Vad kör ni på för växellådsolja Mi16 BE1/5 låda?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
el cacique
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Vad kör ni på för växellådsolja Mi16 BE1/5 låda?

Post by el cacique »

Ska byta koppling till helgen och funderar lite över vilken olja jag ska slå i vxllådan efteråt. Haynes rekommenderar en 75-80 olja, men de oljor man hittar ute i butikerna brukar ha en visk. på 80-90, vilket för övrigt är den visk. de flesta verkstäder slår i lådorna vid service etc.

Dela med er lite av era erfarenheter på området tack!

Mvh...
Mvh "el cacique"
205 Mi16 -89 röd *Sugtrimmning* *SÅLD*
205 Mi16 Monte Carlo *SÅLD*
205 Mi16 Lemans Turbo projekt *SÅLD*
309 GTI skrotad
205 GTI Monte Carlo *SÅLD*
205 GTI 8v TURBO
Volvo S80 T6 *Familjevagnen*
Samuel_P

Post by Samuel_P »

75/90w bukar vi ha på verkstaden
mekkar peggor
Johannes Karlsson

Post by Johannes Karlsson »

vanlig syntetolja 10w-40
Ducati 900 Super Sport
406 2.2 Sport -01
Gusten

Post by Gusten »

Johannes Karlsson wrote:vanlig syntetolja 10w-40

nu är du ute och cyklar.

peugeot har en olja som är rekomenderad och även billig. den är på 2L dunk så det är det som går åt.
[url=http://www.peugeot-sport-club.com/medlemmar/visa_bil.php?id=992[url]Bilder på 406st 2,0[/url] [url=http://www.peugeot-sport-club.com/medlemmar/visa_bil.php?id=771[url]Bilder på 309 GTI16[/url]

Även en Suzuki GSX1100G
Medlemsnummer: 1287
lite delar från mi16/gti16 som ska bort.
http://www.mickesbilder.webb.se
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

Quaker State Super Q5 :wink:
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Gusten wrote:

nu är du ute och cyklar.

I dubbel bemärkelse. I den lådan bör du inte ha syntet, den är för gammal för det.

Biltemas mineral på 2 liters flaska går bra.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Håkan

Post by Håkan »

TheDagger wrote:
Gusten wrote:

nu är du ute och cyklar.

I dubbel bemärkelse. I den lådan bör du inte ha syntet, den är för gammal för det.

Quaker State Super Q5 är mumma för lådan. Har det i min. Fungerar bra.

// Håkan
Christofer Soderbaum

Post by Christofer Soderbaum »

Håkan wrote:
TheDagger wrote:
Gusten wrote:

nu är du ute och cyklar.

Quaker State Super Q5 är mumma för lådan. Har det i min. Fungerar bra.

// Håkan

Vad jag än hällt i mina lådor har det "fungerat bra"...

Brukar sikta på nåt runt 75w80/90 eller så, gärna på 4 litersdunk då det är lite billigare iaf...

Dagger, syntet, vad i lådan skulle kunna ta skada? Är ju bara plåtskrot...?
See you @ Grand Hyatt, Dubai, UAE

- Tillhör samhällsgruppen "Restaurangpersonal, världens fattigaste miljonärer" -
Nik

Post by Nik »

Christofer Soderbaum wrote:Är ju bara plåtskrot...?

Formad av din gamla t16?
Det blir snabbt skrot med högt ladd :)
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
Johannes Karlsson

Gusten wrote:

nu är du ute och cyklar.

peugeot har en olja som är rekomenderad och även billig. den är på 2L dunk så det är det som går åt.

Hur menar du nu? Har alltid åkt med vanlig motorolja i växellådan i mina originalpeugeoter. Aldrig varit några som helst driftstörningar samtidigt som det går hur lätt som helst att växla. Åkte iaf 4kmil i min gamla 205:a innan den hamna i räcket. Hela tiden med samma 10w-40 i lådan. Föregående ägare hade gjort det samma.

Ge mig nu en bra förklaring på varför jag är ute och cyklar.
Ducati 900 Super Sport
406 2.2 Sport -01
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Johannes Karlsson wrote:
Gusten wrote:

nu är du ute och cyklar.

Hur menar du nu? Har alltid åkt med vanlig motorolja i växellådan i mina originalpeugeoter. Aldrig varit några som helst driftstörningar samtidigt som det går hur lätt som helst att växla. Åkte iaf 4kmil i min gamla 205:a innan den hamna i räcket. Hela tiden med samma 10w-40 i lådan. Föregående ägare hade gjort det samma.

Ge mig nu en bra förklaring på varför jag är ute och cyklar.

vanlig 10w/40 gör ingen skada faktisk, men syntet gör. Den lådan är så pass gammal att materialet i synkringarna inte tål de tillsatser som synteten har.
Dock tveksamt om det märks på 4000 mil.
Men det är ju inte ovanligt att synkringarna är dåliga på 205, 405, BX och dom, det beros alltså inte på hård körning eller dålig kvalitet.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Christofer Soderbaum

Nik wrote:
Christofer Soderbaum wrote:Är ju bara plåtskrot...?

Formad av din gamla t16?
Det blir snabbt skrot med högt ladd :)

Mycket vilja o mycket ladd gör skrot av det mesta...:o)

- Tillhör samhällsgruppen "Restaurangpersonal, världens fattigaste miljonärer" -
Christofer Soderbaum

TheDagger wrote:Den lådan är så pass gammal att materialet i synkringarna inte tål de tillsatser som synteten har.

