Är det kylaren eller vattenpump som måste bytas ?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
swericson

Är det kylaren eller vattenpump som måste bytas ?

Post by swericson »

306 XSI -95

Detta har hänt: temp gick över 110 och STOP började lysa.
Hittade hål som läckte i kylaren. ok ny kylare. Men ville kolla om vatten gick runt i motorn så jag fyllde med vatten. Satte värme på max, starta bilen och låter den bli varm och tog bort nippeln vid termostaten men det kommer inget vatten, lite vatten ånga e allt som kommer ut. vattnet i kylaren rör sig inte ens eller blir varmt. Känns som det bara e luft i slangen efter termostaten.
Varför kommer det inget vatten till termostaten? (Termostaten är nybytt). Kan det vara stop i kylaren eller kan det vara vattenpump som är trasig ? Bilen har i stort sett stått stilla i 6 månader, men körts varje dag senaste månaden utan problem tills nu.
306 XSI -95
NorrBjörn
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Re: Är det kylaren eller vattenpump som måste bytas ?

Post by NorrBjörn »

Kommer det ånga ur nippeln så tycker jag det låter som du har luft i systemet.. Om inte vattnet går runt pga luft så skulle det inte förvåna mig om det småkokar lite här och var. Jag brukar försöka trycka ur luften med kall motor genom att trycka ner en avsågad PET-flaska i kylvätskepåfyllningen och ha högre nivå på vattnet än högsta punkten i kylsystemet. Lite kladdigare, men man slipper få skållhett vatten i nävarna.

Hur uppstod problemet från början? Överhettade den med hastighet uppe eller stod den på tomgång? Vanligt är att kylfläkten/fläktarna havererar vilket leder till att bilen överhettar om man står i bilkö för länge.
swericson

Re: Är det kylaren eller vattenpump som måste bytas ?

Post by swericson »

Felet uppstog vid normal körning. bilen blev varm såg att kylvattnet va slut, hällde i mer men motorn fortsatte att bli varm. då gjode jag detta luftningsförsök. När jag luftat förut så kommer det ju vatten ur nippeln. .stog ca 5 - 10 minuter med öppen nippel, men bara varm ånga kommer, sen lyser stop så vill jag inte hålla på längre. Ser också att kylaren är provisoriskt lagad förut med nån massa på utsidan. Så den verkar ju vara slut.
Fläkten går igång runt 90 grader men påverkar inte värmen.
306 XSI -95
Post Reply