Tändstift Peugeot 607 ska de se ut såhär?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
bihfocus

Tändstift Peugeot 607 ska de se ut såhär?

Post by bihfocus »

Hej

Jag har som saggt problem med att bilen misstartar vid tändning därav gå bra sen men dock tänds motorlampan.

Efter några starter slocknar den där av komma tillbaka igen efter några starter/misstarter.

Nu har jag varit ute och tagit kort på mina stift vet inte hur de skall se ut men jag har tagit kort & hoppas på att ni kan hjälpa mig.

Vet inte om jag gör fel men fick inte bättre bild kvalitet än såhär.

ENL mig så tycker jag stiften ser väldigt brännda ut längstner där elektroden sitter i keramiken plus böjen som ser torr ut ej brun utan typ grå.

Jag har inte bytt stiften sen jag köpte bilen heller.

Kan ni tyda och ge mig svar. M.v.H SAM

Image

Image

Image
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Färgen är ju helt normal, men hur elektråden ser ut är det tyvärr omöjligt för mig att se på dina rätt suddiga bilder.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by bihfocus »

Claes B wrote:Färgen är ju helt normal, men hur elektråden ser ut är det tyvärr omöjligt för mig att se på dina rätt suddiga bilder.

Vilken är elektråd? Den lilla runda saken som sitter längst ner i keramiken eller?

Om det är dend u menar är den kolsvart och sliten på den ena stiftet var den längre på den andra mycket mindre
danielr112

Post by danielr112 »

Går inte se ett skit på de bilderna.

hur länge sedan var det du bytte tändstift? Om det var ett tag sedan så byt dem. Och är de olika slitna så byt också.

Har de olika färger eller är olika slitna kan detta beror på flera saker men oftast är ett byte av tändstift aldrig fel.
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
bihfocus

Post by bihfocus »

danielr112 wrote:Går inte se ett skit på de bilderna.

hur länge sedan var det du bytte tändstift? Om det var ett tag sedan så byt dem. Och är de olika slitna så byt också.

Har de olika färger eller är olika slitna kan detta beror på flera saker men oftast är ett byte av tändstift aldrig fel.

Alltså dem ser väldigt slitna ut.. Torra & gråa. Längst ner på keramiken alltså där elektråden är är dem svarta/brännda.

JAg vet inte när de bytt sist tyvärr
arbetaren

Post by arbetaren »

En ny stiftsats kostar ju inte mer än ett par hundra kronor. Mitt tips är att köpa bra stift (Bosch, NKG etc) på Mekonomen, Meca etc och inte dom som Peugeot säljer som tydligen monteras orginal.. "Eyquem" eller vad dom heter. Samma som Biltema säljer för skit och ingenting.
206 GTI
bihfocus

Post by bihfocus »

arbetaren wrote:En ny stiftsats kostar ju inte mer än ett par hundra kronor. Mitt tips är att köpa bra stift (Bosch, NKG etc) på Mekonomen, Meca etc och inte dom som Peugeot säljer som tydligen monteras orginal.. "Eyquem" eller vad dom heter. Samma som Biltema säljer för skit och ingenting.

De som sitter i är Eyquem... Är Champion bra eller?
Lappen
Crew
Crew

Post by Lappen »

Jag kör bara på NGK i mina bilar när jag byter.

Jag säger samma som flera andra sagt, köp nya stift.
Det är förbrukningsvara som man kan byta "ofta" med gott samvete i min värld. Så dyra är inte stiften till dessa bilar. Och dessutom inte så många cylindrar att köpa till.
(//Lappen
Peugeot Sport Club | CREW Sponsoransvarig
206 GTI -00 - Le bébé bleu
V70 2,4D -07<>Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>242 T -75<>245DL -75<>Porcar -89
R.O.B.

Post by R.O.B. »

jag har inte haft problem med equyem i mina 205or med gti o mi16
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
Bengt C

Post by Bengt C »

Stift är inte ett skit billigt. Jag hade 3-elektrod i 605:an och en uppsättning kostade över 500 kr. 4-elektrod är väl antagligen ännu dyrare. Det gick att köra 7.000 - 10.000 mil på 3-elektrodstift. Ett 4-elektrodstift håller ännu längre. Jag kör alltid med NGK.

