Eftersnack Kinnekulle 5/9

Här diskuterar vi såväl våra egna officiella träffar som mindre sammankomster och andra evenemang
Post Reply
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Tänk att jag aldrig kan få se min bil från utsidan. Det skulle vara kul att se hur den beter sig.

Ingen som har filmat något?
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Lappen
Crew
Crew

Post by Lappen »

Absolut! Tackar.

Stebe kan för övrigt intyga att jag är nästan lika tjötig i bilen som jag är utanför. Skärpte mig för att inte tjöta sönder filmsnutten. :lol:

Stebe wrote:Hoppas det var ok att jag lade upp den på tuben...
Blev helt ok för att vara filmad med mobilen tycker jag!

http://www.youtube.com/watch?v=F-UZ29WZBBk
(//Lappen
Peugeot Sport Club | CREW Sponsoransvarig
206 GTI -00 - Le bébé bleu
V70 2,4D -07<>Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>242 T -75<>245DL -75<>Porcar -89
Stebe
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Stebe »

-Lappen- wrote:Absolut! Tackar.

Stebe kan för övrigt intyga att jag är nästan lika tjötig i bilen som jag är utanför. Skärpte mig för att inte tjöta sönder filmsnutten. :lol:

Ja, tyckte du var lite tyst det varvet :D

Men du kunde inte hålla dig under bron...

ÅåååHej! hahaha :lol:
Last edited by Stebe on Mon Sep 06, 2010 23:55, edited 1 time in total.
#1683 Stefan Bengtsson
106 Rallye-97 Krockad och inlöst, 106 Rallye-97 Såld och bränd
106 Rallye-97 Bruksbilen, 106 Rallye-97 Banbilen?
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower-07 Familjekombin
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Lappen, snabbtips utfifrån den filmen om det är så du kör där:

Högre fart över TV krönet och senare apex i backböjen direkt efter så utnyttjar du den lilla rakan innan start/mål bättre :)

Det är SVINKUL när man har en j-la rulle över TV krönet, håller fastvid vänsterkanten lite lite längre än vad som spontant känns rätt, och sedan snabbt styr in genom backböjen och axar fullt ut genom den :D
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Zahak

Post by Zahak »

Dart wrote:
Zahak wrote:Hondaklubben finns här:
http://www.hondaklubben.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=58400

Tyvärr inte kommit upp några bilder än, men hoppas på att det kommer snart.

Ingen som råkar ha någon bild på min bil? En ctr cw.

Haha, kan det vara gamla fail-zahak som jag krockade med på dragon valley? XD

Läget? E du på vent något?[/list][/list]

Haha, visst är det jag! ...har inte lyckats frontalkrocka med någon på bana ännu, så det är bara bra ;)
Själv då?

Har blivit väldigt mycket annat, förutom datorsittande på sistone. Men jag ska nog titta in snart i dagarna. Var ju väldigt länge sen senast.
Lappen
Crew
Crew

Post by Lappen »

Jag passerar där två gånger men spåret ser likartat ut bägge gångerna iofs. Det blir nog så ganska ofta.
Men jag har hållt fullt från typ jämnhöjd med ambulansen en bit över krönet och då håller jag en vidare linje in i den kurvan.
Det är ett bra tips. Damn, det skulle man testat på riktigt och inte bara råkat göra för att man laddade mer.

Det som kan vara ett problem är att jag isf kanske varvar ur bilen. Det är bra nära dels där men även kurvan direkt efter kvarnen. Ligger på 3:ans växel hela vägen från kvarnen och ut på start/mål (använde inte 1 och 2 förutom att rulla ut på banan).
GTi:n är ju inte så varvvillig, jag växlar ju vid 5300 varv +/- ~200 varv. Den dör verkligen över det varvet. Kanske kan GTi-6 kammar och lite hårdare fjädrar om sådana går att hitta ge mig 1000 rpm till med drag.

Jaacob, håller du med i min beskrivning av bilen?
(//Lappen
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

-Lappen- wrote:Det som kan vara ett problem är att jag isf kanske varvar ur bilen. Det är bra nära dels där men även kurvan direkt efter kvarnen. Ligger på 3:ans växel hela vägen från kvarnen och ut på start/mål (använde inte 1 och 2 förutom att rulla ut på banan).
GTi:n är ju inte så varvvillig, jag växlar ju vid 5300 varv +/- ~200 varv. Den dör verkligen över det varvet. Kanske kan GTi-6 kammar och lite hårdare fjädrar om sådana går att hitta ge mig 1000 rpm till med drag.

