Vart dra igenom matning till steg ?

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
ers

Vart dra igenom matning till steg ?

Post by ers »

Hej !

Har tänkt att sätta i en baslåda i 206:an och undrar vart man eklast går igenom torpedväggen med matningen till steget ? Gärna guide för hur man kommer åt högtalarna / kablarna där bak (jag inte vill byta ut orginal stereon utan bara ha lite mera bas) eftersom jag kommer att köra steget med högnivå.
---- Mvh Anders ---
------ 206GTi ------
--- Medlem 823 ---
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Fnatte »

Strömkabeln: Finns tidigare trådar om det, men det ska komma mekartips om det.

Front- och bakhögtalare: www.206gti.net
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l

FR Autosport Sweden FTW
kevin

Post by kevin »

jag borrade hål i torpedväggen och sen tätade jag med silikon, sen drog jag den längs med listerna där de gamla högtalarkablarna är dragna....
du måste plocka bort baksättet och sidorna men dem sitter bara med några bultar o skruvar....plocka bort sidorna.....men lite pill så klarar du det...sen kan du köpa en adapter så du får lågnivå tiill orginalstereon......finnns på biltema och mds.......
WoberT

Post by WoberT »

kevin wrote:jag borrade hål i torpedväggen och sen tätade jag med silikon, sen drog jag den längs med listerna där de gamla högtalarkablarna är dragna....
du måste plocka bort baksättet och sidorna men dem sitter bara med några bultar o skruvar....plocka bort sidorna.....men lite pill så klarar du det...sen kan du köpa en adapter så du får lågnivå tiill orginalstereon......finnns på biltema och mds.......

man behöver absolut inte ta bort sidorna bak om man inte víll.. det är bara att lyfta upp sätet o tejpa fast under där.. =)
Kör: Audi A4 1.8Tsq STCC-Edition
Medlem no. 754

Four rings to rule them all :D
nevyn

Post by nevyn »

men vill du göra det ordentligt och lägga kabeln i kabelrännan måste du nog ha väck sidorna eller? kommer inte ihåg längre...
Michael
Crew
Crew

Post by Michael »

Vi planerar för dragning av kablar i 306:an.

Har läst att man ska undvika att dra matningen till steget i närheten av de andra kablarna (lågnivå och högtalarkabel?)

Hur har ni gjort med det? Finns det avskärmade matningskablar?
Michael Liljeberg - Peugeot Sport Club | CREW Kassör
Michael- lackar/plastar/konstruerar- på hobbynivå.
Har 205gti som banåkarbil.
WoberT

Post by WoberT »

Michael wrote:Vi planerar för dragning av kablar i 306:an.

Har läst att man ska undvika att dra matningen till steget i närheten av de andra kablarna (lågnivå och högtalarkabel?)

Hur har ni gjort med det? Finns det avskärmade matningskablar?

strömkabeln kan störa signalerna som går i högtalar och lågnivåkablar... jag har dragit alla signalkablar i mitten av bilen och sen strömkabeln på vänster sida.. så är dom åtskilda.. det gör inget om dom bara korsar varandra utan det är om dom följs åt en bit som det kan bli störningar.. =)
Medlem no. 754

nevyn

Post by nevyn »

Jag drog på varsin sida om bilen. Det är endast lågnivåkablarna som är skärmade.
ers

Post by ers »

Ok tack för alla svar.

Orginalkablarna till bakhögtalarna, vilken sida går de på ? Tänkte koppla ut dem och bara köra steget istället. Kan det bli bra ?
---- Mvh Anders ---
------ 206GTi ------
--- Medlem 823 ---
WoberT

Post by WoberT »

ers wrote:Ok tack för alla svar.

