Hjälp mig med värmefläkten i min 205:a!

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
HellMek
Crew
Crew

Re: Hjälp mig med värmefläkten i min 205:a!

Post by HellMek »

lill_sankan wrote:Nu går det ladda ner det, gick inte tidigare.
Ja jag pillade lite med inlägget, tydligen funkade det så nu vet jag tricket.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
lill_sankan

Post by lill_sankan »

Då har man varit ute och hållit på lite med bilen igen. Utgick från schemat jag fick från dig HellMek. Testade först att klippa av M27A (jorden till fläktmotståndet) innan kontakten och ansluta den till en ny fungerande jordpunkt och sen klippte jag av 27J (jord till fläkt vi motstånd) och skarvade på en kabel och drog in i fläktmotorn. Tyvärr inte ett liv i fläkten när man slog på tändningen :/ Då tänkte jag att det kanske var själva den vita kontakten som var defekt på något vis så jag klippte av kablarna och tryckte på kabelskor istället och drog direkt upp till anslutningarna dit kontakten går. Hjälpte inte det heller. Känns som att allt är provat nu. Det kan väl inte vara nåt annat fel än att själva reglaget eller kontaktytan där är felaktig på nåt sätt? Jord och ström finns ju. Det blir nu att åka till Biltema och köpa en strömbrytare så får man väl välja full rulle på fläkten eller ingen fläkt alls. Att byta ut och få tag i det där reglaget/lödda ytan känns inte värt att ge sig på... Tack iaf för all hjälp!
Peugeot 207 GT -07
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

lill_sankan wrote:Då har man varit ute och hållit på lite med bilen igen. Utgick från schemat jag fick från dig HellMek. Testade först att klippa av M27A (jorden till fläktmotståndet) innan kontakten och ansluta den till en ny fungerande jordpunkt och sen klippte jag av 27J (jord till fläkt vi motstånd) och skarvade på en kabel och drog in i fläktmotorn. Tyvärr inte ett liv i fläkten när man slog på tändningen :/ Då tänkte jag att det kanske var själva den vita kontakten som var defekt på något vis så jag klippte av kablarna och tryckte på kabelskor istället och drog direkt upp till anslutningarna dit kontakten går. Hjälpte inte det heller. Känns som att allt är provat nu. Det kan väl inte vara nåt annat fel än att själva reglaget eller kontaktytan där är felaktig på nåt sätt? Jord och ström finns ju. Det blir nu att åka till Biltema och köpa en strömbrytare så får man väl välja full rulle på fläkten eller ingen fläkt alls. Att byta ut och få tag i det där reglaget/lödda ytan känns inte värt att ge sig på... Tack iaf för all hjälp!
Jag tror du gör lite galet här. Förstår du av schemat hur det fungerar? Fråga hellre en gång för mycket än elda upp bilen!
Om du tar 27J och leder den från fläkten direkt till jord bör fläkten gå.

Om du har klippt av M27A från fläktmotståndet och kopplat änden som inte kommer från kontakten till jord har du bara kopplat "jord till jord".

Försöker illustrera lite.
FLÄKTFÖRKLARING.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
lill_sankan

Post by lill_sankan »

Hej igen, jag kanske uttryckte mig fel men förstod hur det fungerar iaf, men det gick inte få till det. Satte en strömbrytare istället så nu är det full fläkt eller ingen alls. Får leva med det, den ska bara gå över vintern ändå.
Peugeot 207 GT -07
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

lill_sankan wrote:Hej igen, jag kanske uttryckte mig fel men förstod hur det fungerar iaf, men det gick inte få till det. Satte en strömbrytare istället så nu är det full fläkt eller ingen alls. Får leva med det, den ska bara gå över vintern ändå.

Tänk på att strömbrytare och kabel ska palla 20-30 ampere! Annars kan det blir väldigt varmt och börja smälta.
Post Reply