Du ska kolla på stiften. Slitna stift har avrundade kanter på mittelektrod och sidoelektroder. Det krävs lite erfarenhet för att säga vad som är slitet, dina bilder är för dåliga för att avgöra det. I vissa fall kan man få en ledande beläggning på mittelektroden, det är inte bra. Man kan också ha otur med att en mikrospricka uppstått i isolatorn. Då kan motorn börja gå illa när den är varm.

Min erfarenhet är att det aldrig är fel på stiften. Min 605:a var inte ett dugg känslig för stiftens skick. Jag har bara upplevt att motorer varit känsliga för stiftens skick på gamla 1-elektrodstift. Dessa kan behöva bytas efter 2.500 mil i vissa fall. (Ibland kan man knacka ihop dem lite om elektrodavståndet ökat.)

Om du misstänker tändproblem så kolla i stället andra prylar; Tändhattarna och fördelarlock är prylar som kan strula. Man kan ha allmänt fuktigt eller oljigt i de brunnar där stiften sitter. Det funkar inte. I fördelarlocket kan man ha problem med fukt eller trasig mittkontakt.

Om du nu har en sådan där motor med en separat tändspole på varje cylinder så är det relativt vanligt att en sådan spole går sönder eller strular. I alla fall på franska bilar.

Det kan också hända att din motor drar lite tjyvluft, eller liknande.
bihfocus

Post by bihfocus »

Bengt C wrote:Stift är inte ett skit billigt. Jag hade 3-elektrod i 605:an och en uppsättning kostade över 500 kr. 4-elektrod är väl antagligen ännu dyrare. Det gick att köra 7.000 - 10.000 mil på 3-elektrodstift. Ett 4-elektrodstift håller ännu längre. Jag kör alltid med NGK.

Du ska kolla på stiften. Slitna stift har avrundade kanter på mittelektrod och sidoelektroder. Det krävs lite erfarenhet för att säga vad som är slitet, dina bilder är för dåliga för att avgöra det. I vissa fall kan man få en ledande beläggning på mittelektroden, det är inte bra. Man kan också ha otur med att en mikrospricka uppstått i isolatorn. Då kan motorn börja gå illa när den är varm.

Min erfarenhet är att det aldrig är fel på stiften. Min 605:a var inte ett dugg känslig för stiftens skick. Jag har bara upplevt att motorer varit känsliga för stiftens skick på gamla 1-elektrodstift. Dessa kan behöva bytas efter 2.500 mil i vissa fall. (Ibland kan man knacka ihop dem lite om elektrodavståndet ökat.)

Om du misstänker tändproblem så kolla i stället andra prylar; Tändhattarna och fördelarlock är prylar som kan strula. Man kan ha allmänt fuktigt eller oljigt i de brunnar där stiften sitter. Det funkar inte. I fördelarlocket kan man ha problem med fukt eller trasig mittkontakt.

Om du nu har en sådan där motor med en separat tändspole på varje cylinder så är det relativt vanligt att en sådan spole går sönder eller strular. I alla fall på franska bilar.

Det kan också hända att din motor drar lite tjyvluft, eller liknande.

Jag har TÄNDKASETT på min bil.
Fenomenet är att ibland så startar bilfan direkt och ibland tugga på 2 eller 3 extras sekunder innan start som om den inte får gnista.

Därför vill jag börja med stiften iaf de ser slitna ut innan sen jag ger mig på Tändkasetten på 1300:-
Team_Hink_Racing
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Team_Hink_Racing »

arbetaren wrote:"Eyquem" eller vad dom heter. Samma som Biltema säljer för skit och ingenting.

Eyquem är det enda man ska köra med i Psa motorer! Bara för att det är billigt behöver det inte vara dåligt.
bihfocus

Post by bihfocus »

Team_Hink_Racing wrote:
arbetaren wrote:"Eyquem" eller vad dom heter. Samma som Biltema säljer för skit och ingenting.

Eyquem är det enda man ska köra med i Psa motorer! Bara för att det är billigt behöver det inte vara dåligt.

