Kamrems byte 206RC
Kamrems byte 206RC
Hej! Vill först säga att jag är ny på forumet så om jag har missat regler eller dylikt så ber jag så hemskt mycket om ursäkt för det!
Nu till min fråga...
Jag går i köptankarna av en 206 RC, bilen är i extremt fint skick, servad som den ska och så.
Men jag tror det börjar bli dags för kamremsbyte på den? Det är en 04:a, kamremen är bytt 2008-01-22, vid 2178mil, bilen har nu gått 3100 mil. Miltals intervallen förstår jag är inte ens i närheten av att bräckas, men börjar det inte bli dags tidsmässigt för ett kamremsbyte? Vad ligger tid intervallen på?
Och det för mig till min andra fråga. Om jag nu behöver byta kamremmen, är det en lätt/svår operation? Jag har tidigare mekvana, och jag har en hel verkstad till mitt befogande. Jag har dock inte specialverktyg som kanske behövs (?)... Går det ändå? Och om man VERKLIGEN behöver specialverktyg, vart kan man få tag på dessa för en vettig peng? (vill ju inte betala för verktygen för vad det hade kostat att lämna in den, då lämnar jag hellre in den).
Och min tredje, och sista frågeställning... Är det några tips ni har om man är spekulant på en 206RC? Vanliga fel eller sådant som man bör hålla utkik efter?
Tack för eventuella svar!
Mvh
Nu till min fråga...
Jag går i köptankarna av en 206 RC, bilen är i extremt fint skick, servad som den ska och så.
Men jag tror det börjar bli dags för kamremsbyte på den? Det är en 04:a, kamremen är bytt 2008-01-22, vid 2178mil, bilen har nu gått 3100 mil. Miltals intervallen förstår jag är inte ens i närheten av att bräckas, men börjar det inte bli dags tidsmässigt för ett kamremsbyte? Vad ligger tid intervallen på?
Och det för mig till min andra fråga. Om jag nu behöver byta kamremmen, är det en lätt/svår operation? Jag har tidigare mekvana, och jag har en hel verkstad till mitt befogande. Jag har dock inte specialverktyg som kanske behövs (?)... Går det ändå? Och om man VERKLIGEN behöver specialverktyg, vart kan man få tag på dessa för en vettig peng? (vill ju inte betala för verktygen för vad det hade kostat att lämna in den, då lämnar jag hellre in den).
Och min tredje, och sista frågeställning... Är det några tips ni har om man är spekulant på en 206RC? Vanliga fel eller sådant som man bör hålla utkik efter?
Tack för eventuella svar!
Mvh
- Mean Machine
Re: Kamrems byte 206RC
Jag är inte på något sätt hemma på 206:orna, men tycker att det borde vara sex år mellan kamremsbytena. Iofs kollade jag serviceboken för min 306:a igår, där stod det 3 år/12000 mil.
Det viktigaste att kolla efter är bakaxeln, se till att den fjädrar och att du inte har några lustiga hjulvinklar på bakhjulen. Isf är det byte som gäller, vilket inte är så billigt eller festligt. Gällande rembytet tror jag att någon har bättre svar, men som jag förstår det är det inga jättekonstigheter på i princip någon puggemotor.
Det viktigaste att kolla efter är bakaxeln, se till att den fjädrar och att du inte har några lustiga hjulvinklar på bakhjulen. Isf är det byte som gäller, vilket inte är så billigt eller festligt. Gällande rembytet tror jag att någon har bättre svar, men som jag förstår det är det inga jättekonstigheter på i princip någon puggemotor.
Skiter i vilken telefon du skriver ifrån.
205 GTI 1.9 -88 (Åtta nyanser av rött)
309 GTI16 -93 (Åtta hål i lacken)
306 Rallye -99 (Inga fel påträffade... Än.)
205 GTI 1.9 -88 (Åtta nyanser av rött)
309 GTI16 -93 (Åtta hål i lacken)
306 Rallye -99 (Inga fel påträffade... Än.)
Bakaxeln som sagt. Den skall fjädra och inte ha camber vinkel.
Går att tillverka egna låspinnar för kamremsbytet. Har du gjort det förut på en 16v motor så bör du klara det på denna med.
Noterat i marginalen: När du nollat veven så står alla kolvar lika. Inte som på många andra bilar att du har 1 cyl i ödp.
