Tänkte testa min MAP-sensor då systemet beter sig lite lurigt med "jagande" tomgång etc och ej hittar någon vakuumläcka på annat ställe.
Frågan är främst hur mycket vakuum det brukar bli i insuget på en sugmotor, dvs vad behöver jag ha för skala på manometern som jag lägger vakuum på sensorn med? Jag kan låna en handpump med digital manometer som är graderad till -0,970bar av en instrumentare på jobbet. Jag tänker mig att jag kopplar pumpen på sensorn och kollar så jag har linjär signal ut från sensorn i takt med ökat vakuum. (minns inte om det är spännings-eller frekvenssignal på Magneti Marelli 8P men det gör ju detsamma egentligen)
Testa MAP-sensor Magneti Marelli 8P, värden *Löst*
Testa MAP-sensor Magneti Marelli 8P, värden *Löst*
Last edited by NorrBjörn on Wed Oct 19, 2011 10:43, edited 1 time in total.
Re: Testa MAP-sensor, skala?
Efter att ha googlat ännu mera fann jag Detta dokument, en diagnostabell, som talar om att
- Vid 800 mmHg ska signalen vara mellan 4,5 och 4,8 Volt
- Vid 500 mmHg ska signalen vara mellan 2,4 och 2,6 Volt
- Vid 150 mmHg ska signalen vara mellan 0,25 och 0,3 Volt
mellan pin 16 och 32. (signaljord och MAP-signal på ECU'ns kontaktstycke)
Enligt Wikipedia så är 750 mmHg ≈ 750 Torr ≈ 1 bar.
Optimalt vore alltså att kunna skapa ett vakuum på drygt en bar, men den pump jag har testar ju större delen av sensorns spännvidd.
Edit: Byter rubrik på tråden så kanske den blir lättare att hitta om någon skulle leta efter samma sak.
- Vid 800 mmHg ska signalen vara mellan 4,5 och 4,8 Volt
- Vid 500 mmHg ska signalen vara mellan 2,4 och 2,6 Volt
- Vid 150 mmHg ska signalen vara mellan 0,25 och 0,3 Volt
mellan pin 16 och 32. (signaljord och MAP-signal på ECU'ns kontaktstycke)
Enligt Wikipedia så är 750 mmHg ≈ 750 Torr ≈ 1 bar.
Optimalt vore alltså att kunna skapa ett vakuum på drygt en bar, men den pump jag har testar ju större delen av sensorns spännvidd.
Edit: Byter rubrik på tråden så kanske den blir lättare att hitta om någon skulle leta efter samma sak.