Diskuterade nyligen problem vid växling (tröghet/skrap vid växling mellan 1:an och 2:an innan vxllådsoljan värmts upp) med 206 1.6 16v Griffe, se länken:
http://www.peugeot-sport-club.com/forum/viewtopic.php?t=39372
Sedan jag skrivit detta har utöver det "hack" som jag märkt även skrapljud förekommit vid ett par tillfällen.
Lämnade bilen till Peugeot Kista imorse. De hörde ifrån sig några timmar senare, berättade att de provkört bilen och märkt att den var svårväxlad men inget skrap. De skulle låta bilen stå ute över natten (den var inomhus i hallen för en annan grejs innan de drog iväg och provkörde) för att se om det är värre vid kallstart.
Men när jag påpekade att det blir ett hack/skrap vid växling var deras kommentar att "de nästan ska låta så där", vilket låter som att jag ska acceptera att det är ett standardbekymmer som det inte går att göra nånting åt (observera att de inte sa vad problemet kan bero på). Det gjorde mig något besviken, 18 månader gammal bil med svårväxlad låda är inte så kul...
Så jag tänkte fråga om det är ett så pass vanlig problem (tröghet/skrap vid växling) som inte påverkar funktionaliteten, eller ska man kräva av de att åtgärda detta. Jag funderar verkligen att vara på de tills problemet är fixat, bilen har ju 6 månader garanti kvar och jag tycker inte man ska acceptera att bilen "nästan ska låta så där"!
Är annars jättenöjd med bilen och Pug Kista
Tacksam för tips!