samma avgasvärden igen :(

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
kizze_Mi16

samma avgasvärden igen :(

Post by kizze_Mi16 »

Har en 405mi16 89a.
Var på besiktningen ida, för efterkontroll. Dom höga avgasvärderna jag fick fel på förra gången kvarstod.

Förra besikningen:
CO 0,4 (0,5) HC 999 (100)

CO 2500 0,8 (0,3) LAMBDA 1,01 (0,97 - 1,03)

Den nya besikningen:
CO 1,7 (0,5) HC 999 (100)

CO 2500 0,6 (0,3) LAMBDA 1,01 (0,97 - 1,03)

*CO Halten var även hög nu, men d beror nog på att jag hällde i K-sprit förrra gången 8)

Jag har en väldigt ojämd tomgång när bilen är varm, detta medför nog dom höga avgasvärderna. Men hur ska jag få den att gå jämt :(
Har bytt olja, filter o tändstift.. Men det finns f*n inga tändstift som min bil går bra med.. Dom jag hade innan, o även satt tbka nu, funkar den bäst med. Har testat orginalstift, Beru stift men den rycker med dom stiften, vill dö när den är varm, även startproblem när den är varm.. :wink:
D e Champion stiften den går bäst med, med en katod Ir va d nu heter.. dom andre har tre. :wink:

E d någon som tror sig kan ha nån aning om vad som är fel.. hur ja ska fixa värderna :roll:
Niklas

Post by Niklas »

finns det inga tändstift som din bil går bra med har du nog fel någon annanstans i tändsystemet, kolla fördelarlock, rotor, kablar och spole.
(har för mig att jag sagt det förut)
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
kizze_Mi16

Post by kizze_Mi16 »

Niklas wrote:finns det inga tändstift som din bil går bra med har du nog fel någon annanstans i tändsystemet, kolla fördelarlock, rotor, kablar och spole.
(har för mig att jag sagt det förut)

Ajjemän,d har du sagt. Men jag har testat med en annan tändspole, och det gjorde ingen skillnad. Fördelarlocket o rotorn ser fina ut iaf.. är bytta för några månader sen av den gamle ägaren. Även tändkablarna verkar ser nya ut :)

hehe, fast iof så har jag råkat gjort så det svarta har spruckit lite på tre av kablarna, har blivit när jag bytt tändstift fram o tbka :oops:
Men det är ju silicon innanför, sen har jag även tejpat en del med eltejp. Och den hade samma tomgång innan jag pillade med dom.. Så d verkar vara nått annat, K-lampan lyser då o då i tomgången.. felkod 52, men d kan ju vara nästan vad som helst :?
kizze_Mi16

Post by kizze_Mi16 »

Kom att tänka på om det kan vara bränslefiltret som gör att den får den ojömna bluddriga tomgången. Är det den silvriga stora cylidrigformiga behållaren under, som sitter efter bränslepumpen som är bränslefiltret?Vad kan ett sådant kosta, är det värt att testa o byta?
bigmac

Post by bigmac »

har du katalysator på den där bilen? Jag hade fetstopp i min katt, och den gick verkligen inte bra. Om du har katt så sväng in till en avgasverkstad och be dom öppna ett hål i katten och titta in, jag betalade 150kr för det besväret. Klart värt ett försök iaf.
IvarS

Post by IvarS »

Låter som fel på katalysator eller lambdasond!
Ivar Sveninge
Citroën Xantia 1.8 16V -97
Vauxhall VX220 Turbo -03
Konverteringsexpert 205 Mi16 och nu även 2.0T
bigmac

Post by bigmac »

om bilen har katalysator kan du nog räkna med att den har packat ihop.

Läs lite mer om det här;

http://www.bmwe34.net/E34main/Trouble/Catalyticconv.htm

Berätta hur det gick sen :)
Loffas

Post by Loffas »

du har juh högt lambdavärde
jag gissar på tjuvluft/läckage nånstans
Q Ball Racing

Re: samma avgasvärden igen :(

Post by Q Ball Racing »

stor service på motorn med tänd detaljer och olja och filter och luft filter och inget billigt jävla skit, köp riktiga grejer.
funkar det ej så renovera toppen eller hela motorn.
Vik

Post by Vik »

LMM (luftmassmätaren) Har du kollat den?
Lambdasond?
I värsta fall katten!

Men om du inte bytt fördelarlock, rotor samt tändkablar så skulle jag börja med det, kan mycket väl vara dom!
Jontemyra

Post by Jontemyra »

Jag skulle nog leta läckor vid insuget (med startgas) och på avgassidan innan jag köpte fördelarlock och tändkablar för över 2000kr (peugeotdelar då).
kizze_Mi16

Post by kizze_Mi16 »

Vart på ännu en besiktning, och har fortfarande dåliga avgasvärden. Nästa besikning måste jag göra en hel ny :(

Men avgaserna måste jag fixa. Senaste besikning låg HC på 120... Har bytt olja+filter, luftfilter, tändstift, tändkablar, lambda, bränslefilter, kollat så rotor + fördelarlock e fräscht, har spräjat massa startgas på slangar för att hitta läckage men har inte hittat nåt.

Vik wrote:LMM (luftmassmätaren) Har du kollat den?

Hur ska jag kolla den, e rätt dyr för att bara köpa ny och testa :wink:

Men det verkar alltså som att det e katalysatorn som är boven Ir?? :roll:
kizze_Mi16

Post by kizze_Mi16 »

Blir o köpa en "ny" katalysator på skroten imån för 500:-. Den bilen som jag ska plocka av den ifrån har stått där ett antal år, kan katalysatorn påverkas negativt av det. :wink:
kizze_Mi16

Post by kizze_Mi16 »

Nu är avgasvärderna perfekta iaf. Alla värden är nu 0. Katten jag hade på var rensad 8)

Men jag fick fanimej istället 3 nya fel.

1) Lastkännade ventil, saknar möjlighet att fungera.
2) parkeringsbroms bromsverkan , otillräcklig
3) Färdbroms bromskraftfördelning, bak, bromsverkan ojämn.
Vänser bak 0,4 Höger bak 1,0

Angående ojämn bromspåverkan bak. Jag har nya klossar, och även skivorna är fina. Därmed e d ju oken som behövs bytas. Kan man fixa oken på nåt smidigt sätt??
Det ända man bör göra är väl att plocka ner dom och bada dom i disel eller nått sånt väl? :wink:
Post Reply