Jaacob, håller du med i min beskrivning av bilen?

Vet du vad vi borde ha gjort, provat min.. Min drog till 6500 och kaaaanske lite till.
Hmm.. så det var lite skumt. På filmen tycker jag du växlar väldigt tidigt med?

Tider jag fått på video: bästa 1.09 sämsta 1.15 (slitna gatdäck och helt orginal gti)
Image

Hastighet @ Rakan/Bro
Image
Image

Volappen, Samma ögonblick som jag lägger i 4an.. ser man tillåmed att jag har handen på spaken nån sek.. tycker den brar dra upp till 6500 typ.
Image
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Mina bilder från träffen:

på väg;
Image

kvällen innan vid ankomst;
Image

fina bilar på kullen kom;
Image
Image

Mat måste man ju ha i magen;
Image

Image

å klet fick sig en busbil
Image

de va allt, mobilbilder
:roll:
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Lappen
Crew
Crew

Post by Lappen »

Ingången efter kvarnkurvan varvar jag 6-6200 kanske om jag inte går upp på fyran vilket jag testade och iofs praktiserade en del (växlar ner till trean vid inbromsningen till den kurvan). Och växlar jag känns det som om det går snabbare den lilla rakan.
Tror jag får ta ut och köra bilen lite för att analysera lite. Kammarna skall vara ställda rätt, remmen byttes vid motorbytet. Fortsätter detta i projekttråden tror jag.
Tack för infon Jaacob! :thumbleft:
(//Lappen
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

Kommer inte att vara svårt att bättra på tiderna när man väl vågar köra på lite mer. Jag vågade aldrig köra mer än 140-145 under bron. :lol:
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Morbidio wrote:Kommer inte att vara svårt att bättra på tiderna när man väl vågar köra på lite mer. Jag vågade aldrig köra mer än 140-145 under bron. :lol:

Med bättre däck så gör du nog bra bättre. Jag menar, både jag och peder höll ju på dig, volappen med?

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Jönsson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Jönsson »

R-Gubbe wrote:Tänk att jag aldrig kan få se min bil från utsidan. Det skulle vara kul att se hur den beter sig.

Går väl o ordna, låna mig nycklarna bara ;)
205 GTI-89
205 GTI-92
306 Gti-99
There's no school, as old skool
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Jaaacob wrote:
Morbidio wrote:Kommer inte att vara svårt att bättra på tiderna när man väl vågar köra på lite mer. Jag vågade aldrig köra mer än 140-145 under bron. :lol:

Med bättre däck så gör du nog bra bättre. Jag menar, både jag och peder höll ju på dig, volappen med?

Jag höll också något bakom Jocke, men inte mycket, också errordäck fast inte lika error.
Hans Hellström

Lappen
Crew
Crew

Post by Lappen »

Höll på dig? Något dialektalt eller är det min skalle som inte är online än?

IVF, visst fasiken måste det finnas mer i både bil och förare. Det hyser inte jag några tvivel om.
Fick aldrig frågat Clarre på plats vad som var fel men när jag kommer ikapp på det sätt jag gjorde varvet innan omkörningen så är det något fel. Svaret kom ju i tråden så jag behövde inte fråga.

Lite samma med dig Morbidio. Det gick för lätt att dra ifrån när jag startade före och komma ikapp likaså så visst fasiken finns det mer kvar. R-däck, gör om och gör rätt. Så tar vi en riktig match nästa gång.

Men jag tyckte att jagandet och att bli jagad var roligare nu än vad jag tyckt tidigare. Även om tiderna blir lite lidande kanske när man har olika linjer så är utvecklingen större.

Roligast var ändå när jag låg i 2-3 varv och dörnade runt på femman för att vänta in Skalman. När han kommer ikapp så blev jag frånåkt, inte som ett möte men jag hängde ju definitivt inte med. Vart lite antiklimax... :lol:
"Neeej... Inte så lätt!"

Jaaacob wrote:

(//Lappen
Fast Ford

Post by Fast Ford »

Tack för trevligt sällskap både av några kvällen innan och under dagen på Kullen.

Om man läser i tråden är det allså under bron man ska kapa lite tid runt kullen. 180 blås under bron är respekt från min sida, jag fegade ur redan runt 160 men så kom jag tyvärr aldrig under 1.03 :( , hade hoppats på 1.02 som avslutning men däcken vart för dåliga.
Tror vi lider av ganska dåligt luftmotstånd och inge vidare driv ur start/mål böjen för på rakan nådde jag aldrig mer än 185km innan jag bromsade och kompisen med ytterligare 50hk i sin RS nådde ~190km och trodde inte Peggarna var så snabba. Kändes inte som det IRL.
Bara att köpa nya däck och mer hk :twisted: för att ta upp machen nästa år.

