Folksams "Säkraste bilen" 2011
-
Team_Hink_Racing
- Guldmedlem

Folksams "Säkraste bilen" 2011
http://www.bytbil.com/nyheter/evfnrkyg
Lägger den under almänt för att få tex Sato Kristian och dom där "ofärgade" killarna att vara med och kommentera.
Nått som slår mig snart är att Franska bilar som är med i testet är väldigt gamla.
Att Volvo 200 + 700 är gula och Xantia 92-01 är röd, hur f*n funderar dom då?
Lägger den under almänt för att få tex Sato Kristian och dom där "ofärgade" killarna att vara med och kommentera.
Nått som slår mig snart är att Franska bilar som är med i testet är väldigt gamla.
Att Volvo 200 + 700 är gula och Xantia 92-01 är röd, hur f*n funderar dom då?
Re: Folksams "Säkraste bilen" 2011
Eller Peugeot 106 92-99 gul och en Fiat Punto 99-04 röd?
Eller att 106:an är bättre än 206:an?, skrattretande.....
Nääää, silar nog den lite.
Eller att 106:an är bättre än 206:an?, skrattretande.....
Nääää, silar nog den lite.
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Vilken sjuk tabell, är det någon som suttit å gissat eller?
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Min är grön i alla fall.. 
Listan baserar sig på utfallet i verkliga olyckor så om det är en bil som finns i litet antal som dessutom varit inblandad i få olyckor så blir det lite slumpmässigt vad resultatet blir, för dom vanligaste bilarna som Volvo V70 och VW Golf blir det nog ett rättvisande resultat.
MartinX wrote:Listan baserar sig på utfallet i verkliga olyckor så om det är en bil som finns i litet antal som dessutom varit inblandad i få olyckor så blir det lite slumpmässigt vad resultatet blir, för dom vanligaste bilarna som Volvo V70 och VW Golf blir det nog ett rättvisande resultat.
Precis, Folksams statistik anses som en av de allra bästa och mest rättvisande. Men alla solar har ju sina fläckar eller vad man ska säga. När underlaget är litet så har det ju mer med slumpen än med verklig säker/osäkerhet att göra.
Jag gissar att risken att någon kör ihjäl sig i t.ex en BMW M3 är större än i en VW Lupo. Och det beror nog inte på att Lupon är mer trafiksäker utan att M3:an är en sådan bil som oftare körs fort och därmed löper större risk att hamna i olyckor. Därför torde statistiken bli missvisande.
Min 106:a kändes ju sådär att krocka med när en refugstolpe tryckte in tröskeln en bit in i förarstolen...
Jaja, det blev ju iaf säkert rapporterat som en olycka utan personskador men nja...
Får jag välja bil att krocka i så väljer jag nån annan!
Jaja, det blev ju iaf säkert rapporterat som en olycka utan personskador men nja...
Får jag välja bil att krocka i så väljer jag nån annan!
#1683 Stefan Bengtsson
106 Rallye-97 Krockad och inlöst, 106 Rallye-97 Såld och bränd
106 Rallye-97 Bruksbilen, 106 Rallye-97 Banbilen?
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower-07 Familjekombin
106 Rallye-97 Krockad och inlöst, 106 Rallye-97 Såld och bränd
106 Rallye-97 Bruksbilen, 106 Rallye-97 Banbilen?
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower-07 Familjekombin
Samma sak med att småbilar oftare går i stan än på landsväg, lägre hastighet, mindre allvarliga skador. Inte många som köper en småbil för att ligga och pendla på motorväg. På samma sätt köper man inte en merca e-klass för att köra på 30-vägar till och från dagis.
Kör: 806 2,0 8v -00
Till salu: 306 xsi -94
Till salu: 306 xsi -94
Är det meningen att man själv skall behöva gissa sig till hur statistikens utfall kan stämma in på olika bilar är ju statistiken tämligen meningslös.
Har tyckt detta tidgare om folksams statistik och behåller nog den åsikten.
Samma sak med deras statistik iövrigt.
Har tyckt detta tidgare om folksams statistik och behåller nog den åsikten.
Samma sak med deras statistik iövrigt.
Hans Hellström
SNILLET wrote:Är det meningen att man själv skall behöva gissa sig till hur statistikens utfall kan stämma in på olika bilar är ju statistiken tämligen meningslös.
Jag tror nog statistiken är tämligen tillförlitlig. Det är trots allt vad som hänt i verkliga olyckor de redovisar, vägtyp och olyckstyp lär ju vara medräknat. Men just vad det gäller vissa bilmodeller kan ju underlaget vara svagt. För ett antal år sen, då jag själv körde 605 reagerade jag på just det. 605 var med i ca 50 olyckor och låg nån olycka ifrån att vara en en viss nivå (orange ist. för röd tror jag), i ett sånt fall är det ju slumpen som avgör till för- eller nackdel för bilen. Hade det varit på 1000 olyckor med bilmodellen hade det ju varit mer statisiskt säkert.
Men åas. så är det ju med all statistik och förutom den detaljen så får ju Folksams statistik anses bra.
Såg att bilar som Peugeot 508 och 3008 var med som några av de säkraste bilarna i sin klass. Jag är dock skeptisk till att såpass många av dessa väldigt nya modeller, hunnit krocka för att ge en rättvisande statistik. Däremot betyder ju inte det att bilen är osäker, tvärtom. Men somsagt, resultaten för tex en V70 blir nog betydligt mer rättvisande än för en 508 som lanserades för ett halvår sedan...
Dieselfrälst i samarbete med 207 1,6 HDI Dieselpower. Diesel is the shit...
PS. Jag diggar min avatar...
PS. Jag diggar min avatar...