Går bilen för varmt?
Går bilen för varmt?
Hejsan!
Tror det är något som strular på min bil då tempmätaren för kylvätskan går upp till 99°C när jag står stilla i kö tillexempel.
verkar som att fläktarna har svårt att få ner temperaturen, men kör jag fort så går tempen ner till 82°C.
Jag vet inte men jag tycker fläktarna går lite sakta, borde inte dom gå fortare när temperaturn är så hög?
är det skadligt om tempen går till 99-100 grader?
605sv24
Tror det är något som strular på min bil då tempmätaren för kylvätskan går upp till 99°C när jag står stilla i kö tillexempel.
verkar som att fläktarna har svårt att få ner temperaturen, men kör jag fort så går tempen ner till 82°C.
Jag vet inte men jag tycker fläktarna går lite sakta, borde inte dom gå fortare när temperaturn är så hög?
är det skadligt om tempen går till 99-100 grader?
605sv24
Bil:
*Peugeot 607 3.0V6 2001
*Peugeot 607 3.0V6 2001
Nu vet jag var som strular, det är fläktarna som bara går på halvfart. Vad är det som är fel?
Hoppas det inte blir dyrt att fixa, känns inte bra när den går så varmt ifall topplockspackningen skulle gå.
Hoppas någon vet vad som styr fläktarna och vart det sitter!
MVH Erik
Hoppas det inte blir dyrt att fixa, känns inte bra när den går så varmt ifall topplockspackningen skulle gå.
Hoppas någon vet vad som styr fläktarna och vart det sitter!
MVH Erik
Bil:
*Peugeot 607 3.0V6 2001
*Peugeot 607 3.0V6 2001
-
peugeot örnie
Strålande, Jag trodde det satt på kylaren som på Mi16 men jag kan inte se någon kontakt där så hoppas någon vet, för det här håller inte nu när det blivit så varmt ute
exakt vart sitter kontakten för värme fläktarna på mi16? du verkar ha haj på det...
Drivar en 405 Mi16 -89 röd, har många planer för den bilen...
peugeot örnie wrote:Strålande, Jag trodde det satt på kylaren som på Mi16 men jag kan inte se någon kontakt där så hoppas någon vet, för det här håller inte nu när det blivit så varmt ute
exakt vart sitter kontakten för värme fläktarna på mi16? du verkar ha haj på det...
405 Mi16 -På kylarens vänstra sida sitter en gängad elkontakt med tre kablar som styr kylfläktarnas låg respektive högfart.
Någon som vet vad som styr fläktarna på 605 v6 SV24?
Bil:
*Peugeot 607 3.0V6 2001
*Peugeot 607 3.0V6 2001
-
peugeot örnie
OK, har tittat lite i en handbok som är till systerbilen Citroen XM. I den står det att på dom 4 cylindriga motorerna utan klimatanläggning så ska givaren sitta på termostathuset. Nu ville det sig inte bättre än att det gällde en V6 och det täckte inte den boken jag fick tag i. Dock står det att bilar som är utrustatde med klimatanläggning saknar givaren på termostathuset och fläktarna styrs via motorns och klimatanläggningens ECU:er.
Så troligen styrs varvtalen av ECU:n dock kanske den får fel motortempsignaler från någon annan givare. fast det får vi se om vi diskuterar i denna tråd.
/Matz
Så troligen styrs varvtalen av ECU:n dock kanske den får fel motortempsignaler från någon annan givare. fast det får vi se om vi diskuterar i denna tråd.
/Matz
Peugeot 605 SV 3.0 aut. -93 (Såld till en Kompis)
Gumman har en 206 Sport -05
Gumman har en 206 Sport -05
Matz wrote:OK, har tittat lite i en handbok som är till systerbilen Citroen XM. I den står det att på dom 4 cylindriga motorerna utan klimatanläggning så ska givaren sitta på termostathuset. Nu ville det sig inte bättre än att det gällde en V6 och det täckte inte den boken jag fick tag i. Dock står det att bilar som är utrustatde med klimatanläggning saknar givaren på termostathuset och fläktarna styrs via motorns och klimatanläggningens ECU:er.
/Matz
Tack för info.
Det visade sig vara termostaten ändå som är boven i dramat då det blev övertryck och sprutade ut en massa vatten häromdagen. Troligtvis öppnade inte termostaten. men vet du exakt vart den sitter på en V6á?, för jag har beställt en ny men vet inte vart den ska sitta.