Orginalkablarna till bakhögtalarna, vilken sida går de på ? Tänkte koppla ut dem och bara köra steget istället. Kan det bli bra ?

har för mig att dom går på varsin sida.. eller? hmm blir tveksam nu.. eller så går båda på höger sida o kabeln till vänster bakhögtalare går under sätena.. bara o lyfta på sätet o kolla annars.. men skit i originalkablarna.. dra nya istället =)
Medlem no. 754

Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Fnatte »

Man ser inte under baksätet om dom är dragna där, isåfall att dom skulle ligga under mattan...
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l

FR Autosport Sweden FTW
ers

Post by ers »

WoberT wrote:
har för mig att dom går på varsin sida.. eller? hmm blir tveksam nu.. eller så går båda på höger sida o kabeln till vänster bakhögtalare går under sätena.. bara o lyfta på sätet o kolla annars.. men skit i originalkablarna.. dra nya istället =)

Har redan kollat under baksätet och där ser man inga kablar. Men hur som helst så borde dem gå i tröskellisterna på någon / bägge sidorna eller ? Hur får man loss de ? Bara att dra eller ?

Will inte / orkar inte dra nya kablar till högnivån till steget eftersom jag vill göra det så enkelt som möjligt just nu.
---- Mvh Anders ---
------ 206GTi ------
--- Medlem 823 ---
WoberT

Post by WoberT »

ers wrote:
WoberT wrote:

Har redan kollat under baksätet och där ser man inga kablar. Men hur som helst så borde dem gå i tröskellisterna på någon / bägge sidorna eller ? Hur får man loss de ? Bara att dra eller ?

Will inte / orkar inte dra nya kablar till högnivån till steget eftersom jag vill göra det så enkelt som möjligt just nu.

hmm då kommer jag inte ihåg var dom går.. ;) säkert på var sin sida då.. ligger i listerna.. men skit i dom.. bara o koppla ur o sen dra nytt..
du behöver ju inte ta bort dom..
Medlem no. 754

kevin

Post by kevin »

dra nya kablar och låt dem gamla ligga kvar....jag drog stömkablen på ena sidan och de andra kablarna på andra sidan...sidorna sitter fast med massa clips bara och nån skruv....måste skruva bort säkerhets bältena nedtill för att få av sidorna helt..det e lätt att dem e i vägen:)
hoppas det löser sig.....men sjka du dra dem snygg så satsa på att dra dem i listerna........
mvhj kevin
ers

Post by ers »

Tack för all hjälp gossar, matningen är nu dragen till steget.

Men jag har en sista fråga, tänkte ju hänga på matningen på skruven i säkringslådan och frågan är du hur stor är den ? Dvs hur stort hål behöver jag ha på kabelskon ? Glömde kolla detta igår när jag grejade och bilen står nu några mil bort...
---- Mvh Anders ---
------ 206GTi ------
--- Medlem 823 ---
ers

Post by ers »

Tack för all hjälp gossar, matningen är nu dragen till steget.

Men jag har en sista fråga, tänkte ju hänga på matningen på skruven i säkringslådan och frågan är du hur stor är den ? Dvs hur stort hål behöver jag ha på kabelskon ? Glömde kolla detta igår när jag grejade och bilen står nu några mil bort...
---- Mvh Anders ---
------ 206GTi ------
--- Medlem 823 ---
WoberT

Post by WoberT »

ers wrote:Tack för all hjälp gossar, matningen är nu dragen till steget.

ska du ta ström från säkringslådan?? .. det gör du ju direkt på pluspolen på batteriet ju.. minus tar du i bakre bältesbulten..
Medlem no. 754

Stefan_306S16

Post by Stefan_306S16 »

WoberT wrote:
ers wrote:Tack för all hjälp gossar, matningen är nu dragen till steget.

ska du ta ström från säkringslådan?? .. det gör du ju direkt på pluspolen på batteriet ju.. minus tar du i bakre bältesbulten..

Precis som WoberT säger så tar du ström direkt från batteriet - och med en säkring max 15 centimeter från batteriet! (OBS! Missa inte avsäkringen)

Skall du sedan splitta kabeln baktill mellan t.ex. flera slutsteg så gör du det i en särkingsdosa med nya säkringar i.

/Stefan
kevin

Post by kevin »

WoberT har helt rätt för sig ...det e det allra bästa och enkla sättet:)
ers

Post by ers »

Har läst och sett blider där man enkelt /enklare tar + från säkringlådan i motorrummet. Nåja, jag får kolla detta imorgon då istället...

Tack ändå =)
---- Mvh Anders ---
------ 206GTi ------
--- Medlem 823 ---
Post Reply