Byte spårkilrem 406 3.0

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
mopar

Byte spårkilrem 406 3.0

Post by mopar »

Hej;

Skall till att byta spårkilremmen på en 406 v6 och tänkte fråga här innan jag börjar. Är det någon som kan ge en liten "how-to" ?

Det ser ju lite småtrångt ut som väntat och jag kan se vad jag utgår från är en fjäderbelastad spännare, antar att man lossar denna, men skall man även lossa någon av enheterna (generator,a/c pump,servo)

Tacksam för hjälp

/Thomas
Thomas Pettersson
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Kan inte säga säkert, men jag tror nog att det enklaste är att hissa upp bilen fram, ta bort höger framhjul och plastskyddet mot motorn. Därifrån slacka på remmen med den fjäderbelastade spännaren och ta loss remmen. Se bara till att du har en skiss på hur remmen löper innan du tar loss den... Det kan vara helt
hopplöst att få dit den på rätt sätt om man inte har fotografiskt minne.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496
Crew
Crew

Post by HellMek »

Claes B wrote:Kan inte säga säkert, men jag tror nog att det enklaste är att hissa upp bilen fram, ta bort höger framhjul och plastskyddet mot motorn. Därifrån slacka på remmen med den fjäderbelastade spännaren och ta loss remmen. Se bara till att du har en skiss på hur remmen löper innan du tar loss den... Det kan vara helt
hopplöst att få dit den på rätt sätt om man inte har fotografiskt minne.

Fick in en bil på jobb förra veckan där remmen hoppat av, JÄTTEkul att prova sig fram tills det blev rätt :lol:
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Post Reply