Bromsfade 406 coupe -03 Lucas bromsar

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Dan P

Bromsfade 406 coupe -03 Lucas bromsar

Post by Dan P »

Hej,

Det verkar som om min 406 Coupe -03 med lucas bromsar fadear, dvs tappar bromsverkan vid nedbromsning från högre hastigheter, man kan trycka pedalen så hårt man vill och visst bromsas bilen ned men inte så mycket. Man vill ju att absen skall gå in för maximal bromsverkan.Är det något vanligt fel på Lucas systemen?

Bilen ska snart besiktigas så man får väl se då vad dom säger kanske någon bromsslang. Annars får man väl byta olja och se hur det blir.....
Dan Persson
Peugeot 406 2,2 Coupe -03
Honda HR-V 1,6 -02
Mazda Miata 1,6 -92
Yamaha XT 0,66 R -05
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Är det inte brembo? hmm.. Lustigt, hur menar du fadear, det är inte så att bromsvätskan är dålig och du känner pedalen svampig?
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Kordon
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Kordon »

Jaaacob wrote:Är det inte brembo? hmm.. Lustigt, hur menar du fadear, det är inte så att bromsvätskan är dålig och du känner pedalen svampig?

Är inte Brembo på 2,2 och de sista årsmodellerna.
Med Vänliga Hälsningar
Michael "Flash" Kordon
Founder of Peugeot Sport Club of Sweden since 1996

Post by Dan P »

Jaaacob wrote:Är det inte brembo? hmm.. Lustigt, hur menar du fadear, det är inte så att bromsvätskan är dålig och du känner pedalen svampig?

Nix Lucas på 2,2orna, jo det måste vara bromsvätskan som är dålig, men den är ju fullservad så det borde vara gjort. får avvakta besiktningen och sen byta olja i bromssystemet.
Dan Persson
Honda HR-V 1,6 -02
Mazda Miata 1,6 -92
Yamaha XT 0,66 R -05
Kordon
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Kordon »

Dan P wrote:

Nix Lucas på 2,2orna, jo det måste vara bromsvätskan som är dålig, men den är ju fullservad så det borde vara gjort. får avvakta besiktningen och sen byta olja i bromssystemet.

Kan ju även vara som så att dina belägg inte klarar av värmen. Kör du med originalbelägg?
Med Vänliga Hälsningar
Michael "Flash" Kordon

Post by Dan P »

Kordon wrote:
Dan P wrote:

Kan ju även vara som så att dina belägg inte klarar av värmen. Kör du med originalbelägg?

Jepp tror det ivarjefall, har inte bytt själv, men orginal borde ju ändå klara någon enstaka nedbromsning från högre hastigheter. får kanske byta till några andra belägg om det inte hjälper med att byta bromsoljan.
Dan Persson
Honda HR-V 1,6 -02
Mazda Miata 1,6 -92
Yamaha XT 0,66 R -05
André V

Post by André V »

Upplevde samma fenomen med min 406 V6 Sedan -01 (likadana bromsar) med originalbelägg och nybytt vätska. Med lite sportigare Red Dot-belägg blev det bättre.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Kordon
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Kordon »

Dan P wrote:
Kordon wrote:
Dan P wrote:

Jepp tror det ivarjefall, har inte bytt själv, men orginal borde ju ändå klara någon enstaka nedbromsning från högre hastigheter. får kanske byta till några andra belägg om det inte hjälper med att byta bromsoljan.

Jag här Brembobromsarna på min Coupé. Kan säga att originalbeläggen där klarar inte av mycket innan de blir för varma.
Med Vänliga Hälsningar
Michael "Flash" Kordon
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Börja med att byta vätska, klossarna borde klara en del. Fast det är klart, alla kör vi lite olika :)
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Jaaacob wrote:Börja med att byta vätska, klossarna borde klara en del. Fast det är klart, alla kör vi lite olika :)

Som jag förstår det går inte pedalen i botten utan bromsarna slutar helt enkelt att ta trots stum pedal? Isf. hjälper ju ett bromsvätskebyte föga., jag tror med på byte av beläggstyp.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Dan P »

Claes B wrote:
Jaaacob wrote:Börja med att byta vätska, klossarna borde klara en del. Fast det är klart, alla kör vi lite olika :)

Som jag förstår det går inte pedalen i botten utan bromsarna slutar helt enkelt att ta trots stum pedal? Isf. hjälper ju ett bromsvätskebyte föga., jag tror med på byte av beläggstyp.

Nja, pedalen kan jag nog inte beteckna som stum om man jämför med miatan, något svampig och oexakt. Tror det är vätskan, ska se om jag byter den imorgon...

Var köper man vettiga bromsbelägg?, inte sådana som behöver ett antal varv på bana för att bita, kör ju mest motorväg.
Dan Persson
Honda HR-V 1,6 -02
Mazda Miata 1,6 -92
Yamaha XT 0,66 R -05
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Dan P wrote:
Claes B wrote:

Nja, pedalen kan jag nog inte beteckna som stum om man jämför med miatan, något svampig och oexakt. Tror det är vätskan, ska se om jag byter den imorgon...

Var köper man vettiga bromsbelägg?, inte sådana som behöver ett antal varv på bana för att bita, kör ju mest motorväg.

Kokar bromsvätskan så tappar du pedalen helt och hållet, 406:ans ABS gör att pedalen är rätt "mjuk", men om inte beläggen fadear så tänker man inte på det.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496