Att byta bromsskivor bak 307 2005-2006

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
JohanF

Att byta bromsskivor bak 307 2005-2006

Post by JohanF »

Hej.

Jag tänkte byta skivorna bak på vår 307, har gjort detta flera gånger på SAAB tidigare och undrar förstås om det är något speciellt på en Peugeot 307.

Det är en årsm. 2006 men tillverkad 2005-12 så jag antar att det är skivorna med integrerade hjullager innan de byttes modell på bromsskivor i mitten av 2006.

Min fråga är, sitter lagrena benhårt på axeltappen så att en avdragare behövs eller går det att dra av skivorna med "rimligt våld"? Skruvar man in kolvarna bak likt SAAB'en med en insexskruv eller är det bara och pressa in bromskolven med vanlig bromskolvstving?

Sitter det glidande bromsoket fast på något speciellt sätt (Invändig Torx el.dyl.) och måste man demontera bromsoks fästet för att få av bromsskivan?

Mvh.
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Re: Att byta bromsskivor bak 307 2005-2006

Post by Fnatte »

Om oket liknar 205-206-306 osv, så kan det vara så att bygeln över går att lossa, och du kommer åt skivan. Har inte skruvat med den integrerade varianten själv, så vet inte hur det ser ut med den, tyvärr, men har sett att det finns en fransk guide på thepiratebay - den har bilder. Slå en kik där om det kan hjälpa! Sök på Revue.Technique.Peugeot.307
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l

FR Autosport Sweden FTW
Post Reply