206, problem vid växling (igen)

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Yoss
Klubbmedlem
Klubbmedlem

206, problem vid växling (igen)

Post by Yoss »

Hej!

Diskuterade nyligen problem vid växling (tröghet/skrap vid växling mellan 1:an och 2:an innan vxllådsoljan värmts upp) med 206 1.6 16v Griffe, se länken:

http://www.peugeot-sport-club.com/forum/viewtopic.php?t=39372

Sedan jag skrivit detta har utöver det "hack" som jag märkt även skrapljud förekommit vid ett par tillfällen.

Lämnade bilen till Peugeot Kista imorse. De hörde ifrån sig några timmar senare, berättade att de provkört bilen och märkt att den var svårväxlad men inget skrap. De skulle låta bilen stå ute över natten (den var inomhus i hallen för en annan grejs innan de drog iväg och provkörde) för att se om det är värre vid kallstart.

Men när jag påpekade att det blir ett hack/skrap vid växling var deras kommentar att "de nästan ska låta så där", vilket låter som att jag ska acceptera att det är ett standardbekymmer som det inte går att göra nånting åt (observera att de inte sa vad problemet kan bero på). Det gjorde mig något besviken, 18 månader gammal bil med svårväxlad låda är inte så kul...

Så jag tänkte fråga om det är ett så pass vanlig problem (tröghet/skrap vid växling) som inte påverkar funktionaliteten, eller ska man kräva av de att åtgärda detta. Jag funderar verkligen att vara på de tills problemet är fixat, bilen har ju 6 månader garanti kvar och jag tycker inte man ska acceptera att bilen "nästan ska låta så där"!

Är annars jättenöjd med bilen och Pug Kista :thumbup: , det här är faktiskt första negativa erfarenheten jag haft sedan jag köpt bilen...

Tacksam för tips!
dado

Post by dado »

Jag har fått alla möjliga förklaringar till diverse småfel på min 307 sw 2,0. Att handbromsen inte vill släppa vid minusgrader förklarar peugeot i sätra med att det ska vara så på alla bilar och att jag inte ska använda handbromsen när det är kallt :?

Hade samma problem med min växellåda. Jag fick ingen hjälp hos peugeot utan bytte växellådsolja på egen risk till shell transaxle 75w-90 gl-5. Resultatet har blivit mycket bättre än jag hade hoppats på.

Nu undrar jag om peugeot inte bara snålar på högtalare/stereo utan också växellådsoljor? Hur kan det annars vara så många nya bilar som är svårväxlade och varför försvinner problemen när man byter olja?
GBGTias

Post by GBGTias »

På min gamla XSi så hördes de ett lätt skrap ibland när ja växlade. Växellådan kunde vara lite bökig när man ex gjorde fullgasväxling, då lådan är direktlänkad & lixom rör sig med motorn.
Följden blev naturligtvis att det efter ett tags användande började skrapa lite lätt i lådan när man växlade. Men, tog man de försiktigt, så var de ingen fara..

På RC:n som ja hade hade ja ju samma problem, fast mer markant.
Lådan var aldrig riktigt bra på den (Måndags ex kanske).
Tillslut skrapade de ordentligt i den, men när ja lämnade in den, så trodde dom att kopplingen kunde vara dålig.
(Den kan "kleta" sig, bränna fast typ)
Jag kom sedan tillbaka & fick en mekaniker med mig, som provade växlingar enligt mina instruktioner. Ex, växla ner till 2:an i 70 (Den gör ju 70 på 1:an)
Han instämde med mig & eftersom ja påpekat problemet med lådan från början, så fick jag genom bytet.
Dessutom så bytte dom kopplingen, bara för att de "låg kvar" i datorn! :)

Egentligen så skall RC:lådan vara mer snabbväxlad, då den är wirelänkad & därmed inte rör sig med motorn.

En peugeot låda skall man vara snäll mot. Är de nåt som suger på puggarna, så är det växellådan.
Min förra volvo med 17600 mil på mätaren kändes som ny gämfört med dom 2 puggarna ja hämtat ut nya!

