Bytte tändstift idag och tyckte inte de förra var så snygga direkt. Nån vänlig själ som kan tolka den gulvita nyansen på dem?
Sen såg jag att 3 av stiften i princip badade i olja, altså upptill vid gängorna. Det är väl inte vanligt eller?
Här är bilder: http://picasaweb.google.com/carl.rbg/40 ... dGtvnBpvI#
406 [Tändstift] Hur ser de här ut egentligen?
-
D_sundsvall
Re: 406 [Tändstift] Hur ser de här ut egentligen?
Carl R wrote:Bytte tändstift idag och tyckte inte de förra var så snygga direkt. Nån vänlig själ som kan tolka den gulvita nyansen på dem?
Sen såg jag att 3 av stiften i princip badade i olja, altså upptill vid gängorna. Det är väl inte vanligt eller?
Här är bilder: http://picasaweb.google.com/carl.rbg/40 ... dGtvnBpvI#
Ser ut som att oljan skulle komma uppifrån i och med att du har olja på "hylsskallen" också.. Jag förstår iofs inte var oljan skulle komma från då heller..
Satt något stift dåligt ?
Hur ser det ut på "tändkabeln" ? ( antar att du har en tändmodul med spolar och "tändkabel" i ett paket ).
Drar den olja ?
Vilken motor ?
Peugeot 406 1.8 -03 kombi
Yamaha FZS 600 -01
Audi A6 2.6 quattro -95 *såld*
Yamaha FZS 600 -01
det är antagligen så att om du har olja i stiftbrunnarna så kommer det ifrån ventilkåpan. alltså packningen eller gummi ringarna som sitter där läcker.
405t16x4 - T04E IC i fronten
Atlas 17ton påviktad ca 19ton nu med rälshjul.
Honda NSR 125cc utan hjul..
Yamaha Chappy 50cc med 125cc motor trimkam o högkomps kolv o portad topp.
Volvo 142 bur, glasfiber flippfront och 4länk med växellåds tunnel för v8
Volvo 940 b230fb 131hk
205Gti grå - Såld / skrotad
Volvo 740 trimmad förgasare - skrotad
Volvo 240 kawazaki grön - krockad + kabbe och såld
205Gti röd - såld

Atlas 17ton påviktad ca 19ton nu med rälshjul.
Honda NSR 125cc utan hjul..
Yamaha Chappy 50cc med 125cc motor trimkam o högkomps kolv o portad topp.
Volvo 142 bur, glasfiber flippfront och 4länk med växellåds tunnel för v8
Volvo 940 b230fb 131hk
205Gti grå - Såld / skrotad
Volvo 740 trimmad förgasare - skrotad
Volvo 240 kawazaki grön - krockad + kabbe och såld
205Gti röd - såld

D_sundsvall wrote:Ser ut som att oljan skulle komma uppifrån i och med att du har olja på "hylsskallen" också.. Jag förstår iofs inte var oljan skulle komma från då heller..
Hur ser det ut på "tändkabeln" ? ( antar att du har en tändmodul med spolar och "tändkabel" i ett paket ).
Drar den olja ?
Vilken motor ?
Oljan är uppifrån. Särskilt det sista tändstiftet hade en väldigt markant kant där det var snustorrt från mitten (av gängorna) på stiftet och neråt.
Stiften satt bra som jag uppfattade det.
Det är tändmodul som man lyfter rätt upp. Den var torr och fin. Inga konstigheter.
Ja, den drar olja. Jag tror att packningen vid oljetråget är dålig, det är alltid olja vid ett par av bultarna på vänstersidan framifrån sett. Tänkte ta det till våren när jag byter olja igen.
Det är 2.2'an.
-
D_sundsvall
Carl R wrote:D_sundsvall wrote:Ser ut som att oljan skulle komma uppifrån i och med att du har olja på "hylsskallen" också.. Jag förstår iofs inte var oljan skulle komma från då heller..
Drar den olja ?
Vilken motor ?
Oljan är uppifrån. Särskilt det sista tändstiftet hade en väldigt markant kant där det var snustorrt från mitten (av gängorna) på stiftet och neråt.
Stiften satt bra som jag uppfattade det.
Det är tändmodul som man lyfter rätt upp. Den var torr och fin. Inga konstigheter.
Ja, den drar olja. Jag tror att packningen vid oljetråget är dålig, det är alltid olja vid ett par av bultarna på vänstersidan framifrån sett. Tänkte ta det till våren när jag byter olja igen.
Det är 2.2'an.
Ok, det där med oljan är inget att ora sig över då efter att ha läst andra inlägg i tråden..
Den drar olja säger du, hur mycket ?
Jag har en 406 1,8 -03 som jag tycker drar lite väl mycket olja, men vet inte riktigt hur mycket ännu. Jag tycker att det sjönk väldigt snabbt efter oljebytet, men vet inte exakt hur högt upp på stickan som oljenivån var direkt efter bytet. Nu lutar det åt att den tar 0,5 liter på 200 mil, men det är uppskattningsvis.. Vet inte vad man skall säga... Lite bortskämd är man nog med Audi 2,6:an som fortfarande efter 24000 mil inte behöver fyllas mellan oljebytena..
Yamaha FZS 600 -01
Yamaha FZS 600 -01
Tack för hjälpen med stiften allihopa!
Jag vet inte hur mycket den drar faktiskt, vi åkte nästan bara voyagern i somras... Blev som att vi försökte åka så lite som möjligt.
Jag minns att jag blev förvånad när jag fick spilla på en liter till, men å andra sidan så ser jag ju hur det alltid är droppar på oljetråget.
Jag vet inte hur mycket den drar faktiskt, vi åkte nästan bara voyagern i somras... Blev som att vi försökte åka så lite som möjligt.
Jag minns att jag blev förvånad när jag fick spilla på en liter till, men å andra sidan så ser jag ju hur det alltid är droppar på oljetråget.
-
D_sundsvall
Carl R wrote:Tack för hjälpen med stiften allihopa!
Ja, jag blev också förvånad. Våran dräller också olja, men inte i den omfattningen att det förklarar minskningen av olja. Frågan är varför den drar och vad man kan göra åt det utan att renovera motorn.. Vet att saab och audi hade problem med vevhusventilationen på motsvarande årsmodeller, kanske är samma sak med denna.. ?
Någon som vet ?
Yamaha FZS 600 -01
Yamaha FZS 600 -01