent sedan dess!!!
Post Reply