Funderingar ang. motortrim

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
witty

Funderingar ang. motortrim

Post by witty »

Goddag och hej, kanske ska börja med att introducera mej. Jag heter Andreas bor i sthlm och har vid ett antal tillfällen under min änsålänge korta bil period kommit i kontakt med peugeot, främst 80-90 tals bilarna 309, 205 o 405 men även de lite nyare bilarna på peugeot verkstad. Nu äger jag tidigare Fredrik pettersons 205 mi16, Vintern vankas och jag tänkte att jag skulle ta vid där tidigare ägare slutat. Men då uppstår en massa frågor vad gäller masseringen av spisen som för övrigt sen tidigare är utrustad med chip, värre avgas och filter.

Förutsättningar:
Har läst oräknerliga trådar som rör ämnet med att skrämma upp sugmotorerna i motorgruppen XU (om man får säga så), vill säga att jag definitivt inte ser mig som någon kunnig, tvärt om är jag novis men söker upplysning :). Vad man sammanfattningsvis kan säga verka vara en gemensam åsikt är att block, topp och annan "hårdvara" i sig är ganska optimerad (missförstå mig inte, jag vet att de kan bli bättre).

Förbättringar:
Toppen är det ganska bra flöde i även om man i en tråd läser om flödesökning på 20% efter bearbetning. Kammarna är slipade för att passa den redan rätt så rappa mi16 motorn. Ett extraktorgrenrör från tex. 309GTI16 är väl det enda som alla är överens över att det skall ge bättre prestanda.

Jag besökte en känd motor verkstad vid namn Enem här i sthlm och diskuterade problemet. Och enl. honom så kunde han genom, portning och planing av topp och om slipning av orginal kammar ge mig 20 hk till, till mina nu 165 hk. Vidare steg efter det inkluderade högkomp. kolvar med tillhörande H-profilstakar samt andra mer omfattande moddifikationer för att komma över 200 sträcket, men då skulle dock pengarna skena iväg exponentiellt. Vad han dock inte ville diskutera i sina beräkningar var mappning, eftersom det inte var något han kunde tillhandahålla. Så rätta mej om jag har fel men , summan av det hela kanske skulle ge runt 200 med en bra mappning och extraktorgrenrör (ren gissning vad en mappning och extraktorgrenrör skulle ge).
Problemet som jag ser då är det som några av er nämt tidigare att insugsrör och slipning av vassare kammar skulle bara ge en brantare kurva. Eftersom längden på insuget och utfromningen av plenumet är mer avstämt för luftflödet vid de högre varvtalen än vid de lägre. Hurvida man kan få på s16 Variabla insug har jag inte kommit fram till men det skulle väll hjälpa en del.

Ändringar:
Alternativt att man börjar bygga på separata spjällhus så som black_mi16 från norge. Men då kräver det också att man har ett nytt sprut. Och det är vad jag har hört inte helt lätt att installera. Jag tar mycket gärna emot erfarneheter och lärdommar av folk som installerat eftermarknadssprut. Hur svårt är det (mindre bra fråga)? Vad är det för typ av problem som uppstår? Hur mycket hjälp, i form av dokumentation ev. helpdesk finns att tillgå?

Ett ytterligare allternativ är väll att montera förgasare, men att ställa in och få en sådan applikation och fungera bra känns svårare och inte lika effektivt som eftermarknadssprutalternativet.

Överladdning är inget som i dagsläget lockar.

Syfte och mål:
Så vad vill jag använda bilen till? Delvis vill jag ha den och åka på bana med, därav mitt begär av registerbredd. men också rattkryckeracing även kallad stripp som gör att jag vill ha effekten.

Syftet med den här tråden är främst att få ventilera lite funderingar o få svar på uppkommande frågor.
Målet är att forma ett realistiskt motorrecept som man kan jobba målmedvetet mot.

