Jag ger upp!

Allmänna bilrelaterade diskussioner.
Punken

Jag ger upp!

Post by Punken »

Nu ger jag upp! Nu har jag tröttnat på min första och garanterat enda Peugeot, har precis fått min egr ventil utbytt, om det sedan kommer att gå som goodwillreparation får vi se. Men, vad händer bara ngn dag senare: jo, tankmätaren slutar att visa full tank. Nu går den bara upp till knappt 3/4 tank trots att jag har toppfyllt den. Oj oj vilket rackel, och nu när vägarna börjar sandas så går det inte öppna bakluckan utan att skava bort lacken från bakluckan, nä nu ska den bort till förmån för, jaa troligen nåt annat rackel. Men jag har aldrig tidigare haft att göra med en bil som känts så "självförstörande" som denna 307:a. Nä även om tyska bilar inte är felfria så inger de då mer förtroende än Pug. Det värsta är att inte ens verkstäderna verkar veta vad som gäller om bilen, ex, vis då man frågar när kamrem skall bytas så får man ett osäkert, svävande svar. Öppna huven på en Passat eller annan vw så finns där en klisterlapp där bytesintervallet anges,för att ta ett exempel. Tack för mej!
De hafva aldrig wikit eller för egen dehl tappadt.
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Re: Jag ger upp!

Post by R-Gubbe »

Hej då!
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

Hoppas du inte har otur med din nästa bil också :)
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

:) Lycka till
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
Punken

Post by Punken »

Tyvärr så tror jag inte att jag haft speciell otur, det är en undermålig produkt,jag menar, Pug själva går ju ut med att man testat 308:an dubbelt så mycket innan tillverkningsstart, det säger väl det mesta.Och min bil är en -08:a dvs sista årsmod,men det liknar mer en förseriebil,hur kan man tillverka en modell i 7 nånting år och inte dra en enda erfarenhet av vad man pysslar med?
De hafva aldrig wikit eller för egen dehl tappadt.
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

man måste bara gilla de som spyr galla över peugeot, på ett forum just FÖR.....peugeot :lol: man får vad man betalar för, köp du en tysk bil så blir alla nöjda och glada :)
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
Svinto

Post by Svinto »

ha de gött :D

Som föregående talare sade.... man får vad man betalar för.
Röda bilar går snabbast!
KennethRC

Post by KennethRC »

Don´t let the door hit you on the way out.

Kör själv BMW nuförtiden och kan ändå säga att dom är fasiken inte 100%igt felfria dom heller....Ta min 325:a t.ex, där riskerar i värsta fall motorn skära ihop för att oljekanalerna kan vara för trånga.

Och Audi har dom fått slänga in att frambromsarna ibland bromsar själva svagt för att föraren inte ska riskera stå utan bromsverkan vid mycket regn på vägen...

Vilket är värst? En sketen baklucka med passningsproblem eller att köra ihjäl sig för att bromsarna inte tog? :roll:
Numera smygborgare och kör BMW.

BMW 325 Touring -07 *Warum!*

Opel Vectra 2.8t OPC -08 Kombi (Black Mambah!) *Såld*

Opel Vectra 2.8t OPC -06 (Bratwursten) *Såld*

Peugeot 406 V6 Sport -03 *Såld*
Rx37

Post by Rx37 »

Och varför betala 20k mera för en tysk bil när den franska redan ändå är till 99% lika bra? Det är bara märket som kostar på tyskarna. Det är det ju lite onödigt att betala extra för.
windad
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by windad »

säkert inget fel på bilen. ägaren isåfall :wink:
Kör: Peugeot 306 s16 -94

Projektet: Peugeot 205Gti Monte Carlo -91 Turbo
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

Här har vi nöjdhetsindex från bilägare, Så du får nog satsa på Mitsu om du ska bli nöjd ;)
http://www.vibilagare.se/sites/default/ ... ndring.png" onclick="window.open(this.href);return false;
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
windad
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by windad »

:P skulle va en evo då.

opel rostar, skodan är obekväm, volvon stor och dyr
Kör: Peugeot 306 s16 -94

Projektet: Peugeot 205Gti Monte Carlo -91 Turbo
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Decimal wrote:Här har vi nöjdhetsindex från bilägare, Så du får nog satsa på Mitsu om du ska bli nöjd ;)
http://www.vibilagare.se/sites/default/" onclick="window.open(this.href);return false; ... ndring.png
Den där bilden säger ju endast att Mitsubishi-ägarna är de som ändrat sig mest till det positiva från 2010-2011 och att Peugeotägarna är tvärtom. Säger ju inget om den totala kundnöjdheten...

http://www.vibilagare.se/autoindex/auto ... opp-34527#
http://www.vibilagare.se/autoindex/auto ... gare-34123
Skiljer ju dessutom rejält mellan klasserna och just 307 är ju sämst i klassen. Jag förstår varför man tröttnar på 307 om jag ska vara ärlig. De flesta vittnar ju om samma sak, från ägare till mekaniker, kvaliteten är dålig på dem.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by KennethRC »

windad wrote::P skulle va en evo då.

opel rostar, skodan är obekväm, volvon stor och dyr
Att Oplar rostar nuförtiden är lite av en skröna som hänger med sen 80-90 talet. Rostskyddet är nog bättre på Opel än Peugeot idag. Här är t.ex en test på Opel Astra, fick 4/5 i betyg.

http://www.vibilagare.se/test/rost/rost" onclick="window.open(this.href);return false; ... urer-32834

Här är ett på Vectran som jag själv hade: http://www.vibilagare.se/test/rost/rost ... 2002-12445" onclick="window.open(this.href);return false;

Alla andra modeller dom testat av Opel fick 4/5 i betyg (utom en modell 3/5).

