jag ska ju riva bottendelen på min XU9J4 nu tänket jag, men det är första gången som jag gör det.
Vad bör jag tänka på?
Vad bör jag byta? Motorn är ju renoverad och alla lager bytta för ca 500 mil sedan men jag antar att man byter vissa saker ändå, vilka? (och var handlar jag det billigast)
Sedan funderar jag på skvalpplåtar i tråget när jag ändå är igång, nån som har ritning eller mått på detta så man kan be nån duktig kompis svetsa dit dem.
Glöm inte lossa de 2 M8-bultarna som håller de mittre överfallen till veven. Tror inte jag är den enda som glömt dom
Mät upp veven så den är ok, om inte byt eller slipa om.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
TheDagger wrote:Glöm inte lossa de 2 M8-bultarna som håller de mittre överfallen till veven. Tror inte jag är den enda som glömt dom Mät upp veven så den är ok, om inte byt eller slipa om.
Hehehe, nää du e inte den enda
Mät upp lagerspelet iaf (med plasticgauge eller liknande) innan du monterar ihop allt igen... snabb indikation på om veven alt lagren behöver bytas.
han skickar gärna till sverige också men ca 1700 spänn totalt, nja
Använde den bilden som mall och svetsade i plåtar i min sump. Sen körde jag konbana i helgen. STOP-lampan lös hela tiden, utan oljefälla så såg jag aldrig lampan lysa. Ok, jag fick göra några modifieringar så jag kunde trycka den rakt upp eftersom jag satte den i sumpen. Men nu ska jag ta bort den.
Säger inte att denna lösning är dålig jag bara varnar för att den kanske ställer till det när det svänger mycket, betydligt mer än på racebana.
Michael Liljeberg - Peugeot Sport Club | CREW Kassör Michael- lackar/plastar/konstruerar- på hobbynivå.
Har 205gti som banåkarbil.
han skickar gärna till sverige också men ca 1700 spänn totalt, nja
Använde den bilden som mall och svetsade i plåtar i min sump. Sen körde jag konbana i helgen. STOP-lampan lös hela tiden, utan oljefälla så såg jag aldrig lampan lysa. Ok, jag fick göra några modifieringar så jag kunde trycka den rakt upp eftersom jag satte den i sumpen. Men nu ska jag ta bort den.
Säger inte att denna lösning är dålig jag bara varnar för att den kanske ställer till det när det svänger mycket, betydligt mer än på racebana.
Men kan det inte vara så att du felkonstruerade den då, verkar ju lite lustigt annars att det skulle bli sämre
Kan ju naturligtvis finnas en sån risk. Hålen på packningen ger ju ganska fin indikation på var skotten ska sitta mm. Men det är naturligtvis svårt att avgöra djupet på skotten. Antog att de gick "hela vägen" ner till sumpen. Men visst kan det vara felgjort från min sida, fick ju mod. lite också för att få upp tråget med fällan fastsatt.
Det kan även vara så att en sån fälla är bra för att inte få "tomt" på olja i långa svängar. Här pratar vi om en relativt snabb slalom. Så jag kan tänka mig att det skvimpar mer med denna lösning
Michael Liljeberg - Peugeot Sport Club | CREW Kassör Michael- lackar/plastar/konstruerar- på hobbynivå.
Har 205gti som banåkarbil.
Ja byggde också en egen skvalp plåt enligt bilder på internet med bra resultat.
Iofs endast gat körning men innan ja satte in plåten så hände d att lampan lös.
Efter att ja satt in den har den aldrig tänts inte ens vid den hårdaste rundell tagningen vilket innebar snurrning
/fidde
405t16x4 - T04E IC i fronten
Atlas 17ton påviktad ca 19ton nu med rälshjul.
Honda NSR 125cc utan hjul..
Yamaha Chappy 50cc med 125cc motor trimkam o högkomps kolv o portad topp.
Volvo 142 bur, glasfiber flippfront och 4länk med växellåds tunnel för v8
Volvo 940 b230fb 131hk
205Gti grå - Såld / skrotad
Volvo 740 trimmad förgasare - skrotad
Volvo 240 kawazaki grön - krockad + kabbe och såld
205Gti röd - såld
Michael wrote:Kan ju naturligtvis finnas en sån risk. Hålen på packningen ger ju ganska fin indikation på var skotten ska sitta mm. Men det är naturligtvis svårt att avgöra djupet på skotten. Antog att de gick "hela vägen" ner till sumpen. Men visst kan det vara felgjort från min sida, fick ju mod. lite också för att få upp tråget med fällan fastsatt.
Det kan även vara så att en sån fälla är bra för att inte få "tomt" på olja i långa svängar. Här pratar vi om en relativt snabb slalom. Så jag kan tänka mig att det skvimpar mer med denna lösning
Kan ju vara så att du stängde ute oljan från det område där pickupen sitter!? Luckor kan med fördel användas för att komma undan det problemet..