Inlägget vart väldigt långt tack för att du tagit dig tid att läst så här långt.
<b>Säljes:</b>
205 Mi16
<b>Kör:</b>
Peugeot 205
Peugeot Expert
<b>kört:</b>
Peugeot 309 Gti x2
Göran

Post by Göran »

Jag besökte en känd motor verkstad vid namn Enem här i sthlm och diskuterade problemet. Och enl. honom så kunde han genom, portning och planing av topp och om slipning av orginal kammar ge mig 20 hk till, till mina nu 165 hk

-----------------------------

Du har 148 orginal vad har du gjort för att få 165?
Har du andra kammar nu så är dina 165 borta när han portar toppen,slipar kammarna det är ju grunden till hästkrafterna han menar nog att du får 20hk till dina 148 eller är det nåt jag missat/Göran
IvarS

Post by IvarS »

S16-insuget drivs av en vakuumpump och elektroventil som är kopplad till databoxen så det är knappast nåt man vill hålla på med.

Jag kör med omslipade originalkammar (Enem) i min bil men det är ett måste med ställbara kamdrev om man ska få ut nåt av det. Jag märkte iaf inte någon skillnad förrän kammarna stod som de skulle.

Jag har installerat Mega Squirt i min bil och eftersom min version inte stödjer svänghjulsgivaren (60-2) har jag fått installera ett wasted spark-tändsystem från Ford, ett s.k EDIS. Jag har monterat ett hjul med 36-1 antal tänder som sitter monterat på remskivan på vevaxeln. MS har en mapsensor i boxen så man slipper ha lmm som restriktor.
Ivar Sveninge
Citroën Xantia 1.8 16V -97
Vauxhall VX220 Turbo -03
Konverteringsexpert 205 Mi16 och nu även 2.0T
Rash
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Rash »

Billigaste sättet att trimma är ju utan tvekan att lätta. Till en viss gräns då, kolfiber och plast kan ju kosta en del..

Men hade du tänkt att använda bilen främst till banträffar och stippträffar så är det ju perfekt med en lättad bil! Baksäte, reservhjul, isolering m.m. väger en hel del trots allt.

Ska du trimma mer än vad som är gjort är risken stor att du får problem vid besiktning pga avgasvärden också.. Vilket ju inte är så kul när man lagt ner väldigt mycket pengar på motorn.

Nu vet jag inte exakt hur utvecklad din bil är, men hade jag vart du så hade jag främst satsat på chassie + bromsar. Och r-däck.
Kan du meka själv behöver det inte kosta allt för mycket heller..

Om du redan fått dessa råd men ändå vill satsa på motortrim, så bortse bara från detta inlägg :wink: :D

Men lycka till och välkommen in i klubben! Hoppas du blir medlem också! :D
Honda CBR600RR -07 a la Supersport
http://www.highsider.se
Rachid Rachid Peugeot Sport Club
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

Ska du porta toppen, säg åt din trimmare att endast röra avgasportarna och inte insugsportarna så sparar du några slantar. Insuget duger gott till mer än vad en vanlig dödlig har råd att trimma till.

Mirafräsning och lite snyggare slipning av ventiler (både avgas och insug) ger bättre flöde vid låglyft.

309Gti16 grenröret är bättre än Mi16 men personligen tycker jag fortfarande att det "nyper" för mycket i kollektorn.. Kollektorn ska ha en area ökning jämfört med de tidigare två rören tillsammans.. mitt ögonmått kanske sviker men Gti16 ser inte ut att ge det.

Spjällhus fungerar, men mååånga riktiga racebilar kör med ett spjällhus på ett plenum, sedan med väl avstämda runners (utan hinder i form av spjäll i sig ;) ) så kan pulserna jobba obehindrat.

Riktigt hur stora spridare som behövs är väl inte riktigt fastställt, jag har sett flertalet formler för hur långt en spridare räcker.. själv gillar jag
(orginalspridarens cc@3bar, dividerat med orginal hk spec) multiplicerat med önskad hk-tal. Det borde ge samma cc/hk ratio och bibehållna öppningstider vid fulllast.
Kanske kan man gå ner något för att ge mer lättjusterad motor vid dellast.

Styrning: MS, bra styrning med bra support och ständig uppdatering.
Sedan kan man ju köra annan tändning, jag vet inte hur långt orginal hänger med och orkar tända blandningen när man trimmar.. wasted spark med dubbla spolar kanske skulle vara något?
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
witty

Post by witty »

Först och främst vill jag tacka för svaren än så länge, diskussionen utvecklar sig så som jag tänkt mig.