Sen att via hade så mycket annat strul att vi tillslut höll på bränna upp dom Vectror vi ägt är en annan sak...;)
Last edited by KennethRC on Mon Oct 24, 2011 8:42, edited 1 time in total.

El_Zeta

Post by El_Zeta »

Tjarå!
Last edited by El_Zeta on Mon Oct 24, 2011 8:38, edited 1 time in total.
Även skåp behöver kärlek.

SPORTBIL
KennethRC

Post by KennethRC »

Rx37 wrote:Och varför betala 20k mera för en tysk bil när den franska redan ändå är till 99% lika bra? Det är bara märket som kostar på tyskarna. Det är det ju lite onödigt att betala extra för.

Efter ha kört mycket moderna Peuegot och en hel del BMW så kan jag inte riktigt hålla med. När det gäller passform, kvalité på inredning, växellådor och motorer samt körglädje och förbrukning så ligger iaf BMW fortfarande ganska långt framför. Dom har en helt annan mekanisk känsla som inte många andra kan mäta sig med. Sen att 80% som kör bilarna är "cocksters" är en annan sak..;)

Däremot tycker jag fortfarande att Peugeot är ruggigt prisvärda bilar som tyvärr "gubbat" till sig efter vettvillingen 206RC (givetvis undantag för RCZ). Men ska man ha en riktigt bra praktisk familjebil och hade jag lätt kunnat köpa en 5008 eller nåt sånt, för att inte tala om att jag än idag brukar prata om min gamla 206RC på ett kring barn opropert sätt..

Saknar fortfarande den psykopaten till bil. Så stökig och bökig när man segade sig igenom stan, men så fort vägen öppnade upp sig och varvräknaren dundrade förbi 5000rpm...*Ryser* :twisted:

Har sagt det till sambon att så fort ekonomin tillåter, så kommer det stå en Pedantskött 206RC som andrabil på uppfarten hemma hehehe. Och den kommer bara vara PAPPAS BIL! :mrgreen:

Lappen
Crew
Crew

Post by Lappen »

Jag har ju inte haft våndan att köra någon nyare Pugg. För vånda är det enda man har med nyare bilar i min värld.
Men jämför jag min gamle 206 med något annat i samma prisklass från tiden den kommer ifrån så vet jag inte om det är så mycket att anmärka på.
Vi tar en liten jämförelse som haltar en aning men iaf:

Ungefär samtidigt som min 206 rullade ut så rullade även min A4 ut. 138k mot 260k i inköp.
Om jag inte missminner mig så har bägge haft lika många ägare innan de nu hamnat hos slutanvändaren.
Går att köpa mycket reservdelar för 120k, fast det är ju inte poängen.

Kollat igenom historiken på 206:an, fanns ganska mycket kvitton. Men jag hittade ingen styrväxel, komplett framvagn x 2, dieselpump (föga förvånande iofs men å andra sidan ingen bensinpump heller) och inte heller någon koppling.
Stötdämparna fram visade tecken på att ha blivit monterade i frankrike, bak garanterat så. Audin fick ett helt nytt set med fjädrar och dämpare samtidigt med kopplingen.

Funderade vidare kring det där. Att byta kopplingen på audi gick på en bra bit över 15k. Tur jag inte gjorde det där. Ett kopplingsbyte på Peugotverkstaden låg kring 6k.

Visst åker man lite bättre i Audin, lite tystare och något billigare sett till krona/mil i förbrukning.
Bilarna är av olika storlek, medveten om detta men jag kan garantera att en A3 hade sett likadan ut som min A4 i servicekontot.
(//Lappen
Peugeot Sport Club | CREW Sponsoransvarig
206 GTI -00 - Le bébé bleu
V70 2,4D -07<>Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>242 T -75<>245DL -75<>Porcar -89
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

På min a3a är ett bromsok bak bytt och en komplett framlampa och glapp fixat i innerbelysning i bakluckan + det vanliga service prylarna då som bromsar kamrem, Oljor mm.
Men den har bara gått 10k och nästan hela sitt liv i spanien så det hinner nog komma saker.
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
Lappen
Crew
Crew

Post by Lappen »

Jag har ägt diverse märken och min summering är att det är ren tur eller tillräckligt kort ägande (i tid) som kan ge en problemfri bil.
Det bästa är att hitta fina exemplar (om man köper begagnat då) och köra varsamt och hoppas på det bästa. Välja bil efter smak och känsla. Franskt, tyskt, svenskt eller amerikanskt. Alla har de sina svagheter och egenheter.
(//Lappen
Peugeot Sport Club | CREW Sponsoransvarig
206 GTI -00 - Le bébé bleu
V70 2,4D -07<>Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>242 T -75<>245DL -75<>Porcar -89
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

Lappen wrote:Jag har ägt diverse märken och min summering är att det är ren tur eller tillräckligt kort ägande (i tid) som kan ge en problemfri bil.
Det bästa är att hitta fina exemplar (om man köper begagnat då) och köra varsamt och hoppas på det bästa. Välja bil efter smak och känsla. Franskt, tyskt, svenskt eller amerikanskt. Alla har de sina svagheter och egenheter.
Håller med
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
Post Reply