Vad ska jag köpa för däck?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
André V

Post by André V »

Bumbi wrote:
André V wrote:
Bumbi wrote:
DjHypnoz wrote:har haft falkens fk 451 & toyo´s, hittar du toyona i nån profil du gillar ta dom istället.. dom är bättre än falken och håller bättre (allt enligt egen uppfattning)

Då kvarstår frågan var man hittar såna?

Wheelbase t.ex.

Visst ja, där har vi rabatt också!? Hur mycket, ska man fråga dem på Wheelbase om det eller?

Samma fråga varje gång Wheelbase dyker upp. :)

Som medlem i en av de klubbar Wheelbase samarbetar med betalar man priserna som anges på sajten. Som icke klubbmedlem vet jag inte om man "får" köpa något överhuvudtaget.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
munne

Post by munne »

Jag kör på WANLI S1099 med yokohama mönster tillverkade i Kina e nöjd med dessa de kostar 995 i den dimensionen du vill ha.
Last edited by munne on Fri Jul 16, 2004 13:26, edited 1 time in total.
PSC's private surgeon:)
Apollo

Post by Apollo »

Rash wrote:
Apollo wrote:Köpte Federal 205/40/17 för 3800kr inkl montering på nässjö däck. Tycker de fungerar bättre i regn än mina Kumho jag hade på Volvon :)

Skulle aldrig köpa skitdäck. Inte för att vara sån men det finns otroligt mycket skit där ute! Visseligen så är det väl bättre att köra på skitdäck än blankslitna men ändå. Men man ska inte tumma med säkerheten! Och varför lägga ner en massa pengar på att få bilen att gå bättre ( som många ändå gör här i klubben) när man köper skitdäck? Däcken är ju det enda som har kontakt med marken....det är stor skillnad på däck och däck! Fast det finns ju billiga bra däck också!

Fast det känns tryggare att lägga en tusenlapp till och köpa något välkänt.

Eller så läser man testerna på de olika biltidningarna och går efter det.

Har aldrig hört talas om Federal...var tillverkas de?

Tillverkas nog i Taiwan där alla andra lågpris däck tillverkas. Dom är V-mönstade, går tyst, fungerar bra i vatten. Jag är nöjd!

http://www.federaltire.com
Seriös hemsida iallafall :)
Peugeot 308
Rash
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Rash »

Apollo wrote:
Tillverkas nog i Taiwan där alla andra lågpris däck tillverkas. Dom är V-mönstade, går tyst, fungerar bra i vatten. Jag är nöjd!

http://www.federaltire.com
Seriös hemsida iallafall :)

Det finns ju seriösa billiga däckföretag som tex tillverkar gamla mönster från kända märken osv. Alla billiga däck är ju inte skit! Men det finns mycket skit och man ska egentligen akta sig för att köpa sånt...det bästa är som sagt att läsa olika tester m.m. Sedan är ska de ju helst vara typ TUV godkända ( tror att de testar däck också, de testar fälgar och mycket mycket mer iallafall).
Honda CBR600RR -07 a la Supersport
http://www.highsider.se
Rachid Rachid Peugeot Sport Club
Fredrik Sjöberg

Post by Fredrik Sjöberg »

André V wrote:Samma fråga varje gång Wheelbase dyker upp. :)

Som medlem i en av de klubbar Wheelbase samarbetar med betalar man priserna som anges på sajten. Som icke klubbmedlem vet jag inte om man "får" köpa något överhuvudtaget.

Jaha, det visste jag inte nej. Har inte läst några däcktrådar förut eftersom detta är första gången jag köper nya däck till bilen... :oops:
Fredrik Sjöberg

Men vad i... Nu har FK451 gått upp i pris och ZE512 ner! Skulle ju precis beställa 451... :(
Fredrik Sjöberg

*beställt*
Fredrik Sjöberg

Nu har jag fått däcken, en vecka tog det. Så betyget till däckonline blir: :thumbup:
Andreas Bystedt

Post by Andreas Bystedt »

Bumbi wrote:Nu har jag fått däcken, en vecka tog det. Så betyget till däckonline blir: :thumbup:

Vad för några blev det?
Fd. Medlem nr 527

Peugeot 307 kombi 1,6 HDI 2006/11
Peugeot 406 Coupé 2002 *SÅLD*
Citroen Zx 1,8 1996 *SÅLD*
*RIP* Citroen ZX
Peugeot 306 Gti -99 *SÅLD*
Peugeot 306 XSI-96 *SÅLD*
Peugeot 405 Mi16 -88 *SÅLD*
Fredrik Sjöberg

Bystedt wrote:Vad för några blev det?

