Har en Peugeot 406 HDi -02, om jag förstått det rätt så är ECU:n adaptiv eller vad man ska kalla det, alltså den lär sig och ställer in sig av det körsätt man har.
Min fundering är om det går att nollställa den, alternativt hur ofta boxen anpassar sig ?
Om det går att nollställa... hur gör man, måste man tanka in ny mjukvara eller finns det något enklare sätt...?
Hoppas att det finns någon som vet...
//Tomas
Nollställning ECU / databox
Följ inte det jag säger här.
Jag kör ju en äldre bil (sen åttiotalare) där nollställs databoxen när man gör bilen strömlös en stund (en halvtimme eller så), detta är praktiskt när man vill gå från enbart bensin i tanken till mycket etanol i tanken, för om den får bygga up sin inlärningsdatabas från noll så lär den sig snabbare att gå bra på etanol.
Att göra en modern bil strömlös på samma sätt kan vara riskfyllt, jag har hört om bilar som varit tvugna att tas till verkstad för att gå igång efter strömlöshet.
Jag kör ju en äldre bil (sen åttiotalare) där nollställs databoxen när man gör bilen strömlös en stund (en halvtimme eller så), detta är praktiskt när man vill gå från enbart bensin i tanken till mycket etanol i tanken, för om den får bygga up sin inlärningsdatabas från noll så lär den sig snabbare att gå bra på etanol.
Att göra en modern bil strömlös på samma sätt kan vara riskfyllt, jag har hört om bilar som varit tvugna att tas till verkstad för att gå igång efter strömlöshet.
Har fått klart för mig att man ska göra på följande sätt.
OBS! Detta gäller på min Peugeot 406 HDi 2002, detta kan vara liknande på andra modeller, men om detta görs fel så kan det hända att bilen inte startar... utan måste till verkstad.
1. Ta ur nyckeln.
2. VIKTIGT! Vänta minst 3 minuter, gör ingenting med bilen.
3. Koppla ur batteriet.
4. Vänta 10-15 minuter
5. Koppla in batteriet
6. VIKTIGT! Vänta minst 3 minuter, gör ingenting med bilen.
Nu kan bilen gå lite dåligt de första milen... här tar boxen in all info från alla givare och system i bilen, sedan skall den gå som vanligt.
/T
OBS! Detta gäller på min Peugeot 406 HDi 2002, detta kan vara liknande på andra modeller, men om detta görs fel så kan det hända att bilen inte startar... utan måste till verkstad.
1. Ta ur nyckeln.
2. VIKTIGT! Vänta minst 3 minuter, gör ingenting med bilen.
3. Koppla ur batteriet.
4. Vänta 10-15 minuter
5. Koppla in batteriet
6. VIKTIGT! Vänta minst 3 minuter, gör ingenting med bilen.
Nu kan bilen gå lite dåligt de första milen... här tar boxen in all info från alla givare och system i bilen, sedan skall den gå som vanligt.
/T
Jag har haft mitt batteri urkopplat under en längre tid nu då jag mekar lite med bilen och väntar på saker från lackeringen.
Kommer jag få roblem månne?
Tänkte det när jag lämnade garaget efter första dagen att det kasnke blir tjall på boxen. Men ville å andra sidan inte koppla in det igen eftersom det ligger avklippta kablar till fönsterhiss m.m. som är ickeisolerade
Kommer jag få roblem månne?
Skiftnyckeln kan du bli av med genom en procedur som jag inte kommer ihåg, men det står i din instruktionsbok. Nollställningen gör att den adaptiva ECU'n ställer om sig lite fortare till nya förutsättningar, till exempel ett annat flöde genom motorn, alltså annat luftfilter eller avgassystem. I princip så går den ner på grundvärden och sen anpassar sig själv till förutsättnignarna.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW