Var detta slutet för min pugg?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Jerseyko

Var detta slutet för min pugg?

Post by Jerseyko »

Har länge vetat att topp packningen är dålig på min pugg men har inte haft någon annan bil så jag kunnat lämna in den på byte.
Nu har min gubbe köpt sig en egen bil och min skulle in på verkstan och byta packning och lite såm saker som kamremmen t.ex.

Men inte, igår när jag åkte till jobbet gick den upp j*vligt i temp. Trodde det var typ att fläkten hade fryst eller nått. Åkte hem och gick upp i temp igen och stannad epå macken och ja det såg ut som någon lagt en rökbomb i bilen. Men det var mörkt så jag såg inte så mycket utan jag fyllde på vatten eftersom det alltid vart så förut och den gick ner i temp när jag åkte hem.

Åkte till jobbet idag och hade väl kommit lite mer än halvvägs då tempen gick över 90 grader.
Stannad på första macken i Uppsala och öppnar huven och hittar till stor sorg ett regält oljeläckage.

Tänkte flytta på bilen så jag inte stod ivägen men det bara rök om den och luktade bränd olja (ganska logiskt)

Ringde min sambo som kom med trailer och hämtade bilen på dagen och den hade knackat som en gammal traktor när de körde upp den på trailern. Kanske berodde detta på att det inte finns någon olja eller?

Så, ska jag köra bilen till skroten eller till verksta'n? Det var som mest olja vid stickan och en på jobbet hade nån teori om att oljan kommit upp den vägen.

Är en Peugeot 405 mi16 - 90 som rullat ca 25.700 mil.
danielr112

Post by danielr112 »

e nog bara att byta toppackning.. så länge inte bilen kokat så har det nog klarat sig..

var toppackninge som brast.. vit rök är 99% säkerhet vatten
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Det låter som flera saker på samma gång tycker jag...
Tillräckligt med glykol? Om inte så har det väl antagligen frusit i kylen och därför har tempen gått upp.
Frusen vevhusventilation gör att oljan pissar ut på flera ställen, olja på grenröret ger rätt bra dimma..
Men det är klart kom den från avgaset är det ju toppackningen som är gången.
Att den knackat som en gammal traktor är ju inte heller nåt bra... Låter som vevlagren fått sig lite stryk.
Byt motor, är bilen bra i övrigt så är ju det inget större jobb, det finns ju rätt billiga motorer att få tag på.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by J »

Jag håller med föregående talare. Skrota för allt i världen inte bilen. Jag ger mer än skrotningspremien för den om skicket i övrigt är OK.

/Jonas
Jerseyko

Post by Jerseyko »

Att den knackar nu är ju förhoppningsvis på grund av att det är dåligt med olja, det är bara lite kvar.

Det är inte olja i vattnet och inte heller vatten i oljan.

Den knackade inte när jag startade för att flytta bilen utan när dom körde upp den på trailern och den hade vart igång ett tag.

Tog två bilder nyss, lite svårt att få en bild underifrån när man inte kommer in under bilen ;)

Image

Image

Tillräckligt med glykol finns det, eftersom den gick upp i temp trodde vi först att det var en ispropp men det var det inte.

Med tanke på hur jobbigt det är att byta topppackning kanske det är "lättare" att byta allting på samma gång? Att lyfta i och ur en motor här hemma kostar väl inte mer än att lämna in bilen för att byta topp-packning!
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Men är toppackningen verkligen kass på den då?
Har ju läst vad du skrivit om det men jag har inte sett några verkliga symptom på det...Särskilt inte som du har kunnat köra så länge med det, brusten toppackning brukar funka ett litet tag men det brukar bli värre och värre rätt fort.
Har du tryck i kylet? Alltså så vattnet pöser över när du öppnar locket?
Går bilen på tre vid uppstart? Ryker den väldigt mycket vitt?

Det som har hänt verkar ju mycket riktigt vara tät vevhusvent om man tittar på vilderna, antagligen en ispropp som sen har tinat.
Jag skulle om jag var som du rensa ventilationen, göra en motortvätt och köra vidare om motorn låter som den skall. Och går den riktigt så tvivlar jag på att toppacknigen har gått med, det brukar funka några veckor, kanske nån månad om det läcker in i förbränningsrummet, sen brukar det bli för allvarligt för att kunna köra med, bilen går illa och trycker ur sig kylvattnet för det mesta.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Jerseyko »

Det var flera månader sen jag upptäckte att den började läcka vatten och då droppade det ner på grenrören.

Men speciellt mycket tycker jag inte den läcker, kör jag bara till coh från jobbet kan det ta veckor innan jag behövt fylla på vatten men kör jag i stan med alla j*vla rödljus så tar det slut fort för bilen kyler inte.

Kör jag hem från jobbet ligger den på 70 grader, sen stanna jag, öppnar garageportarna och backar in så kan den på den korta tiden gått upp till 90 grader.

Den rycker mycket vitt hela tiden och inte bara när man startar som den gör snällt hela tiden har aldrig haft några problem med det även nu när det vart -15 grader ute (står hemma i garage där det inte blir speciellt mkt kallare än någon minusgrad)
Det var den natten det vart typ -25 som detta hände och dagen efter som jag upptäckte all olja.

Öppnar jag locket till vattner när bilen är kall så händer inget men gör jag det när den är varm så pöser det över, pyser i alla fall när man öppnar som på en coca cola burk.
Sundin
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Sundin »

Som Claes säger ser det ut som om det har varit en ispropp i vevhusventilationen, med följd att det har blivit ett övertryck i motorn och den har skjutit upp olja vid oljestickan. Klassiskt fel.
Jerseyko

Post by Jerseyko »

Sundin wrote:Som Claes säger ser det ut som om det har varit en ispropp i vevhusventilationen, med följd att det har blivit ett övertryck i motorn och den har skjutit upp olja vid oljestickan. Klassiskt fel.

Men allt vatten den drar då? Det har jag kört med i flera månader nu, det börja den göra i juli-augusti under street race säsongen ;)
Sundin
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Sundin »

Kolla slangen alldeles bakom ventilkåpan, den som är som en 90-graders böj. Den har en tendens att spricka, och då sprutar det vatten på grenröret och det bolmar vit rök. Annars är det säkert någon annan slang som har spruckit.
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Jerseyko wrote:Det var flera månader sen jag upptäckte att den började läcka vatten och då droppade det ner på grenrören.

Men speciellt mycket tycker jag inte den läcker, kör jag bara till coh från jobbet kan det ta veckor innan jag behövt fylla på vatten men kör jag i stan med alla j*vla rödljus så tar det slut fort för bilen kyler inte.

Kör jag hem från jobbet ligger den på 70 grader, sen stanna jag, öppnar garageportarna och backar in så kan den på den korta tiden gått upp till 90 grader.

Den rycker mycket vitt hela tiden och inte bara när man startar som den gör snällt hela tiden har aldrig haft några problem med det även nu när det vart -15 grader ute (står hemma i garage där det inte blir speciellt mkt kallare än någon minusgrad)
Det var den natten det vart typ -25 som detta hände och dagen efter som jag upptäckte all olja.

Öppnar jag locket till vattner när bilen är kall så händer inget men gör jag det när den är varm så pöser det över, pyser i alla fall när man öppnar som på en coca cola burk.

Det läcker? Alltså från toppen eller? Det kan ju faktiskt om man har otur läcka ut mellan topp och block genom toppackningen, det kan det.
Men det finns fler ställen vatten kan läcka ut...Kolla upp eventuella läckage till att börja med innan du börjar meka toppackning.
Att bilen ryker vitt hela tiden när det är -15-25 grader ute är inget konstigt, det gör alla bilar, särskilt om du kör mest korta sträckor (3 mil eller mindre).

Kolla var det läcker vatten, täta det om det går. Kolla hur det är med luft i systemet, kolla så att fläktarna går som de ska osv. Funkar allt och den inte läcker ut vatten nån stans men den fortfarande tar vatten och fortfarande är tempkänslig så kan det kanske vara toppackningen.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Jerseyko »

Claes B wrote:Det läcker? Alltså från toppen eller? Det kan ju faktiskt om man har otur läcka ut mellan topp och block genom toppackningen, det kan det.
Men det finns fler ställen vatten kan läcka ut...Kolla upp eventuella läckage till att börja med innan du börjar meka toppackning.
Att bilen ryker vitt hela tiden när det är -15-25 grader ute är inget konstigt, det gör alla bilar, särskilt om du kör mest korta sträckor (3 mil eller mindre).

Kolla var det läcker vatten, täta det om det går. Kolla hur det är med luft i systemet, kolla så att fläktarna går som de ska osv. Funkar allt och den inte läcker ut vatten nån stans men den fortfarande tar vatten och fortfarande är tempkänslig så kan det kanske vara toppackningen.

Det går inte att se vart det läcker men det ryker från grenrören när vattnet droppar.

Körde i lite ingefära för att täta ev nått hål och sen när vi skulle fylla på olja låg ingefäran i locket för oljepåfyllningen men den slutade dra lika mycket vatten.

Ryker vitt gör den även när det är mildare ute, men det var nu när det blev sådär jätte kallt som oljan läckte.

Hur kollar jag om det finns luft i systemet?
Post Reply