trasig halvljusautomatik 205 gti

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

trasig halvljusautomatik 205 gti

Post by datapata »

har äntligt fått tummen ur och kopplat in alla (nästan) avklippta kablar i min 205 16v -87. har fått all el att funka, inklusive nya mi16-motorhärvan nu, förutom halvljusautomatiken. jag har parkeringsljus + helljusblink på första läget och parkerinsljus på andra samt halv- och hel-ljus på sista läget. kontrollampan för halvljuset fungerar på sista läget också.
men, halvljusautomatiken går som sagt inte, vart ska jag börja leta? har en svart kabel (utan nummer såklart, utsuddat sedan länge) över som får ström och går ihop med kabel 69 till instrumentet när nyckeln vrids till sista läget...vart koppla den? hittar den inte i haynes
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

upp :roll:
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

jag har dessutom 3 st reläer över, de som sitter vid bromsservot, som inte verker göra nån skillnad om jag har i eller urkopplade. vad är dessa till? nåt lär vara till orginalinsprutningen men den är skippad iom. komplett mi16- motorhärva.

Image
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
Sato

Post by Sato »

Jag har samma prob med morsans 205:a. Det har suttit andra lycktor på den fram så tidigare ägare har hållt på och kladda själva med reläer och egen kabeldragning. Om jag löser problemet innan dig så ska jag dela med mig om vad jag hittade... ska dock bara orka ta tag i det :roll:
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

mm, det är skoj detta med bil-el :roll: Är det Enok som kopplat in dessa extra reläer eller någon senare ägare?

måste automatiska halvljset fungera vid besiktning? allt fungerar ju som vanligt om man vrider fram ljusomkopplarspaken..
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Extrareläerna vid bromsservot är halvljusautomatik ja, skall kolla när jag kommer hem ikväll om jag kan hjälpa till mer :)
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Sato

Post by Sato »

datapata wrote:måste automatiska halvljset fungera vid besiktning? allt fungerar ju som vanligt om man vrider fram ljusomkopplarspaken..

Det borde dom inte behöva, med tanke på alla importbilar/äldre bilar som inte har automatiken.
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Sato wrote:
datapata wrote:måste automatiska halvljset fungera vid besiktning? allt fungerar ju som vanligt om man vrider fram ljusomkopplarspaken..

Det borde dom inte behöva, med tanke på alla importbilar/äldre bilar som inte har automatiken.

Däremot är det i lagtexten inskrivet att det är tillåtet :lol:
Hans Hellström

datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

snillet spambot wrote:Extrareläerna vid bromsservot är halvljusautomatik ja, skall kolla när jag kommer hem ikväll om jag kan hjälpa till mer :)

det vore väldigt upskattat. efterssom de är inskarvade alla relän är det helt omöjligt att veta var kablarna kommer ifrån. men jag får väl riva lite mer i det och se vad jag hittar. nåt relä kan ju faktiskt bara vara trasigt också men om du hittar nåt kabelnummer eller nåt jag kan spåra vore det kanon!
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

Det var jag som bytte socklarna til relän eftersom socklarna original var totalt sönderrostade och jag trodde felet kom därifrån. Dock blev det ingen skillnad efter sockelbyte.

Felet startade redan när fösta mi16 motorn kopplades in och då var det Herr Rosenfors som pulade med elen. :lol:
Zkronk

Post by Zkronk »

datapata wrote:jag har dessutom 3 st reläer över, de som sitter vid bromsservot, som inte verker göra nån skillnad om jag har i eller urkopplade. vad är dessa till? nåt lär vara till orginalinsprutningen men den är skippad iom. komplett mi16- motorhärva.

Det stora svarta Hella-reläet är till strålkastarspolningen vad jag har fått höra i alla fall..
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

Joakim Enoksson wrote:Det var jag som bytte socklarna til relän eftersom socklarna original var totalt sönderrostade och jag trodde felet kom därifrån. Dock blev det ingen skillnad efter sockelbyte.

Felet startade redan när fösta mi16 motorn kopplades in och då var det Herr Rosenfors som pulade med elen. :lol:

menar du att halvljusautomatiken aldrig funkat på bilen sen dess? isf har jag lite mer att klura på än jag trodde
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

datapata wrote:
Joakim Enoksson wrote:Det var jag som bytte socklarna til relän eftersom socklarna original var totalt sönderrostade och jag trodde felet kom därifrån. Dock blev det ingen skillnad efter sockelbyte.

menar du att halvljusautomatiken aldrig funkat på bilen sen dess? isf har jag lite mer att klura på än jag trodde

precis :lol:
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

nu har jag grävt och hittat lite kabelnummer. dessa nummer sitter kopplade till reläerna idag men man kan ju inte vara helt säker på att det är där de ska sitta...:

drivinglamp relay som satt nere vid växellådan med tachymetric relay. det stämmer iaf med haynes så det måste vara rätt. J, JR, JC, 68 och Jord.

sen sitter det ju 3 reläer vid bromsservot.

lila relät: har 32F, 55D, röd okänd med kabeldiam 1 mm, röd okänd med diam 2,5 mm

stora svarta: 68, Jord, 87 och 55.

lilla svarta: 55 D, Jord, gul okänd med diam 1 mm, samma röda okända som sitter på lila reläet + en okänd orange kabel med diam 2,5 mm

har letat som en tok i haynes men hittar inget relä eller liknande som stämmer in med dessa nummer. nån som har en 87:a som har lust att kika hur det ska se ut?
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

ingen som kan hjälpa?

nån med en 205 gti 87:a som kan kolla lite kabelnummer och vad som händer om relät kopplas bort?
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

datapata wrote:ingen som kan hjälpa?

nån med en 205 gti 87:a som kan kolla lite kabelnummer och vad som händer om relät kopplas bort?

jag har ju en -87a turbo. kom hit o kika. VÄLKOMMEN :D
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

kollade hur det var på min gti -90 idag. på den slår alla 3 reläer till på första läget på tändningen (inte insprutningsreläet då) + att jag misstänker att drivinglamp-relay sitter på säkringsboxen och också slår till då. de slår även till om jag vrider fram ljusomkopplarspaken.

snillet, har du kommit på nåt som kan hjälpa? jag behöver förstå hur allt hänger ihop för att lösa detta.
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

:roll:

drivinglamp-relay är tydligen bara för helljusomkoppling har jag kommit på. hur halvljuset går på när man vrider ljusomkopplarspaken är ett mysterium för jag kan koppla bort alla 3 reläerna + drivinglamp-relay och det funkar ändå när spaken vrids fram :?

sen slutade tydligen torkarmotorn fungera nån gång, den var brännhet när jag kände på den nu men dess relä sitter ju på säkringsboxen så det vet jag inte hur det hänger ihop.

hjälp någon?? hur f*n funkar lysena på bilen?
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

detta tillför ingen eftersom det gäller in svarta. Men tydligen så hade nissen innan kopplat spolarsprut på baklampan(jordning) baktill. vet ej ännu om detta har orksakat mina problem med sloknande bakljus men jag vet senare idag.
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Lovade ju å kolla scheman, hann inte den kvällen å nästa dag var det glömt, skall försöka kolla ikväll. Fixa nåt enkelt över vart som skall vart iaf.
Hans Hellström

Post Reply