Mjuk bromspedal 307

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
joni23

Mjuk bromspedal 307

Post by joni23 »

Hej

Jag har en 307 -05 där bromsen börjar bli konstig. Om vi kör en längre sträcka utan att bromsa så tar bromsen vid nästa inbromsning väldigt långt ner, om jag släpper upp bromspedal och bromsar på nytt så tar den högre, om jag kör i stadstrafik och bromsar ofta funkar det fint. Jag har inte kört bilen så mycket sen vi köpte den (frugan pendlar) men jag kan inte minnas att den varit så tidigare, någon som har en idé om vad som är fel om det nu är så?

Tack på förhand
Johan
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Kolla om inte bromsbeläggen eller glidpinnarna fastnat i bromsoken bak, låter som det skulle kunna vara det.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by joni23 »

Tack för tipset Claes, det låter rimligt för skivorna är rostangripna i utkant på skivorna, så de är nog inte helt krya, får kolla närmare i helgen.

/Johan
joni23

Re: Mjuk bromspedal 307

Post by joni23 »

Jag har nu haft bilen på verkstad och de har byt både skivor och bromsklossar bak, men symptomen kvarstår att bromsen tar långt ner i golvet, men släpper man upp och bromsar på nytt så funkar det. Detta händer dock inte alltid, bara om man kört länge utan att använda bromspedalen, någon som varit med om något liknande?

/Johan
hedis
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by hedis »

När byttes bromsvätskan sist?
Peugeot 306 GTi -97     Bruksbil, på riktigt
Peugeot 306 GTi -97       Busbil
Peugeot 306 GTi -00          Inga planer?!

Är stolt ägare till den lägsta bilen i klubben
joni23

Post by joni23 »

Hej

Jag har inte byt bromsvätskan än, men ska göra det vid nästa service som är väldigt snart. Dock har problemt upphört nu när det har blivit lite kallare och om jag inte minns fel så kom problemt i våras när det bliv lite varmare.

/Johan
Post Reply