Annars, så är de ju himla go´a bilar! :)

Mvh.
Mattias..
Medlem 894 - Mattias Sjöö
Mellan Peugeoter just nu, kör pizza räser..
Svart BMW 523i Touring 1999

Peugeoter jag tidigare ägt:
Ljusblå 2003 Peugeot 206 S16 (XSi)
Silver 2004 Peugeot 206 RC
Grön 1990 Peugeot 205 R. Garros (Skrotad)
Röd 1991 Peugeot 405 GLX (Skrotad)
Vit 1989 Peugeot 205 XR (Reservdelsbil) (skrotad)
Grön 1997 Peugeot 406 SV 2.0T
Yoss
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Yoss »

Ja, nu har jag fått bilen tillbaks. Enligt Peugeot Kista beror skrapet på viskositeten på oljan och inte på något mekaniskt problem, de föreslog byte av växellådsolja men sa att det inte brukar hjälpa så mycket. Istället vill de kolla om problemet håller i sig eller blir värre, bilen ska in på 3000-mila service ganska snart och då ska de kolla den igen. Problemet har de noterat i databasen och på ett kvitto.

Vet inte riktigt om jag är nöjd eller inte, de var ganska övertygande men det känns lite som de skjuter problemet på tiden. Jag är rädd att det här försvinner till våren när plusgraderna kommer bara för att komma tillbaks till nästa vinter. Nåja, jag kommer att påpeka det här igen då det är dags för servicen och kräva att de gör oljebytet, så får vi se om det hjälper...

Förresten, här handlar det inte om fullgasväxlingar, jag är ganska "snäll" mot växellådan och kopplingen (vill jag tro i alla fall)... Men jag vet att växellådorna brukar vara akileshälen på Peugeotarna, var faktiskt ganska positivt överraskad när jag provade XSi:n första gången eftersom jag hört väldigt mycket skit om lådan.

DaDo, bytet av växellådsoljan hjälpte på din bil? De på Peugeot var faktiskt tveksamma på det ingreppet, sa att det inte brukar hjälpa speciellt mycket. De kanske har inte "rätt" sorts olja där? Jag kan inte så mycket om oljor och viskositet, men ska kolla lite med nätet och folk jag känner som är bättre på det. Noterar shell transaxle 75w-90 gl-5... Fler tipps? 206 Griffe med 1.6 16v manuell.

Tack för svaren!
dado

Post by dado »

Skrapljud har inte förekommit på min bil. Däremot var trögheten samt "hack" mellan 1:an och 2:an irriterande även när lådan var varm. Nu är "hacken" borta och växellådan känns överlag smidigare. Ska tillägga att växellådan låter mindre också. Tidigare kunde man t ex höra den vid gasuppsläpp på 3:an i 50 km/h.
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

Hade precis min bil inne för samma problem. De sa att det berode på den ovan nämda oljan och att de skulle byta till en som passade vårt klimat bättre. Om de nu har gjort vad de sa så märks det absolut ingen skillnad... :( Jag ska in på fredag igen och ska gnälla vidare, det här tänker jag inte ge mig med :evil: !
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
dado

Post by dado »

Colut wrote:Hade precis min bil inne för samma problem. De sa att det berode på den ovan nämda oljan och att de skulle byta till en som passade vårt klimat bättre. Om de nu har gjort vad de sa så märks det absolut ingen skillnad... :( Jag ska in på fredag igen och ska gnälla vidare, det här tänker jag inte ge mig med :evil: !

Vet du vilken olja de har bytt till? Använder de statoils växellådsoljor? Vilken viskositet?
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

Ska ta och höra efter på fredag
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
Samuel_P

Post by Samuel_P »

byt växllådsolja, till trögväxlad lådolja..
har varit med många bilar.,,
så länge du inte ha kross växlad med bilen förut då kan gafflarna vara sneja,
mekkar peggor
Luuk

Post by Luuk »

Jag har samma problem med min RC... anmärkte på de vid 1000 mils kontrollen... och dom hittade inget fel då... jag kan dock inte säga att jag är nöjd med peugeot Kista... de har nu tagit dom 4 månader att få fram en reservdel till min framvagn efter en skada i oktober.... men den har fortfarande inte kommit..... börjar lacka satan rent utagt! men men... som sagt jag har samma problem med växeln (bara när man ska peta i 2:an!) och de låter inte kul när de skrapar till... bör dock tilläggas att detta sker när man pressar bilen lite...
Pallbocksräser: 205 GTi Import -92
Krockad 405 MI16 -90 *Skrotad*
Körde en gång i tiden : Grå 505 Turbo -87
Lekbil: Svart 205 Gti -90 *Skrotad*
Vit Skoda Octavia RS Combi -08 Såld!
Svart 206 RC -04 Såld!
Post Reply