Lite klonk och svaj i bakvagnen 406 kombi! vad kan det vara?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
rödbo

Lite klonk och svaj i bakvagnen 406 kombi! vad kan det vara?

Post by rödbo »

Hej

Jag sålde volvon och köpte en 406 2.0T kombi 1997 19500mil igår.

Jag fick prutat ner den lite pga att bilen kränger och gungar till när man kör på landsväg a la yankee bil. Sedan smäller det och klonkar när man kör i gupp, brunnslock osv.

Någon på detta fina forumet som vet vad det kan vara??? bussningar, krägningshämmare, stötdämpare???

Vart köper man reservdelarna om man inte vänder sig till peugeot dvs??

Mvh
Roger (mitt första inlägg)
Bengt C

Post by Bengt C »

Väldigt många bilar, inte bara Peugeot, har problem med dålig kvalite på stagen mellan bärarmar och krängningshämmare. Då brukar det "klonka". Att det "smäller" och "kränger" verkar lite värre. Du får väl kolla lite på bakvagnens fjädrar och gummibussningar.

autofrance.se brukar har billiga reservdelar. Killen heter Benny och priset är ofta hälften av vad det kostar på Peugeot. Använd mail, jag tror Benny är en arbetande person. Jag har läst här att telefon kanske funkar lite sådär. Han expedierar mail skitsnabbt och drar sig inte för att peta ner småprylar i ett enkelt brev med billig frakt.

Benny har emellertid inte allt. Ibland måste man köpa på Peugeot. Om det verkar dyrt, är det ibland så att samma del (med samma artikelnummer) finns hos Citroën till betydligt lägre pris. Jag vet inte varför PSA förolämpar Peugeotägarnas inteligens på detta sätt, men det är en realitet, tyvärr.

Meca, Mekonomen och liknande finns ju också. Priserna är i vissa fall ok, i andra fall inte. Man får intrycket att de läser Peugeots reservdelspriser och lägger sig på ca 80% av dessa. Ibland är Peugeot uppenbart ute och cyklar, när de t.ex. säljer ett bakhjulslager från SKF för 4.000 kr som kostar 1.600 kr på t.ex. Momentum. Då brukar/kan dessa priser vara ok hos Meca och Mekonomen också.

Till sist finns Biltema. Har man tur så finns reservdelen där. Ibland är kvalitén ok, ibland inte. Men om de säljer delen är det bra för då sjunker övrigas reservdelspris också. Jag har t.ex. upplevt att priset på främre krängningshämmarstag (605/XM) halverats sedan Biltema börjat sälja dessa. Bakre är fortfarande ganska dyra, särskillt om man betänker hur dåliga de är.
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Dunkandet och slingrandet är antagligen glappa toe-stag. Finns att köpa hos de flesta reservdelsfirmor. Kan också heta vågrätt stabilisatorstag och liknande saker.
Det kan nog även vara glapp i undre länkarmen som orsakar det, hissa upp och känn efter glapp, om det är så illa att bilen slingrar sig borde det inte vara några problem att hitta felet.

Autofrance har med största sannolikhet inte delarna då de är Peugeotspecifika och han handlar med Citroën och Renault, men det skadar ju aldrig att fråga.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by rödbo »

Tack bengt och claes för svaren. Jag ska hissa upp bilen och kolla vad det kan vara. Jag får bryta och bända lite.
Intressant också att citroen delar ev kan passa. Det visste jag inte.

Mera tips och egna erfarenheter om detta tages tacksamt emot!

Mvh
Roger
rödbo

Post by rödbo »

Nu har jag kollat under bilen!

Jag lät den hänga med hjulen fritt i luften!
Och jag tycker mig inte känna något glapp i plaststaget till krängh. Eller i staget som jag tror kallas stabiliseringsstag.

Men om man tar en stor mejsel uch bänder lite vid bussningarna 1, 2 och 3 på bilden så rör det sig lite. Är viss rörlighet normalt eller skall det vara helt stumt???

Image
Dennis.S

Post by Dennis.S »

rödbo wrote:Nu har jag kollat under bilen!

Jag lät den hänga med hjulen fritt i luften!
Och jag tycker mig inte känna något glapp i plaststaget till krängh. Eller i staget som jag tror kallas stabiliseringsstag.

Men om man tar en stor mejsel uch bänder lite vid bussningarna 1, 2 och 3 på bilden så rör det sig lite. Är viss rörlighet normalt eller skall det vara helt stumt???

Image

ska vara "lagom", sitter ett tvärstag på ca 30cm med kulleder mellan spindel och bakvagnsbryggan. händer att de ger med sig, lite lurigt att byta då hjulinställning påverkas. viktigt att märka upp och mäta noggrannt om man vill undvika en hjulinställning på firma.
- Mitsubishi Lancer Evolution IV RS -97
- Skoda felicia kombi -96
- Vw Passat -91
- Volvo 745 -91

http://www.garaget.org/DennisS
Post Reply