Historien om en 205 Gti CS -90

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
bigmac

Historien om en 205 Gti CS -90

Post by bigmac »

Tänkte redogöra för alla vad som händer med den här bilen... kan vara lite nyttig info.

Polarens plastfarsa "fick" en obesiktigad 205'a för 3000kr av nån kille (2 tidigare ägare) som tröttnat på den, vet inte exakta omständigheterna.
Det var lite "småfix" på den, och jag tillfrågades om jag kunde hjälpa till att fixa iordning den för besikting. Han tänkte ha den på går'n eftersom den hade dragkrok.
Det han visste på rak arm var att handbromsen inte funkade, och att det läckte bromsvätska från vänster bakbroms. Det var i princip allt sas det.

Nåväl. jag åtog mig jobbet och satte igång. Det första vi gjorde var att montera 4 nya skivor och nya klossar. Skivorna fram var riktigt dåliga och bak var dom djuprostiga, bara att byta alltså. In med nya vajrar till handbromsen. I den vevan upptäckte jag dessutom att stråkastarna var dåliga. Dels var det en stor flisa som lossnat i en av dom, plus att dom hängde på en kant bara. Nya strålkastare beställdes. Nya blinkers beställdes också eftersom upphängningen mot stårkastaren gått av...

Sedan upptäcktes det att spolarmotorn var pajj både för fram och bakrutan. Nya pumpar löste det problemet. Men även bakre torkarmotorn hade lagt av. En ny motor och en ny backspegel på förarsidan inhandlades på skroten (den gamla spegelns inställningsarm hade någon brutit av). Dessa monterades och nu funkar dom.

Det visade sig även att förarens elhiss hade packat ihop... vid närmare kontroll visade det sig dock att förre ägaren hade dragit ur kontakten eftersom upp-funktionen hade slutat fungera. En ny knapp löste det problemet.

Medan vi var inne och röjde i bagageluckan så märkte vi att gasdämparna var slut = min polare fick hålla luckan uppe.. 376kr för ett par på Widik löser det problemet (original = 2x600kr).

Nåväl, dags för besiktning... okej, den är lite stum bak, vitryker lite och är jäkligt svampig fram.. men låt gå.

Fett nerslag på sbp.

Nya stötdämpare fram var enda lösningen, och eftersom bilen dessutom vandrade över vägen så beställdes nya kräningshämmare. Bak blev det värre. Totalt fastrostad sving... bara att montera av och hinka på skroten alltså :-/ Ny sving är bokad och monteras nästa vecka..

Jahaja, som om inte det var nog. Vänster fram och höger bakbroms dålig bromsverkan.. sannolikt luft i systemet, blev en 2a där också.

Men det räckte inte, högt HC vilket kunde härledas till en igensatt katalysator. 2600kr monterat och klart på avgasverkstan i sundbyberg. Plötsligt fick bilen 50 hästar till, tack för det televerket.

I samma veva uppdagades det att topplockspackningen var slut.. vi märkte det eftersom inandömet i katten var vitt, och att det bolmade vit rök ur bilen när den var kall.. kul värre. Ny packningssats beställd. Dessutom upptäckte mekarna en härlig spricka i grenröret, ska bli spännande att se hur vi löser det.

Just nu ligger vi på en materialkostnad på knappt 15000kr, men bilen är fin i övrigt, och vi är nästan klara.. så... somsagt.. har man redan börjat slänga ut cash så är det lika bra att fortsätta.

Återkommer med mer detaljer varefter projektet fortskrider...

Och juste... oljeläckaget i bakändan berodde på att någon monterat en för lång bromsslang som gick i en kraftig böj (och hade nött lite hål på bromsslangen därför...)
IvarS

Re: Historien om en 205 Gti CS -90

Post by IvarS »

bigmac wrote:Just nu ligger vi på en materialkostnad på knappt 15000kr, men bilen är fin i övrigt, och vi är nästan klara.. så... somsagt.. har man redan börjat slänga ut cash så är det lika bra att fortsätta.

Kom ihåg att det aldrig är för sent att ge upp :wink:
Ivar Sveninge
Citroën Xantia 1.8 16V -97
Vauxhall VX220 Turbo -03
Konverteringsexpert 205 Mi16 och nu även 2.0T
closetland

Post by closetland »

LE PEUGEOT :wink:

Habbalahabbala suttsutt...

