Ställa in ingångsnivå på steget och problem med EQ

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
Post Reply
matte1082

Ställa in ingångsnivå på steget och problem med EQ

Post by matte1082 »

Har kopplat in mitt DLS RA40 till mina front o ch bakhögtalare (DLS R6A o R5A).
Funderar på 2 saker.

1. När jag ställer in ingångssignalnivån så ska man ju först ställa en RAK kurva på stereon, i mitt fall heter det FLAT och så ska man ställa bas o diskant på 0. Sen ställer man på slutsteget GAIN helt moturs. (Läser innantill) :oops: Efter att man gjort det så ska man vrida upp vloymen på stereon tills distorsion uppstår, men vad gör man om man aldrig får någon distorsion? :lol: Stereon maxas, i mitt fall volym 40. Ska det va så?
Sen börjar man ju vrida på GAIN på steget tills man hör distorsion (och det gör jag) o när man hör det så vrider man tillbaka lite. KLART!? (Körde först fronthögtalarna sen bakhögtalarna) Allt rätt eller?

2. Nu när man ställt in allt det där så ska man ju börja njuta lite av musiken. Men det låter ju INTE bra om man kör med FLAT kurva! :? När jag inte hade steget så brukade jag köra på ROCK-kurvan som ger lite mer bas och mer diskant (lyssnar mest på hårdrock bör tillägggas) Och om man ställer in på ROCK nu och börjar höja lite så kan man ju INTE lyssna högt alls! :? Börjar ju "spraka" direkt när midbasen kommer?? Och det märks ju ännu tydligare om man lyssnar på någon trance-låt med tydlig bas. Man får sänka typ till volym 28 eller nåt och då är det inte alls särskilt "metal-vänligt" :wink: HUR HAR NI GJORT??! VAD SKA JAG GÖRA?

HU är Panasonic 7301N

Hoppas ni förstår va problemet är
fuzz

Post by fuzz »

När jag ställer in mina sytem, skruvar jag volymen i framsystemet lite högre än vad an normalt lyssnar på.
Ställer sedan in bas, mellan och diskant efter behag. Oftast blir det att framsytemet spelar så mycket bas den kan. (brukar inte ha super dyra sytem)
Att jag ställer volymen lite högre än vad man lyssnar på, är för att den inte ska maxa hela tiden sedan vrider jag upp själva basen till en lagom nivå.

Läste nu lite om stereon. Du har ju 7 bands EQ använd den. Var det även lågnivå för bas på den? Då blir ju basen simpel att ställa in.
matte1082

Post by matte1082 »

fuzz wrote:När jag ställer in mina sytem, skruvar jag volymen i framsystemet lite högre än vad an normalt lyssnar på.
Ställer sedan in bas, mellan och diskant efter behag. Oftast blir det att framsytemet spelar så mycket bas den kan. (brukar inte ha super dyra sytem)
Att jag ställer volymen lite högre än vad man lyssnar på, är för att den inte ska maxa hela tiden sedan vrider jag upp själva basen till en lagom nivå.

Läste nu lite om stereon. Du har ju 7 bands EQ använd den. Var det även lågnivå för bas på den? Då blir ju basen simpel att ställa in.

Så du menar att jag först ska ställa in en 7 bands EQ som passar mig, sen gå bak o skruva upp eller ner GAIN på steget??
Japp det är ju särskild sub ingång på stereon, men har ingen sub just nu, så vill ju få ut så mycket bas som möjligt nu från mellanregistren, men volymen säger ju ifrån om man inte kör FLAT... :x :oops: Har ingen koll på hur ja ska gå till väga för att få bäst ljud... Om man tror att man fått till en bra setup i systemet så faller det ju direkt när man byter cd-skiva med annan musikstil... :?
Post Reply