Precis nybliven medlem här. Tillika nybliven ägare av en Peugeot 605 Sli-93.
Igår var jag och hämtade den.
En kompis hade varit och tittat på den. Konstaterat att det verkade vara ett bra köp (10500:-) för en bil som gått 16000.
Så jag åkte 32 mil enkel väg. (Västerås-Alingsås)
Satte mig i en "gubbkörd och gubbvårdad" fin mblå 605 för att styra kosan hemåt.
Efter ca 15 mil börjar den plötsligt misstända, hackar till några ggr för att sedan sakta minska hatsigheten hur mycket jag än trycker på gasen. Kommer som mest upp i ca 60-70.
I uppförsbacke ännu mindre.
Så går den så ett tag.
Jag kopplar ur, gasar några gånger så funkar den igen!
Kör ett tag, och så samma visa igen.
Och sådär höll den sedan på hela vägen hem...
Inte nog med det, under den här resan så lägger även AC:n av genom att bara funka på högsta hastigheten.
Avgassystemet börjar också plötsligt "bröta" mer än normalt och börjar även slå mot bilen s.a.s.
Dessutom "gnisslar" det under växelspaken.
Alltså, när man släpper gasen hastigt, och drar på igen så "hoppar " ju bilen lite, man liksom "pumpar" m gaspedalen, ja ni vet?
Och i samband med det så uppstår ett "gnisselljud" som tycks komma precis under växelspaken.
Nu undrar jag om någon härinne som kanske kan komma med lite tips om vad det är som hänt med bilen?
Har sökt lite och inte hitta helt rätta svar s.a.s. En del snarlika. Men ändå.
Ja de blev en liten "novell" första gången jag skriver!
Men annars e jag nöjd med bilen...
Hoppas i alla fall att jag kan lösa alla problem och sedan kan komma att få köra en bil som helt klart verkar ha potential.
Väldigt skön att köra, härlig väghållning, skön komfort etc.
Tilläggas skall att det är min första Peugeot.
Någonsin...
Må Väl