De vanligaste stiften du kommer att träffa på till en EW10/12 motor heter:
Champion REC9YCL kostar 74kr st på BDS
Detta är vad jag själv kör på nu sedan 5700mil, fungerar utmärkt. Verkar vara helt identiska med Peugeots originalstift jag plockade ur motorn.
NGK LFR5B kostar 98kr på BDS
BOSCH FR8ME kostar 93kr på BDS
Alla stiften ovan är jag övertygad om kommer att fungera utmärkt och helt problemfritt. Dom finns också att köpa lite överallt till ungefär samma pris oavsett var man handlar.
Biltema har numera Brisk A-Line 40 för 69kr vilket är ett platinastift, en darkhorse i sammanhanget men om jag vore du skulle jag vara jäkligt frestad att prova.
Det finns ju Beru också som mekonomen gärna säljer men efter problemet med Volvo originalstiften tillverkade av Beru som droppade mittelektroden ner i cylindern så känns det mentalt svårt att lita på dom, fast problemet sannolikt är löst nu.
Stift med fler elektroder eller diverse konstiga elektroder i olika utföranden finns ju också men jag har när jag provat ett par gånger förr i tiden så har jag inte märkt några förbättringar som man ärligt kan gå ed på finns i verkligheten så dom superfantastiska fördelar marknadsföringen yrar om verkar inte finnas.
Tändstift verkar vara en av dom produkter som är oförklarligt mycket dyrare i Sverige än utomlands så på brittiska ebay kan man hitta dom där championstiften för 7,29£ för ett 4-pack!