drivaxlar/koppling Peugeot Partner

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
qvanis

drivaxlar/koppling Peugeot Partner

Post by qvanis »

Hej!

Har ett litet dilemma med min Peugeot Partner 1,4 -00.
För nästan exakt 3år sen och 3000mil sen hade jag inne bilen på verkstad för byte av vänster drivaxel/drivknut. (de klassiska knäppandet när man svänger)
Inga konstigheter...

Men nu är de som så att för 2 månader sen rasade kopplingen och en annan bilverkstad bytade koppling. När jag hämtar bilen så säger reparatören att de fucktar lite olja från vänster drivaxel och att dom slog på "Seal Saver" när dom hälde på ny växellådsolja. Visst de e bara å hoppas att de blir tätt...
Men nu hör de till saken att en dag när jag kommer ut så är det en stor pöl olja under bilen och mycket riktigt så kommer de från vänster drivaxel. Kryper under och tittar, att damasker kan bli så dåliga på 3 år de fattar inte jag, ser riktigt slitet ut(spruckna/hål) Ska de göra det efter 3år/3000mil?
Men min fråga är, plockar man ur drivaxlarna när man bytar koppling och att dom inte fått ihop de ordentligt eller ska jag gå på bilverkstaden som bytade drivaxlen/knuten och frågasätta matrialet mm?

Mycket tacksam för råd och tips.
/johan
svarta_fåret

Post by svarta_fåret »

om nu den packningen läcker då dem har bilen inne så tycker jag att dem kunde ha uppmanat till att byta denna packning. drivaxlarna monteras ur vid kopplingsbyte och då kan en redan skadad packning ge upp. det är alltså inte drivknuts damaskern om har gått sönder vad jag förstår utan packningen mot växelådan? hör för dig med företaget om dem vill ta på sig detta då dem är dem sista som monterade ner drivaxeln. alternativt att ni kanske får gå halvägs då den "fuktade" innan dem lämnade ut den. dåligt av dem att inte göra 100% med sina jobb men detta händer då man förlitar sig på att stöpa i tätnings medel.
S.Hedström
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by S.Hedström »

Det verkar på din beskrivning att det är växellådsolja den läcker. Damaskerna runt drivknutarna påverkar inte det. Verkar som en packbox som ska täta mellan drivaxel och låda har gått kaputtski.
Peugeot 106
Peugeot 206
qvanis

Re:

Post by qvanis »

[quote="S.Hedström"]Det verkar på din beskrivning att det är växellådsolja den läcker. Damaskerna runt drivknutarna påverkar inte det. Verkar som en packbox som ska täta mellan drivaxel och låda har gått kaputtski.[/quote]

Hej igen!
Har inte skrivit hur de gick...
Jag är hel nöjd, företaget som gjorde koplingsbytet fixade och bytade den kassa packboxen. De in gick i förra arbetet sa dom, känndes nästan lite dumt å gå där ifrån och inte behöva betala något. Vad jag förstog så var de inte så avancerat jobb, eller?

/qvanis
Janne L
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Re: drivaxlar/koppling Peugeot Partner

Post by Janne L »

Inget jättestort jobb nej. Ut med drivaxeln, byt packnin, i med drivaxeln igen. Tar väl kanske 30 minuter om man vet exakt hur alla steg ska utföras.
Peugeot 306 GTI -97 Lättviktsprojekt för bankörning
Peugeot 206 1,6 Sport -05 -Pendlarbil
Volkswagen Passat variant 1,8T -97 -Bruksbil #2

Hemsida med träffbilder: LÄNK
Post Reply