Danjel har en fin guide här:
http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... =kamrem%2A
Denna kanske kan vara till lite hjälp med.
Går att tillverka egna låspinnar för kamremsbytet. Har du gjort det förut på en 16v motor så bör du klara det på denna med.
Noterat i marginalen: När du nollat veven så står alla kolvar lika. Inte som på många andra bilar att du har 1 cyl i ödp.
Danjel har en fin guide här:
Denna kanske kan vara till lite hjälp med.
(//Lappen
Peugeot Sport Club | CREW Sponsoransvarig
206 GTI -00 - Le bébé bleu
V70 2,4D -07<>Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>242 T -75<>245DL -75<>Porcar -89
Och kopplingen verkar vara en svag punkt. Osäker på varför dock men det är bytt på många.
(//Lappen
Tack för tipsen!
Jo bakaxeln har jag hört är en svag punkt - den skall jag kolla in extra noga...
Kamremsbytet verkar inte vara märkvärdigare än på någon annan modern bil så det ska nog inte vara några problem då.
Kopplingen kan jag känna extra på. Dock tycker man att 3100 mil borde hålla gott och väl, men modellen inbjuder dock till inspirerad körning och alla kanske inte kan hantera kopplingen så bra som man borde...
Jo bakaxeln har jag hört är en svag punkt - den skall jag kolla in extra noga...
Kamremsbytet verkar inte vara märkvärdigare än på någon annan modern bil så det ska nog inte vara några problem då.
Kopplingen kan jag känna extra på. Dock tycker man att 3100 mil borde hålla gott och väl, men modellen inbjuder dock till inspirerad körning och alla kanske inte kan hantera kopplingen så bra som man borde...
På min 206:a -02 1,6 är det kamremsbyte efter 12000mil eller 4år. Nyare modeller av peugeot har 6år, sedan kan man ju diskutera skillnaden i gummiblandningen i remmen.
De bytte väl till sex år på grund av den nya remmen? Gäller alltså även "äldre" modeller av 206:an om jag inte är helt ute och cyklar!
Det kan säkert stämma som Morbidio skriver med den nya intervallet på ny remmen. Däremot rekomenderade min Peugeot verkstad (Thunbergs bil) att använda orginalintervallet som på min RC -04 var det 4 år eller 12000mil.
BMW 318d -08
Honda Civic Type R -07 Såld
206 RC -03 Såld
206 Gti -02 Såld
Volvo 144 -67 (bra vinterbil) Såld
Honda Civic Type R -07 Såld
206 RC -03 Såld
206 Gti -02 Såld
Volvo 144 -67 (bra vinterbil) Såld
Ni såg väl hur det såg ut på min Audi med kamrem som höll på att gå av.
Den hade inte gått många mil men var ex antal år gammal.
Gummit var som bark
Den hade inte gått många mil men var ex antal år gammal.
Gummit var som bark
Last edited by Decimal on Tue Nov 15, 2011 11:18, edited 1 time in total.
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
Känns inte som bakaxeln ska va ett problem heller om bilen bara gått 3100mil.
PSC's private surgeon:)
Är bilen äldre än 05 så är det 12000mil alt. 4år även om remmen är bytt nu på senare tid. Det är inte bara remmen som Peugeot har ändrat, är tydligen vissa delar i motorn så den inte ska "slita" lika hårt på remmen.
Är bilen ifrån 05 och frammåt är det 6 år som gäller.
Sen ang. att byta remmen själv så är de inga problem, förutom att de e lite trångt osv.
Dock behöver du ett verktyg för att låsa svänghjulet, detta måste du göra då motorn har ett flytande drev på veven.
Kammarna låser du enkelt med skruvar ifrån flänssatsen ifrån avgassystemet på 1.4 alt 1.6 206 m.fl.
Är bilen ifrån 05 och frammåt är det 6 år som gäller.
Sen ang. att byta remmen själv så är de inga problem, förutom att de e lite trångt osv.
Dock behöver du ett verktyg för att låsa svänghjulet, detta måste du göra då motorn har ett flytande drev på veven.
Kammarna låser du enkelt med skruvar ifrån flänssatsen ifrån avgassystemet på 1.4 alt 1.6 206 m.fl.
Röda bilar går snabbast!