Har precis installerat min bas..men eftersom jag inte är så kunnig skulle jag behöva hjälp med att ställa in dessa rattar..
Basen är en GAS AS-8 och är köpt på BRL, går tyvärr inte att länka. Inställningarna jag skulle behöva hjälp med är:
En ratt som heter Level och man kan skruva den allt mellan Min och Max.
Den andra ratten är Frekvens och den sträcker sig mellan 80 och 180.
Den sista är en spak somdet står Phase på och den kan man endast ha på 0 eller 180.
Skulle bara behöva generella inställningar, jag vet att det är olika för tycke och smak.
Tacksam för all hjälp!
//Hulken
Hjälp med Inställningar på Basen!!?!!
Level är nog hur mycket "gain" slutsteget ger ut, alltså hur mycket den förstärker. Den får man ställa efter tycke och smak, börja på mitten och ställ in ljudet på huvudheten som du vill ha det, sen finjusterar man lite på Level efteråt tills det låter bra, sen övriga finjusteringar brukar man få göra på huvudenheten, sen beror det ju på vad du har för huvudenhet med, hur mycket man kan ställa in.
Frekvens är vilka toner basen ska spela. Har du på 80 så spelar basen bara frekvenser under 80 HZ osv. hög hz på en baslåda kan upplevas som jobbigt ljud, då den tar med toner i högre register och det kan låta riktigt illa, blir bara som ett muller, denna fungerar som ett delningsfilter tror jag.
Phase kan jag inte hjälpa dig med, men det stor nog i bruksanvisningen.
Frekvens är vilka toner basen ska spela. Har du på 80 så spelar basen bara frekvenser under 80 HZ osv. hög hz på en baslåda kan upplevas som jobbigt ljud, då den tar med toner i högre register och det kan låta riktigt illa, blir bara som ett muller, denna fungerar som ett delningsfilter tror jag.
Peugeot 206 GTi -01
DeFeCT wrote:Frekvens är vilka toner basen ska spela. Har du på 80 så spelar basen bara frekvenser under 80 HZ osv. hög hz på en baslåda kan upplevas som jobbigt ljud, då den tar med toner i högre register och det kan låta riktigt illa, blir bara som ett muller, denna fungerar som ett delningsfilter tror jag.
Jag skulle rekommendera dig att ställa delningsfiltret på ca 100-130hz. Inte högre iaf. Phase är om du vill att basen ska spela i eller ur fas, dvs samma som att vända på plus och minuskablarna. I 99% av fallen så vill du att den ska stå på 0 för att konen ska spela utåt, inte inåt. Vid normala installationer dvs.
Btw. Jag ska dra färdigt mitt ljud idag. Får du problem kan du svänga förbi mig. 0735 138890
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
Jag kommer hålla på hela dagen...slå en signal när du har lust bara 
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
Nja, det mesta är gjort. Men du får se när du kommer förbi. Liknar inget annat 
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
Drar till Elmia imorron bitti. Men du får gärna svänga förbi en annan dag 
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91