Bil:
*Peugeot 607 3.0V6 2001
*Peugeot 607 3.0V6 2001
Gäller sv24 och var givarna till fläkt och ECC sitter. Följ kylarslangen
som börjar på höger sida av kylaren (då du står framför bilen och tittar
ned på motorn). Slangen går längst kylaren och böjjs mot motorn till
ett "hus" eller metallhölje som sitter mellan topparna ovan motorn
till höger om övre motorfästet. En liten bit in på detta hölje eller hus
sitter två kontakter till varsin tempgivare. Den som sitter närmast
torpedväggen av dessa borde vara den som styr kylarfläkten.
Reläna till fläkten brukar sitta i plasthölje ovanför där ovan beskrivna
kylslang börjar sin väg från kylen till term.givarna.
som börjar på höger sida av kylaren (då du står framför bilen och tittar
ned på motorn). Slangen går längst kylaren och böjjs mot motorn till
ett "hus" eller metallhölje som sitter mellan topparna ovan motorn
till höger om övre motorfästet. En liten bit in på detta hölje eller hus
sitter två kontakter till varsin tempgivare. Den som sitter närmast
torpedväggen av dessa borde vara den som styr kylarfläkten.
Reläna till fläkten brukar sitta i plasthölje ovanför där ovan beskrivna
kylslang börjar sin väg från kylen till term.givarna.
Vill berätta att min -91 kommer upp till 90-92ºC utan problem efter en kort tid, men min andra bil -96 kan bara nå nästa 85ºC när bilen står stilla och kör då sjönk ner under 80ºC. Det är stor skillnad med värme i kupé på -91 blir som bastu och skön men inte -96.
Kan va att -96 är mkt ren och cirkulation mkt bra flöder så det gör kyla väldig. Medan gamla som -91 är standard att vara 90-92ºC enlig i boken.
Möjlig att nyare motor har blivit bättre och flöder mer än gamla motorn eller hur ...
Alltså jag tycker att manuell värmereglage är bäst och t.o.m lätt mekar om någon fel än elektronik. den styr ju efter temperatur.
Kan va att -96 är mkt ren och cirkulation mkt bra flöder så det gör kyla väldig. Medan gamla som -91 är standard att vara 90-92ºC enlig i boken.
Möjlig att nyare motor har blivit bättre och flöder mer än gamla motorn eller hur ...
Alltså jag tycker att manuell värmereglage är bäst och t.o.m lätt mekar om någon fel än elektronik. den styr ju efter temperatur.
Haft 605 -91 o -96 både bensin
Nuvaran 407 -05 diesel
Nuvaran 407 -05 diesel
- Peugeot_605
- Guldmedlem

Bella605 wrote:Vill berätta att min -91 kommer upp till 90-92ºC utan problem efter en kort tid, men min andra bil -96 kan bara nå nästa 85ºC när bilen står stilla och kör då sjönk ner under 80ºC. Det är stor skillnad med värme i kupé på -91 blir som bastu och skön men inte -96.
Samma här. Tempen svänger upp o ned mellan 82, ( gång ) och 90,( stillastående en tid ), grader. Fläktarna går bara på halvfart nu på vintern men på sommrarna då går de för fullt. Det är konstigt tycker jag eftersom motorn är lika varm på vintern som på sommaren enligt tempmätaren i alla fall.
Captain Klutz
V_605
Nr: 1483
Upphovsman till de trögaste o tråkigaste trådarna på PSC någonsin
605 3,0 SR -92. Projekt.
406 ST 3,0 Sport -01. Till Salu.
V_605
Nr: 1483
Upphovsman till de trögaste o tråkigaste trådarna på PSC någonsin
----------------snusmummriken wrote: en sak är säker... vågar inte åka med han igen
605 3,0 SR -92. Projekt.
406 ST 3,0 Sport -01. Till Salu.
T-MAC wrote:Nyare peugeot har som standard 82 grader. Det sade det på Peugeot i Gbg i a f. När det börjar bli varmt i motorn skall den ena fläkten gå igång först och sedan skall den andra fläkten ansluta om tempen inte går ner.
Kan bli ganska stort tryck i systemet.. Men gör inte som jag gjorde, räddade topplockspackningen på min gamla peugeot 205 genom att öppna systemet som kokade och sprutade 130gradit vatten över handleden, detta ledde till en hel bil men 2 timmar på akuteon och 200kr fattigare. Men men, vad gör man inte för bilar
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...