Göran wrote:Du har 148 orginal vad har du gjort för att få 165?
Har du andra kammar nu så är dina 165 borta när han portar toppen,slipar kammarna det är ju grunden till hästkrafterna han menar nog att du får 20hk till dina 148 eller är det nåt jag missat/Göran

Som sagt chip, avgas och luftfilter är det som är gjort med bilen. Och det har gett 165 hk på rullande landsväg. Vet att många diskussioner har gått fram och tillbaka hurvida det skulle vara en korrekt siffra men jag har ingen annledning att misstro den siffran då den drar/dragit lexcoms RC. Ursäkta lexcom, var tyvär det enda hårda beviset jag hade.

IvarS, får man fråga till huvudanledningen till att du valde att instalera eget sprut?
IvarS wrote:...lmm som restriktor..
med restriktor menar du "flödeshämmare" ??

Rash:
Bilen väger i runda slängar 850kg utan förare enl. utsago. men det är klart att lättning i form av glasfiberdelar till karrossen och plastrutor mm. finns i åtanke. Men just denna tråd rör bara motor prestandan, för att inte flamsa iväg på de tusen fallanger som huseras av biloptimering. Utan få en bra disskussion gällande motorns optimering.
Självklart skall jag bli medlem, dock går varenda korvövre ner i bilen för tillfället. Och med de flesta träffarna avverkade denna sessong så hoppas jag ni har överseende med att jag väntar till nästa.

ang. besiktning så har jag självklart det i åtanke, vilket även bör tas med i disskussionen. Jag har tänkt mig att göra såpass mycket men inte mer med bilen för att jämföra med en turbokonvertering. att varje besiktning kunna plocka av o byta tillbaka till orginal grejjerna. Klart att det går att byta hela motorn osv varje ggn men det jag tror mej orka är som sagt i storleken med turbokonv.-sugkonv.

Tack Eric för dom konkreta åsikterna. Väldigt nöjd med dom svaren.
Vad menar du med runners, insugsrören kort och gott? eller är det mer avancerat? Och appropå det så skulle detta väl kräva att man tog kontakt med någon firma som har erfarenhet i ämnet? Att ställa sig med minräknaren o "höfta" till längder och diametrar för att sedan ge sig på att svetsa ihopp ett eget insug är väl lite överkurs?

Jag undrar fortfarnade vilka typer av problem som lär uppstå vid montering av eftermarknadssprut. Vad jag vill komma till är hurvida jag tror mig själv klara av det. Jag menar "alla människor" klarar av att montera IKEA möbler för det enda problem som kan uppstå är att en del saknas (i stort sett). Medan alla människor kanske inte klarar av att löda ett kretskort för att en rad problem kan uppstå, Utrustning kanske inte finns, Kunskap i hur man läser den engelska manualen kanske inte finns, personen i fråga kanske lider av spassmer och kan därför inte kan löda de små lödningar som krävs.
Mycket bildligt talat, hoppas ni förstår parrallelen.[/i]
Last edited by witty on Tue Sep 13, 2005 16:21, edited 1 time in total.
205 Mi16
Peugeot 205
Peugeot Expert
Peugeot 309 Gti x2
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

witty wrote:Tack Eric för dom konkreta åsikterna. Väldigt nöjd med dom svaren.
Vad menar du med runners, insugsrören kort och gott? eller är det mer avancerat? Och appropå det så skulle detta väl kräva att man tog kontakt med någon firma som har erfarenhet i ämnet? Att ställa sig med minräknaren o "höfta" till längder och diametrar för att sedan ge sig på att svetsa ihopp ett eget insug är väl lite överkurs?

Jag undrar fortfarnade vilka typer av problem som lär uppstå vid montering av eftermarknadssprut. Vad jag vill komma till är hurvida jag tror mig själv klara av det. Jag menar "alla människor" klarar av att montera IKEA möbler för det enda problem som kan uppstå är att en del saknas (i stort sett). Medan alla människor kanske inte klarar av att löda ett kretskort för att en rad problem kan uppstå, Utrustning kanske inte finns, Kunskap i hur man läser den engelska manualen kanske inte finns, personen i fråga kanske lider av spassmer och kan därför inte kan löda de små lödningar som krävs.
Mycket bildligt talat, hoppas ni förstår parrallelen.