Ah...man lär sig nåt nytt var dag...

Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

TheDagger wrote:Den lådan är så pass gammal att materialet i synkringarna inte tål de tillsatser som synteten har.

Jag har också hört det, nåt med svavel eller nåt sånt...Men jag är ytterst tveksam till det. Låter inte rimligt liksom, varför i hela världen skulle en syntetolja vara farligare?
När det gäller tillsatser i motorolja är det ju så att det finns mer tillsatser i mineralolja än i syntet eftersom de egenskaper som skapas från början i syntetoljor måste ersättas av tillsatser i mineraloljan, varför skulle växellådsolja vara annorlunda?
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by el cacique »

Claes B wrote:

Jag har också hört det, nåt med svavel eller nåt sånt...Men jag är ytterst tveksam till det. Låter inte rimligt liksom, varför i hela världen skulle en syntetolja vara farligare?
När det gäller tillsatser i motorolja är det ju så att det finns mer tillsatser i mineralolja än i syntet eftersom de egenskaper som skapas från början i syntetoljor måste ersättas av tillsatser i mineraloljan, varför skulle växellådsolja vara annorlunda?

Det är gott och höra, fanns tydligen ganska mycket funderingar kring detta ämne, det tackar jag för :lol:

Hur som helst, bytet av kopplingen sker imorgon så jag återkommer med oljeval. Ska dra ut på Micro imorgon och se vad som finns. Är som vissa andra här Big Time inne på en helsyntetare. Såg för övrigt att helsyntet rekommenderas i boken "Sporting Peugeot 205´s" som jag läste häromdan. Där är man t o m av uppfattningen att det i bästa fall kan generera ett par extra hästar ut i hjulen. Vidare skriver de att helsyntet är att rekommendera pga smörjförmågan.

Mvh...
Mvh "el cacique"
309 GTI skrotad
205 GTI 8v TURBO
el cacique
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by el cacique »

el cacique wrote:
Claes B wrote:

Det är gott och höra, fanns tydligen ganska mycket funderingar kring detta ämne, det tackar jag för :lol:

Hur som helst, bytet av kopplingen sker imorgon så jag återkommer med oljeval. Ska dra ut på Micro imorgon och se vad som finns. Är som vissa andra här Big Time inne på en helsyntetare. Såg för övrigt att helsyntet rekommenderas i boken "Sporting Peugeot 205´s" som jag läste häromdan. Där är man t o m av uppfattningen att det i bästa fall kan generera ett par extra hästar ut i hjulen. Vidare skriver de att helsyntet är att rekommendera pga smörjförmågan.

Mvh...

Här är en bra tråd ang. motoroljor, tyvärr inte transmissionsoljor.

http://www.automotorsport.se/artikelmal ... rsion=6313
Mvh "el cacique"
309 GTI skrotad
205 GTI 8v TURBO
danielr112

Post by danielr112 »

kan vara lite segare med "motorolja" i en växelåda än en växellådsolja. då det skiljer på värmen.
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Johannes Karlsson

daromer wrote:kan vara lite segare med "motorolja" i en växelåda än en växellådsolja. då det skiljer på värmen.

Segare? tycker lådan blir bra mycket mer lättjobbad med motorolja än med transmissionsolja. Sen att det kanske skiljer på slitaget ur "tiotusenmilssynpunkt" är väl en annan femma, men inget jag brytt mig om på mina små skitbilar iaf...
Ducati 900 Super Sport
406 2.2 Sport -01
danielr112

Post by danielr112 »

Johannes Karlsson wrote:
daromer wrote:kan vara lite segare med "motorolja" i en växelåda än en växellådsolja. då det skiljer på värmen.

Segare? tycker lådan blir bra mycket mer lättjobbad med motorolja än med transmissionsolja. Sen att det kanske skiljer på slitaget ur "tiotusenmilssynpunkt" är väl en annan femma, men inget jag brytt mig om på mina små skitbilar iaf...

hehe.. fick bara för mig att motoroljan var segare.. men visserligen syftar jag till gammal motorolja som inte tålde kyla alls =) vi kör ju motorolja till mycket hemma.. både hydral. hydraul styrningar. växellådor och annat på gamla maskiner hemma. och det funkar prima.
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
el cacique
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by el cacique »

daromer wrote:
Johannes Karlsson wrote:

hehe.. fick bara för mig att motoroljan var segare.. men visserligen syftar jag till gammal motorolja som inte tålde kyla alls =) vi kör ju motorolja till mycket hemma.. både hydral. hydraul styrningar. växellådor och annat på gamla maskiner hemma. och det funkar prima.

Bytte koppling igår och slog i Valvoline Synpower 75-90 (GL5) helsyntetisk i lådan, 109 kr/L på Micro. Kopplingen var ganska slut, inte konstigt att den vibrerat och kännts lite konstig. En av fjädrarna hade släppt och låg lös, lamellerna var nernötta till skruvfästena och urtrampningslagret såg inte kul ut. Blev aningen lättare att trampa ned kopplingspedalen efteråt :D
Mvh "el cacique"
309 GTI skrotad
205 GTI 8v TURBO
Post Reply