Akut elfel (205 1990), inget funkar!!!

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
.

Akut elfel (205 1990), inget funkar!!!

Post by . »

Har en 205 XS 1990. Idag öppnade jag bilen med centrallåset, som funkade, men sedan funkade ingenting. Inga parkeringsljus, ingen tuta, inga instrumentlampor, inget centrallås längre, ingen startmotor. Fullkomligt heldött överallt.

Batteriet är laddat och det hjälper inte med startkablar, det kommer ström till startmotorns anslutning och jordningen till motorn och till karossen (korta något tunnare kabeln) är som det ska. Alla säkringar jag hr kunnat hitta är hela.

Det har regnat, och jag har inte kört bilen på någon dag. Jag har börjat använda rattlåset den senaste veckan, och jag har nyligen smörjt centrallåset, annars inga nya vanor.

Hoppas någon kan hjälpa mig fort!!

/Nils
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

Om det e som på Gtin så har du ovanför bromsservot en massa reläer, kolla efter oxidation. Kanske testa att dra igång den så lossnar det kanske när det flödar lite ström i systemet.
Peugeot Sport Club Crew
www.igelhammar.se

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
IvarS

Post by IvarS »

Kolla matningen till bilens elsystem! Följ den lite tunnare kabeln som går från plus-polen till en svart liten manick ovanför kylaren. Verkar troligt att kabeln dit eller kablarna vidare från denna säkringsbox har dålig kontakt.
Ivar Sveninge
Citroën Xantia 1.8 16V -97
Vauxhall VX220 Turbo -03
Konverteringsexpert 205 Mi16 och nu även 2.0T
Mar

Post by Mar »

Råkade ut för samma sak för några dagar sedan, fick igång bilen med startkablar gav mig ut och åkte en sväng för att ladda batteriet. En stund senare stod jag på en vändplats med en död bil. Fram med startkablarna, det funkade inte testade att dra igång bilen det funkade utmärkt. Åkte hem och ställde bilen på parkeringen där den fortfarande står utan att gå och starta.

Får testa de saker som nämnts här och se om det funkar
205 gti le mans (såld)
306 gti 99 blå
.

Post by . »

IvarS! Du har räddat mig och min viktiga morgondag då jag lovat hämta någon vid flygpatsen! Paniken var nära.

Visst var det som du skrev. Kabelskon till den lilla svarta säkringsboxen hade t.o.m gått av. Tur att det hände utanför lägenheten och inte någonstans ute i skogen, utan möjlighet att kontakta forumet!

Tack och åter igen tack för denna snabba och mycket värdefulla hjälp.

Nu verkar många elgrejer helt plötsligt gå fungera betydligt bättre för övrigt, förutom att halvljusautomatiken av någon anledning la av - jag måste nu vrida spaken för att få halvljus.

/Nils
Post Reply