Ät en baugette och trösta dig med lite vin....det gör de andra på detta forum :twisted:
äntligen har man sett NIN.

http://www.nin.com/current/photos/6_18_05.jpg

405mi16 1991*krockad och skrotad*
405mi16 4X4 1990*såld*
BX 16V 1988*såld och påväg till slakten!!*
Fiat Turbo Coupe 20v 98 http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... highlight=
Guest

Re: Historien om en 205 Gti CS -90

Post by Guest »

IvarS wrote:
bigmac wrote:Just nu ligger vi på en materialkostnad på knappt 15000kr, men bilen är fin i övrigt, och vi är nästan klara.. så... somsagt.. har man redan börjat slänga ut cash så är det lika bra att fortsätta.

Kom ihåg att det aldrig är för sent att ge upp :wink:

Trying is the first step towards failure, eller? :P

En massa jobb där, bigmac, men låter som ni haft lite skoj ändå...
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Fnatte »

Ooooops, där skulle ju jag ha vart inloggad...
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l

FR Autosport Sweden FTW
bigmac

Post by bigmac »

man får iallafall en massa erfarenhet. har bara mekat med jänkare förut.. måste säga att 205 är synnerligen lättmekat, och änsålänge så är det inget som har jävlats såvärst mkt. dvs inga sjukt fastrostade bultar eller så. Men en sak kan man säga, eftersom jag tyvärr inte har tillgång till lyft, utan står i gds-hall (dyrt), så är jag glad att jag för en tid sedan införskaffade en elektrisk mutterdragare.. 200nm makita. Förjävla bra verktyg. Lossar det mesta faktiskt, helt suveränt om man inte har tryckluft. Synnerligen bekväm uppfinning som sparar mkt tid.
Nicklas

Post by Nicklas »

ang. bakaxeln... hör av dig på åicq:n igen... tappade bort dig...
Medlem 446:

Amazon -64
Streetfighter v2.0
Suzuki Rm250 för skogen
bigmac

Post by bigmac »

Såja såja.

Tack vare ny bakaxel från Nicklas ovan, nya stötdämpare fram, en ny katalysator och en rejäl luftning av bromssystemet så är faktiskt bilen besiktigad och godkänd!!

En ny katt gjorde att co-halten åkte ner, men framförallt att hc-halten minskade från 150 typ till 23... klart godkännt alltså. Att den drog snett med bromsarna berodde på luft i systemet, så nu är bilen "på banan" igen.

Återstår bara att byta grenrör, topplockspacking (läcker kylvatten) och ny kamrem. någon som har smarta tips när det gäller topplockspackningen? Har tillgång till en haynes-bok, men skulle gärna vilja höra någons kommentarer.. 205 gti -90
Guest

Post by Guest »

det finns väl 2 packningar beroende på hur mycket du planat toppen.

tips kan väl va o montera grenröret på toppen innan du slänger på de på blocket?
Niklas

Post by Niklas »

toppen är ett ganska normalt jobb, med undantag för motorfästet på höger sida av bilen, det är ruggigt jobbigt att komma åt de skruvarna och det måste lossas då man ska plocka toppen. Att lyfta, bända, tilta lite på motorn så man får lite mer plats att röra sig med är en hit då man ska lossa det.

grenröret är som sagt trevligt att montera innan toppen åker på, det är inte tokjobbigt att montera det på plats, men all "bekvämlighet" är välkommen när man mekar tycker jag :)

När du ändå har toppen av så portmatchar du självklart insug och avgas (på både topp, insug och grenrör) mot packningarna, det gör du lätt med en dremel och har du tur så kan det ge någon procent mer flöde :) var försiktig med vart slipdammet hamnar bara :)

Ventiltätningarna är ofta dåliga på xu9jaz-toppar, att byta dessa och shimsa in ventilerna, samt slipa in ventilerna är jobbigt och kostar på litegrann, men det betalar sig i många problemfria mil.
Last edited by Niklas on Thu Feb 10, 2005 17:24, edited 1 time in total.
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
bigmac

Post by bigmac »

måste man ha nån lyft/domkraft under motorn för att detta skall vara genomförbart, eller räcker det med att bara lyfta bilen?
Niklas

Post by Niklas »

jag editerade mitt inlägg ovanför litegrann :)

en domkraft med ett träblock på som du stöder / trycker upp motorn med under tråget funkar, om du fortfarande inte kommer åt så är en kofot mellan kaross och motor en lösning.

Jag är av modellen som föredrar att ha lite plats, så jag lyfter gärna motorn och har den på bock när jag ska göra "stormeck" :) Fast det kostar extra i form av både jobb och vätskor, så man får väga plats mot tid och pris så att säga.

har man ingen lyft och motorbock är det ifs inget alternativ
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
Post Reply