Varsågod ;)

Runners= insugsrör.. räknas insugsrörets början till ventiltallrik.
På Mi16 behöver du inte göra såå mycket på den fronten insuget har en ganska korrekt avstämning och fina radier på rören, i teorin ska dom dock vara liiite längre.. Min rekomendation är att kapa upp plenumet, montera trattar på rörens ändar, svetsa ihop igen. Nu bör du kommit lite närmre den "optimala" längden samt fått bättre flöde iom trattarna.

Vill du gå riktigt porr så satsar du på koniska rör med fullradietrattar, dessa skulle iofs inte få plats under huven, men den går ju justera :roll:

Har du balanserat delarna i motorn?
Vikta av kolvarna så dom väger lika mycket (här krävs egentligen något bättre än en köksvåg.)
Vikta av vevstakarna (storände och lillände var för sig)
Balanserad vevaxel.
Allt bidrar, många bäckar små osv.

Motorstyrning är inte min bit, jag är hopplös på sladdar som ligger överallt. :roll:
///Mi16
witty

Post by witty »

Eric Josefsson wrote:Runners= insugsrör.. räknas insugsrörets början till ventiltallrik.
På Mi16 behöver du inte göra såå mycket på den fronten insuget har en ganska korrekt avstämning och fina radier på rören, i teorin ska dom dock vara liiite längre.. Min rekomendation är att kapa upp plenumet, montera trattar på rörens ändar, svetsa ihop igen. Nu bör du kommit lite närmre den "optimala" längden samt fått bättre flöde iom trattarna.

Vill du gå riktigt porr så satsar du på koniska rör med fullradietrattar, dessa skulle iofs inte få plats under huven, men den går ju justera :roll:

Vikta av kolvarna så dom väger lika mycket (här krävs egentligen något bättre än en köksvåg.)
Balanserad vevaxel.

Så du menar alltså att insugsrören på motorn inte är så avstämda mot höga varvtalen, som jag fått för mig? eller är det trattarnas flödes förbättring som hävdar tar upp mellanregistret.

Det där med koniska rör och fullradie trattar, kräver väl en hel del räkning. Och i dagsläget känner jag inte att jag har dom rätta kunskaperna eller erfarenheten i de området. Men har du någon literatur att rekomendera så dela gärna med dej. Var ett tag sen jag jobbade med formler för stående våg. och att dessutom göra det i 3D skrämmer en del. :?

ang. ballansering så är det inplanerat i sammband med topp-jobbet. dock ej räknat på.
topp-jobbet (portning (båda sidor), planing och slipning av kammar) fick jag en offert på 10k om jag lämnade topp o kammar lösa. Detta är som sagt hos ENEM, och efter diskussioner i vänskapskretsen så ska dom enl. ryktet vara rätt dyra. Vad har ni för tidigare priserfarenheter av samma jobb?
205 Mi16
Peugeot 205
Peugeot Expert
Peugeot 309 Gti x2
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

witty wrote:
Eric Josefsson wrote:Runners= insugsrör.. räknas insugsrörets början till ventiltallrik.

Balanserad vevaxel.

Så du menar alltså att insugsrören på motorn inte är så avstämda mot höga varvtalen, som jag fått för mig? eller är det trattarnas flödes förbättring som hävdar tar upp mellanregistret.

Det där med koniska rör och fullradie trattar, kräver väl en hel del räkning. Och i dagsläget känner jag inte att jag har dom rätta kunskaperna eller erfarenheten i de området. Men har du någon literatur att rekomendera så dela gärna med dej. Var ett tag sen jag jobbade med formler för stående våg. och att dessutom göra det i 3D skrämmer en del. :?

ang. ballansering så är det inplanerat i sammband med topp-jobbet. dock ej räknat på.
topp-jobbet (portning (båda sidor), planing och slipning av kammar) fick jag en offert på 10k om jag lämnade topp o kammar lösa. Detta är som sagt hos ENEM, och efter diskussioner i vänskapskretsen så ska dom enl. ryktet vara rätt dyra. Vad har ni för tidigare priserfarenheter av samma jobb?