//Petter

Peggen wrote:jag körde nog i sakta 130-140 med instruktör först sen ökade jag gradvis tills jag tillslut hade en hastighet på 180 innan vid en tillsyn
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Jag är själv lite fundersam till Magnus text i spårvalsguiden på rejsa, där han anger 150-170km/h som någon magisk gräns under bron med M3:a och riktiga däck. (Står inte M3:a just där men han referrerar till sin i andra partier).

Kan ju inte stämma :lol:, när jag problemfritt kör 150km/h(på mätaren förvisso....) där med en 306 S16 från -94 där hjulupphängningarna är de som sattes dit för 25500mil sedan förutom bakdämparna, som ändå är standard men relativt nya. Och Hankook ventus prime k105 däck.......

Nä, då har man nog inte hållt tillräckligt åt höger innan bron med M3:an skulle jag tro :)
Hans Hellström

hedis
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by hedis »

SNILLET wrote:Jag är själv lite fundersam till Magnus text i spårvalsguiden på rejsa, där han anger 150-170km/h som någon magisk gräns under bron med M3:a och riktiga däck. (Står inte M3:a just där men han referrerar till sin i andra partier).

Kan ju inte stämma :lol:, när jag problemfritt kör 150km/h(på mätaren förvisso....) där med en 306 S16 från -94 där hjulupphängningarna är de som sattes dit för 25500mil sedan förutom bakdämparna, som ändå är standard men relativt nya. Och Hankook ventus prime k105 däck.......

Nä, då har man nog inte hållt tillräckligt åt höger innan bron med M3:an skulle jag tro :)

Är det inte så att man kan hålla mer till höger än vad man "ska"? Att där går något heldraget sträck, men kör man över det så kommer man några meter åt höger till? Tittade inte så noga när jag körde men tyckte där var något sträck :P
Peugeot 306 GTi -97     Bruksbil, på riktigt
Peugeot 306 GTi -97       Busbil
Peugeot 306 GTi -00          Inga planer?!

Är stolt ägare till den lägsta bilen i klubben
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

hedis wrote:
SNILLET wrote:Jag är själv lite fundersam till Magnus text i spårvalsguiden på rejsa, där han anger 150-170km/h som någon magisk gräns under bron med M3:a och riktiga däck. (Står inte M3:a just där men han referrerar till sin i andra partier).

Är det inte så att man kan hålla mer till höger än vad man "ska"? Att där går något heldraget sträck, men kör man över det så kommer man några meter åt höger till? Tittade inte så noga när jag körde men tyckte där var något sträck :P

Är precis det som omnämnts lite tidigare här :-), man får bara akta sig så man inte kör över hela curbsen :lol:, jag var över typ hälften av dem på ett varv men då körde jaga bara cirka 140 så det hände inget. De som är till höger innan bron alltså. Man kan gå ut rätt mycket på extraasfalten där.
Hans Hellström

hedis
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by hedis »

SNILLET wrote:
hedis wrote:

Är precis det som omnämnts lite tidigare här :-), man får bara akta sig så man inte kör över hela curbsen :lol:, jag var över typ hälften av dem på ett varv men då körde jaga bara cirka 140 så det hände inget. De som är till höger innan bron alltså. Man kan gå ut rätt mycket på extraasfalten där.

Ja, men det har nog inte magnus på rejsa gjort tror jag om han sätter den gränsen. Hade han gått ut hade det nog varit en helt annan hastighet tror jag :P
Peugeot 306 GTi -97     Bruksbil, på riktigt
Peugeot 306 GTi -97       Busbil
Peugeot 306 GTi -00          Inga planer?!

Är stolt ägare till den lägsta bilen i klubben
-Skalman-
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by -Skalman- »

Jag fattar inte att ni vågar satsa så hårt där. Jag höll strax över 150 mätarfart hela eftermiddagen. Ett varv testade jag 160 men då kom jag obehagligt långt ut till höger i utgången. Måste käka mer brave-pills innan nästa gång :wink:
306 GTI -97A (banracer-wannabe)
BMW 323ti -98 (vinterleksak som blev åretrunt-bruksbil)
Mazda MX-5 -01 (högerstyrd sommarleksak)

Gamla synder:
Ford Focus RS -03, Ford Fiesta ST -06, 306 GTI -00, Ford Puma -98, 205 GTI -89
Post Reply