FELTEMA har ju men dock inte till 607 2.0l konstigt nog
Lappen
Crew
Crew

Post by Lappen »

Team_Hink_Racing wrote:

Motivera! Du vet ju vad du snackar om så berätta mer! ;)
(//Lappen
danielr112

Post by danielr112 »

Equeem är väl ursprungsmärket som sitter i PSA? eller kanske har mistagit mig.
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
MartinX

Post by MartinX »

Har du 2,2l motorn? Jag har jämfört lite stift till min egen 406a och har kommit fram till att Peugeot stiften som satt i bilen när jag köpte den var tillverkade av Champion eller Federal Mogul som moderbolaget heter, att dom bara skulle använda Eyquem var nog sant förr men inte nu längre.

Biltema har gått över till Brisk stift nu enligt papperskatalogen men det syns inte ett spår av det på hemsidan. I Göteborg har dom tagit in tändstiften bakom disk så jag vet inte vad dom egentligen säljer. Brisk stiften till 4cyl EW motorer heter A-line 40 och kostar 69kr st på Biltema, det skall vara ett platina stift enligt Brisk hemsida. Jag litar inte på Biltemas rekommendationstabeller så jag har dubbelkollat på Brisk hemsida. 69kr för ett platinastift låter som en bra deal och jag skall själv byta stift till våren så jag känner en viss lockelse att prova.
HDI-Fap

Post by HDI-Fap »

Om stiften är dyra kolla på ebay uk brukar vara mindre än hälften mot sverige...
406 2.2 HDI-Fap -02
404 sport (orginal) -66
Lappen
Crew
Crew

Post by Lappen »

danielr112 wrote:Equeem är väl ursprungsmärket som sitter i PSA? eller kanske har mistagit mig.

Jodå, så är det säkert. Men i volvofemmorna så är det bättre att köra platinastiften än de som sitter orginal. Alltså behöver inte orginalet vara bäst.

Men det kunde ju finnas någon annan anledning bakom tänkte jag. Jag ska inte handla stift än så jag avvaktar vidare utläggning.
(//Lappen
bihfocus

Post by bihfocus »

-Lappen- wrote:
danielr112 wrote:Equeem är väl ursprungsmärket som sitter i PSA? eller kanske har mistagit mig.

Jodå, så är det säkert. Men i volvofemmorna så är det bättre att köra platinastiften än de som sitter orginal. Alltså behöver inte orginalet vara bäst.

Men det kunde ju finnas någon annan anledning bakom tänkte jag. Jag ska inte handla stift än så jag avvaktar vidare utläggning.

Ok om vi säger såhär.

Ska köpa stift snart.

Vad märker jag för skillnad?

Platina?

De med 3 stift?

Kommer något att märkas?
MartinX

Post by MartinX »

De vanligaste stiften du kommer att träffa på till en EW10/12 motor heter:

Champion REC9YCL kostar 74kr st på BDS

Detta är vad jag själv kör på nu sedan 5700mil, fungerar utmärkt. Verkar vara helt identiska med Peugeots originalstift jag plockade ur motorn.

NGK LFR5B kostar 98kr på BDS

BOSCH FR8ME kostar 93kr på BDS

Alla stiften ovan är jag övertygad om kommer att fungera utmärkt och helt problemfritt. Dom finns också att köpa lite överallt till ungefär samma pris oavsett var man handlar.

Biltema har numera Brisk A-Line 40 för 69kr vilket är ett platinastift, en darkhorse i sammanhanget men om jag vore du skulle jag vara jäkligt frestad att prova.

Det finns ju Beru också som mekonomen gärna säljer men efter problemet med Volvo originalstiften tillverkade av Beru som droppade mittelektroden ner i cylindern så känns det mentalt svårt att lita på dom, fast problemet sannolikt är löst nu.

Stift med fler elektroder eller diverse konstiga elektroder i olika utföranden finns ju också men jag har när jag provat ett par gånger förr i tiden så har jag inte märkt några förbättringar som man ärligt kan gå ed på finns i verkligheten så dom superfantastiska fördelar marknadsföringen yrar om verkar inte finnas.

Tändstift verkar vara en av dom produkter som är oförklarligt mycket dyrare i Sverige än utomlands så på brittiska ebay kan man hitta dom där championstiften för 7,29£ för ett 4-pack! :shock:
Post Reply