Jodå, insugsrören är bra avstämda, bara det att dom kan bli bättre. Längderna varierar med kammarnas duration också så blir dom vassare så ska ju längden också finjusteras lite..
Pulserna i rören börjar när ventilen stänger kan man säga, då har du en puls som går med ljudets hastighet till kanten av insugsröret, där vänder den och går tillbaka till ventiltallriken, vänder igen, går ut till kanten av insugsröret och tillbaka.. sedan den exakta beräkningsmetoden besitter inte jag. Men det finns folk som kan ;)
(Vi vill inte ha första returpulsen, dels blir rören väldigt långa och dels är den för stark, den riskerar att "slå sönder" flödet.)

Vettetusan om 10K är så illa, toppjobb brukar ligga runt 5-6K och kammarna utöver det.
///Mi16
IvarS

Post by IvarS »

Jag köpte komplett system med styrbox, elcentral och uppmärkt kabelhärva. Lödning av kretskort har aldrig intresserat mig så när det finns klart för ca 3k får det vara. Utan mappning och annat sprut kommer man aldri utnyttja motorns fulla potential. Smt6 och allt vad det heter är ett skämt jämfört med t.ex MS. Jag ställer fritt in max varvtal och bränsle/tändning. Lmm begränsar som sagt flöde, får ju arbeta mot en flärp som försöker stänga. MS har mapsensor i styrboxen som via vakuumslang står i förbindelse med trycket i insuget.
Ivar Sveninge
Vauxhall VX220 Turbo -03
witty

Post by witty »

IvarS wrote:Jag köpte komplett system med styrbox, elcentral och uppmärkt kabelhärva.

Det är MegaSquirt vi pratar om va? Vart fick du ditt ifrån?
205 Mi16
Peugeot 205
Peugeot Expert
Peugeot 309 Gti x2
IvarS

Post by IvarS »

Jag köpte mitt system på http://www.rs-autosport.com/
Ivar Sveninge
Vauxhall VX220 Turbo -03
Nik

Post by Nik »

Eric Josefsson wrote:Ska du porta toppen, säg åt din trimmare att endast röra avgasportarna och inte insugsportarna så sparar du några slantar. Insuget duger gott till mer än vad en vanlig dödlig har råd att trimma till.

Mirafräsning och lite snyggare slipning av ventiler (både avgas och insug) ger bättre flöde vid låglyft.

Är väl framförallt "3 vinklar" som anses vara en klar förbättring.

Finns för övrigt en lång tråd på 205gtidrivers där det diskuteras kring just avgasportarna och huruvida en förbättring av flödet gör någon nytta eller ej. Klart intressant läsning!

Eric Josefsson wrote:Spjällhus fungerar, men mååånga riktiga racebilar kör med ett spjällhus på ett plenum, sedan med väl avstämda runners (utan hinder i form av spjäll i sig ;) ) så kan pulserna jobba obehindrat.

Bör man inte ha ett rätt stort plenum för att förhindra att pulserna från en port påverkar en annan port?
De flesta som byter till separata spjäll på EW10J4, XUnJ4 och XU9JA verkar få en direkt effektvinst.

Eric Josefsson wrote:Styrning: MS, bra styrning med bra support och ständig uppdatering.
Sedan kan man ju köra annan tändning, jag vet inte hur långt orginal hänger med och orkar tända blandningen när man trimmar.. wasted spark med dubbla spolar kanske skulle vara något?

Standard tändning orkar säkerligen mer än vad många trimmar, iaf den naturliga vägen :)
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

Eric Josefsson wrote:Ska du porta toppen, säg åt din trimmare att endast röra avgasportarna och inte insugsportarna så sparar du några slantar. Insuget duger gott till mer än vad en vanlig dödlig har råd att trimma till.

Nik wrote:Är väl framförallt "3 vinklar" som anses vara en klar förbättring.

Finns för övrigt en lång tråd på 205gtidrivers där det diskuteras kring just avgasportarna och huruvida en förbättring av flödet gör någon nytta eller ej. Klart intressant läsning!

Det eller fullradie men fullradie är dyrt, själv har jag "3-vinklat" jag personligen tror på låglyftet, på insuget så är det kanske inte så noga när ventilen håller på att öppna men när man ska pressa in (luft sugs inte in i ett korrekt avstämt system, den trycks in i med övertryck skapat av luftens massa och hastighet = rörelseenergi) den där sista luften precis innan ventilen stängs så kan det vara nog så gott att luften har en enkel väg in.

