Ska beställa bakaxel - hjälp

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
ulf

Ska beställa bakaxel - hjälp

Post by ulf »

Tjena.. Måste byta bakaxel på min Peugeot 306 GTI - 98.
Bytte stöddämpare igår men det blev inget bättre och bilmekanikern sa att torsionsstavarna var slut och att man då bör byta hela skiten.
Problemet är att det knackar och smäller därbak ( har gjort flera år) men nu går det inte åka fortare än 70 på vägen och man måste undvika alla gupp.. Det är panik nu!

Men alltså axeln från skroten kan ju också vara trasig.. Hur vet man sånt här..?

Undrar också om jag kan köpa en axel från en annan bil? Nån Renault eller så? Eller annan Peugeot.?

Tillägger att jag inte vill bygga om och krångla, eller få sämre köregenskaper eller bromsar etc.. Utan om det helt enkelt går att beställa en axel till en annan bil?
S.Hedström
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by S.Hedström »

Nu vet jag inte hur mycket din mekaniker vet men att torsionstavarna är slut är högst otroligt. Att det bankar och smäller på en 306 kan bero på att de främre upphängningarna till bakaxeln är slut och därav att det glappar och låter.

Här är en bild med upphängningen inringad i rött. Finns nog att köpa på Peugeot skulle jag tro.
Image

Sen är det mycket vanligt att bakaxlarna är slut pga lagerna i röret skär men det är en annan historia. Fjädrar det som det ska där bak bortsett från klonkandet?
Peugeot 106
Peugeot 206
33an

Post by 33an »

Byt mekaniker i stället.

Bakaxlar renoverar en kompetent verkstad - Nya bärarmslager, tätningar samt bussningar.

Torsionsstavar tar normalt inte slut
205 GTI och ett gäng italienskor.
Let´s travel in restrained elegance.
kimrl

Post by kimrl »

tar en tosjonstag slutt så er den knekt... flink mekaniker :idea:
Uffe66
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Uffe66 »

S.Hedström wrote:Nu vet jag inte hur mycket din mekaniker vet men att torsionstavarna är slut är högst otroligt. Att det bankar och smäller på en 306 kan bero på att de främre upphängningarna till bakaxeln är slut och därav att det glappar och låter.

Här är en bild med upphängningen inringad i rött. Finns nog att köpa på Peugeot skulle jag tro.
Image

Sen är det mycket vanligt att bakaxlarna är slut pga lagerna i röret skär men det är en annan historia. Fjädrar det som det ska där bak bortsett från klonkandet?

Mekonomen har!!
Ca 840 kr styck :?
307 2.0Hdi Kombi -07
406 v6 3.0 Kombi -02
306 Gti -97B
S.Hedström
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by S.Hedström »

kimrl wrote:tar en tosjonstag slutt så er den knekt... flink mekaniker :idea:

Då får man lite oönskad camber :lol:
Peugeot 106
Peugeot 206
ulf

Post by ulf »

Men alltså blir det inte billigare att köpa beg axel än att reparera den som sitter?

Och ja, den fjädrar som den ska.. Nu efter stötdämparbytet så fjädrar den bättre än med de andra dämparna.. Då var den nästan stum.

Nu fjädrar axeln men det är inte jättemycket direkt.

Man hör det där ljudet om man puffar på bilen så den fjädrar. Men det är absolut inte mkt man hör.

Allra mest hörs det när man åker på halvtaskig asfalt, eller när man åker på grusvägg.
Åker man extremt sakta över smågupp hörs det jättemycket.
Jag vågar inte åka med bilen och jag använder den i pendling till och från arbetet... :(
Jönsson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Jönsson »

renovera bakaxeln så håller den i många år till.. köper du en axel på skroten kan den va dålig efter ett halvår om du har otur
205 GTI-89
205 GTI-92
306 Gti-99
There's no school, as old skool
hedis
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by hedis »

ulf wrote:Men alltså blir det inte billigare att köpa beg axel än att reparera den som sitter?

Och ja, den fjädrar som den ska.. Nu efter stötdämparbytet så fjädrar den bättre än med de andra dämparna.. Då var den nästan stum.

Nu fjädrar axeln men det är inte jättemycket direkt.

Man hör det där ljudet om man puffar på bilen så den fjädrar. Men det är absolut inte mkt man hör.

Allra mest hörs det när man åker på halvtaskig asfalt, eller när man åker på grusvägg.
Åker man extremt sakta över smågupp hörs det jättemycket.
Jag vågar inte åka med bilen och jag använder den i pendling till och från arbetet... :(

Du vill inte komma till Kinnekulle din 5e september och snacka lite skit och så kan några stycken kolla lite på bilen din? :) Ska själv upp men inte köra så tid från min sida finns i alla fall.

Visst för det är några mil, men kanske inte så farligt?
Peugeot 306 GTi -97     Bruksbil, på riktigt
Peugeot 306 GTi -97       Busbil
Peugeot 306 GTi -00          Inga planer?!

Är stolt ägare till den lägsta bilen i klubben
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

ulf wrote:Jag vågar inte åka med bilen och jag använder den i pendling till och från arbetet... :(

Det är ju inget som ramlar isär. Om inte de främre fästena sitter löst, men det är ju lätt att kolla. Det som kan hända är ju att om lagren är dåliga så kan du förstöra bakaxelröret. Har du sett om du har negativ camber bak? Kanske mera på höger bak än på vänster. Det kan ju också bli så att den skär ihop och blir så att säga stelopererad = ingen fjädring. Det gör ändå inte bilen okörbar.

Bra tips att komma till Kinnekulle den 5/9 och snacka lite skit så kikar vi på bilen.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
ulf

Post by ulf »

Nej bilen verkar stå plant och fint, och inget hjul pekar åt något håll mer än vanligt.
Tycker den biten ser helt ok ut. Sliter inga däck osv heller.

Kinnekulle hade ju vart en bra idé, men det är en väldigt lång bit och åka med det här ljudet. Men jag tackar så mkt för förslaget :) Känns också som jag vill få detta åtgärdat snarast eftersom jag behöver bilen till jobbet.

Om ni bara visste vad det bankar och slår. Jag känner liksom hur det spärrar i golvet varje gång det låter.
Det är ett OTROLIGT starkt ljud..

Mestadels låter det som att det brakar och smäller hej vilt men ibland låter det som metall mot metall om man säger..
Och åker jag fort så både låter det och känns i fötterna precis hela tiden.
ulf

Post by ulf »

Kommer försöka kontakta en annan verkstad, och ta med mig det ni sagt här! Skitbra med folk som vet vad dom talar om :)
Post Reply