bakaxel lager mi16x4

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
gorte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

bakaxel lager mi16x4

Post by gorte »

Tänkte höra om det är någon här som har bytt bakaxel lager på en mi16x4 förut??
Är det knepigt att göra? eller är det smidigare att byta hela bakaxeln??

Finns det nån som har en sprängskiss eller något sånt?
Benjamin

Post by Benjamin »

Det ska inte vara bökigare än på de vanliga Mi16 vad jag har hört då det inte är en genomgående torsionsstav.
För det är väl lagringarna för svingarna du tänker på?
-=405 T16 -93=-
Lite Mi16 bilder
Fabricati Diem, Pvnk!
gorte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by gorte »

Jo det är dom jag tänker på. Vet du om lagrena är dyra? Har du nån skiss på hur bakaxeln ser ut?
Magnus Börjesson

Post by Magnus Börjesson »

Lätt eller svårt? Hmm... Jag har gjort det. Det var rätt enkelt rent teksniskt sett, men allt satt ju fast som satan och det gjorde ju jobbet svårt :evil: Däremot har jag inte bytt på en vanlig Mi16 så jag kan inte jämföra. Men har du en bra utrustad verkstad så är det inga problem. Jag fick använda bra med gas och stora verktyg för att få loss grejerna. Det enda som är lite lurigt är att det sitter ett shims på röret dör lagrena istter. Detta shimset får inte skadas för det är det som bestämmer lagerspelet. Jag misstänker att man egentligen ska mäta upp spelet och byta shims i samband med ett lagerbyte, men det gjorde inte jag och det funkade för mig. Shimest är förmodligen till för att ta kompensera tillverkningsavvikelser i bärarmen och den byter man ju inte ändå.

Bakaxeln ser nästan exakt ut som Citroen BX och den ser exakt ut som BX 4x4. Men jag har för mig att Dagger haft någon länk till hur man renoverar en BX-bakaxel... eller har jag fel?

MVH Magnus
Jag kör hellre motorsåg. Control is nothing without power :-)
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Magnus Börjesson wrote:
Bakaxeln ser nästan exakt ut som Citroen BX och den ser exakt ut som BX 4x4. Men jag har för mig att Dagger haft någon länk till hur man renoverar en BX-bakaxel... eller har jag fel?

MVH Magnus

Det finns nog beskrivningar på citroenakuten.
Men på en BX är det inte svårt alls, det som bör skilja på 405 4x4 är drivaxlarna.
Av alla jag hört som renoverat lagrena är det ytters få som stött på shims, själv har jag sett det på en bil bara. Detta är inte jättenoga enligt dom som håller på med sånt ofta.
Jag vet inte om lagrena är samma på vanliga BX, 4x4 och kombi. Men till en vanlig tar Autofrance 400.- per sida. Då är det en komplett sats med bult, tätningar och lager.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

några länkar om bytet på BX:

http://hem.passagen.se/tdhermelin/cit_mek.html

på holländska:
http://www.citroenbx.nl/techniek/onderh ... agers.html

Den blir riktigt underjållande om du kör den genom babelfish å översätter till engelska :lol:
http://babelfish.altavista.com/

Över lag verkar det INTE svårt på BX iaf, skall göra operationen själv om ett litet tag (måste ju budgetera för det :) )
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Det är inte svårt heller, men har bilen ABS är det lite bökigare för givarna går inte att få loss hela så man får dela kabeln under baksätet och ta ner länkarmen komplett med kabel.
gorte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by gorte »

Jag orkar inte starta någon ny tråd så jag skriver å fråga här.....
Jag har bytt bärarmar nu å det gick ju nästan fläck fritt :lol:

men nu har det uppståt ett nytt problem, när jag släppte ner bilen på hjulen igen så vill inte han inte åka upp i rätt läge.
Det låter om pumpen men han pumpar inte fram någon olja å fjäderdona är hela...

Ska man lufta systemet efter att man har haft det trycklöst, i så fall vart luftar man? eller finns det nå annat man kan prova :?: :?:
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Vet ine hur det är på 405, men på cittrorna luftar det sig själv om man kör fjädringen upp och ner några gånger.
Finns det inte nån knapp i kofferten man kör den upp och ner med?
Supra

Post by Supra »

har du haft slut på olja i behållaren, så att pumpen har provat pumpa utan olja så kommer de in luft i systemt..om du har olja i behållaren och sedan kryper under bilen så finns det en luftnippel bakom plåten som håller i diffen..skuva upp den medans den pumpar, då ska de hända saker;)

de gjorde jag på min

//Henrik
MVH//Henrik || 405 T16
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Supra wrote:har du haft slut på olja i behållaren, så att pumpen har provat pumpa utan olja så kommer de in luft i systemt..om du har olja i behållaren och sedan kryper under bilen så finns det en luftnippel bakom plåten som håller i diffen..skuva upp den medans den pumpar, då ska de hända saker;)

de gjorde jag på min

//Henrik

OM den gör som cittrorna att den sjunker ihop baktill under vila så skulle jag vara mycket försiktig med att krypa under och göra detta.... man kan bli platt. BOKSTAVLIGEN.
Hans Hellström

gorte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by gorte »

behållaren är full av olja så jag har inte tömt systemet. men nu händer det inget,det är som om den bara pumpar luft.

Men förut när jag hade tömt systemet på olja, då fyllde jag bara på med nytt och väntade ett bra tag så åkte den upp i luften.

Ska man våga lufta systemet och hoppas att allt blir bra igen. :lol:
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

gorte wrote:behållaren är full av olja så jag har inte tömt systemet. men nu händer det inget,det är som om den bara pumpar luft.

Men förut när jag hade tömt systemet på olja, då fyllde jag bara på med nytt och väntade ett bra tag så åkte den upp i luften.

Ska man våga lufta systemet och hoppas att allt blir bra igen. :lol:

Ja.
Hans Hellström

Supra

Post by Supra »

ja helst ska du ju vara på en lyft och göra de. som han säger så kan den sjunka ihop och då vill man inte vara allt för stor under bilen:P hehe..jag tog den risken och prova iaf..

men då gjorde jag så att jag satte pallbockar franför hjulen, alltså där du hissar upp bilen för däckbyte..
då åker bara axeln ner om den skulle börja röra sig, och då finns det ingen risk för att du klämmer dig..

/Henrik
MVH//Henrik || 405 T16
gorte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by gorte »

nu funkar fjädringen :lol: å vi har inte gjort nåt som luftning lr nåt, det bara funkade :lol:

men nu till nästa problem, nu har jag inga bromsar. oken tjärvar å lite sånt. Men jag har en srix4 - 91:a som donator bil.....men skiljer bromsarna mellan bilarna?
Broms skivorn var så smala på sri:n jämnfört med mi16.

så då är frågan om nån av er här vet om det skiljer nåt mellan bromsarna.
gorte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by gorte »

nu funkar fjädringen :lol: å vi har inte gjort nåt som luftning lr nåt, det bara funkade :lol:

men nu till nästa problem, nu har jag inga bromsar. oken tjärvar å lite sånt. Men jag har en srix4 - 91:a som donator bil.....men skiljer bromsarna mellan bilarna?
Broms skivorn var så smala på sri:n jämnfört med mi16.

så då är frågan om nån av er här vet om det skiljer nåt mellan bromsarna.
Post Reply