Det blev Falken ZE512 ändå, pga att de var billigare och att jag redan har 2 stycken såna däck.
Forza Martini

Post by Forza Martini »

Synd att jag inte han skriva detta innan du handlade... :oops:
Hade Falken 512 (205-45-16 dock) på min 206 men slet av dem fort igen. De kändes svajiga och oberäkniga. Bytte till Hankook Ventus 102 och fick en mycket trevligare upplevelse. De blir dock rätt snabbt varma och
slits kanske därmed ojämt ??? (vid forcerad körning). De funkar ypperligt mot vattenplaning, vilket är rätt trevligt.
Hade Goodyear F1 på från början och vill påstå att Hankook funkar lika bra. (bästa pris på www.kurodsdack.se)

Ang Federal - har kört på Federal 531 för några år sedan. Mätte att mina 195-50-15 på 7" fälg var BREDARE än polarens Kumho 215/40/17 på 7"
fälg.... = mycket utseende och stirrigt grepp (gjorde bilen extremt nervös), men uruselt grepp på våt väg.. Kostade 500kr/st.... = bra för bana ?
/ forza
Fredrik Sjöberg

Ajdå, ja det var ju synd. Hoppas att inte jag upplever samma sak. Mina nuvarande framdäck är just Ventus 102, så vi får väl se om det blir sämre...
Ventus har du kanske rätt i att de slits ojämt, för de är helt blanka i ytterkanterna medan resten av däcken är hyfsade.

Forza Martini wrote:Synd att jag inte han skriva detta innan du handlade... :oops:
Hade Falken 512 (205-45-16 dock) på min 206 men slet av dem fort igen. De kändes svajiga och oberäkniga. Bytte till Hankook Ventus 102 och fick en mycket trevligare upplevelse. De blir dock rätt snabbt varma och
slits kanske därmed ojämt ??? (vid forcerad körning). De funkar ypperligt mot vattenplaning, vilket är rätt trevligt.
Hade Goodyear F1 på från början och vill påstå att Hankook funkar lika bra. (bästa pris på www.kurodsdack.se)

Ang Federal - har kört på Federal 531 för några år sedan. Mätte att mina 195-50-15 på 7" fälg var BREDARE än polarens Kumho 215/40/17 på 7"
fälg.... = mycket utseende och stirrigt grepp (gjorde bilen extremt nervös), men uruselt grepp på våt väg.. Kostade 500kr/st.... = bra för bana ?
Forza Martini

Post by Forza Martini »

Att dina däck slits mer i ytterkanterna beror nog mer på bilen än på däcken. Det jag är rädd för är att däcken inte hanterar värme och därmed slits mycket fort (kan iofs få den effekten att de just slits i ytterkanterna även om du har rätt vinklar på hjulen.)

Har du råd att göra en riktig hjulinställning så gör det. Du kanske rullar
ut med en avsevärt trevligare bil. Min 406 blev mycket mer Italiensk (dvs styrglad) efter hjulinställningen. Tydligen hade/har 406orna generellt
för mycket toe-in fram - allt för att få bilen mer riktningsstabil och på så vis ge föraren en "tryggare" bil. VEM vill ha det? Ta tåget!

Slits dina framhjul lika mycket? Om ej, kör till hjulinställaren.

Bor du i Skåne ska du åka till Ringtjänst i Arlöv, de är 100% pålitliga, lämnar garanti och har bl.a hand om de Ferrari m.fl. som säljs i våra trakter.
/ forza
Fredrik Sjöberg

Gjorde hjulinställning i... maj tror jag. Kan dåliga däck påverka den inställningen så den blir dålig igen?
nesseman
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by nesseman »

om däcken var slitna före hjulinställningen så fortsätter det att slita däcken hårt på de ställen där slitits "fel" ..Har ja märkt. Men det borde märkas på de nya däckna dina nu då om allt står rätt
Fredrik Sjöberg

nesseman wrote:om däcken var slitna före hjulinställningen så fortsätter det att slita däcken hårt på de ställen där slitits "fel" ..Har ja märkt. Men det borde märkas på de nya däckna dina nu då om allt står rätt

Mmm, det gör det säkert. Ska nog inte ha kvar bilen däckslivslängden ut ändå så varför bry sig! 8)
Post Reply