Eric Josefsson wrote:Spjällhus fungerar, men mååånga riktiga racebilar kör med ett spjällhus på ett plenum, sedan med väl avstämda runners (utan hinder i form av spjäll i sig ;) ) så kan pulserna jobba obehindrat.

Nik wrote:Bör man inte ha ett rätt stort plenum för att förhindra att pulserna från en port påverkar en annan port?
De flesta som byter till separata spjäll på EW10J4, XUnJ4 och XU9JA verkar få en direkt effektvinst.

Nja, pulserna mellan portarna är inte så kritiskt, dock bör vi ha lite avstånd runt om tratten till närmsta plenumvägg för fritt flöde.
Storleken på plenumet ska däremot se till att pulserna från spjällhuset har gott om utrymme att utjämnas på för att inte störa pulserna i rören, fast iofs pulserna i spjällhuset kommer ju från att luft rör sig i rören så det beror ju på hur man vinklar det.. men ändå så blir inte ett plenum så jättestort. Nu minns jag inte hur det är man brukar säga.. är det hela motorvolymen eller halva? Jag får för mig att man ska ha halva motorvolymen som plenumvolym men det får man kolla upp isf.
Hellre för stort än för litet kan man ju säga annars.

Eric Josefsson wrote:Styrning: MS, bra styrning med bra support och ständig uppdatering.

Nik wrote:Standard tändning orkar säkerligen mer än vad många trimmar, iaf den naturliga vägen :)

Jodå, det finns V8or som varvar över 12000rpm på en tändspole (med förstärkare) men en stadig gnista är ju alltid trevligt. :wink:
///Mi16
Nik

Post by Nik »

Eric Josefsson wrote:Nja, pulserna mellan portarna är inte så kritiskt, dock bör vi ha lite avstånd runt om tratten till närmsta plenumvägg för fritt flöde.
Storleken på plenumet ska däremot se till att pulserna från spjällhuset har gott om utrymme att utjämnas på för att inte störa pulserna i rören, fast iofs pulserna i spjällhuset kommer ju från att luft rör sig i rören så det beror ju på hur man vinklar det.. men ändå så blir inte ett plenum så jättestort. Nu minns jag inte hur det är man brukar säga.. är det hela motorvolymen eller halva? Jag får för mig att man ska ha halva motorvolymen som plenumvolym men det får man kolla upp isf.

Nåja, jag kommer definitivt inte få nån interferens mellan mina cylindrar om ett par 2-3 veckor.... 8)

Image
jåbärt

Post by jåbärt »

Nik wrote:
Eric Josefsson wrote:Nja, pulserna mellan portarna är inte så kritiskt, dock bör vi ha lite avstånd runt om tratten till närmsta plenumvägg för fritt flöde.

Nåja, jag kommer definitivt inte få nån interferens mellan mina cylindrar om ett par 2-3 veckor.... 8)

http://www.jenvey.co.uk/Imgs/Prods/TBP_mtd5.jpg

Se där ja, en till som tänker som jag. 8)
Robert Johansson
If it's not a rotor, it's not a motor.

PSC-medlem Nr. 1160
Halmstadsträffen 2008!
Nik

Post by Nik »

Panzer wrote:Se där ja, en till som tänker som jag. 8)

Har varit min dröm sedan -02 så det började liksom bli dags ;)
jåbärt

Post by jåbärt »

Nik wrote:
Panzer wrote:Se där ja, en till som tänker som jag. 8)

Har varit min dröm sedan -02 så det började liksom bli dags ;)

Är min dröm sen några veckor tillbaka, börjar bli dags. ;)
Robert Johansson
If it's not a rotor, it's not a motor.

PSC-medlem Nr. 1160
Halmstadsträffen 2008!
Chester

Post by Chester »

Är förgasare att rekomendera vid turbo konvertering lr ska man sattsa på ett till läggs sprut?!
205 GTi -89
Min Första Bil
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

Nik wrote:

[]http://www.jenvey.co.uk/Imgs/Prods/TBP_mtd5.jpg[/img]

Hur långa kommer rören bli trattöppning till ventil?
Eller trattöppning till toppanläggnigsyta om du föredrar det ;)
///Mi16
Post Reply