AC:n redan paj på en 206 XSi -01?
AC:n redan paj på en 206 XSi -01?
AC:n i min 206 XSi -01 har lagt av. Förut när man slog på den kunde man höra ett tydligt klickande ljud när kompressorn gick igång (antar jag att det var). Man kunde även känna hur motorvarvet sjönk temporärt.
Nu händer ingenting när jag trycker in AC-knappen. Inget klickande, ingen kyla, ingen avfuktning.
Ska den verkligen kunna paja så snart? Bilen är ju för f*n inte ens 4 år gammal.
Kan det vara nåt relä eller säkring eller så? Vad tror ni? Någon som upplevt detsamma?
Nu händer ingenting när jag trycker in AC-knappen. Inget klickande, ingen kyla, ingen avfuktning.
Ska den verkligen kunna paja så snart? Bilen är ju för f*n inte ens 4 år gammal.
Kan det vara nåt relä eller säkring eller så? Vad tror ni? Någon som upplevt detsamma?
- Johan Jatko
-
Guest
-
Guest
AC pumpen har en säkerhets funktion som innebär att när gasen är slut så startar inte pumpen. Om jag fattade rätt så startade inte pumpen för dig. Det du kan göra är en enkel felsökning, Jag vet inte hur det ser ut på din bil men någon stans på eller i anslutning till AC pumpen så har du en kontaktor som du lossar, tar en kabel mellan plus polen på batteriet och till denna kontakt. Se bara till att du är säker på vilken pol som är vilken till pumpen! Går pumpen efter detta test då kan du utesluta den och koncentrera dig på ett läckande system. Detta är lite krångligare att testa på egenhand men går absolut att göra. Du behöver bland annat en nippel som passar påfyllnings pluggen samt spår vätska och en uv lampa. Sen går det alltid att beställa delen på din lokala värkstad. Läckage kan uppstå på grund av felmontage, om bilen får gå ovanligt hårt under en period gärna när mattrealet är som svagast under vinter. Ett skenerelt tipps är att motionera AC´n även under vinter då systemet bör få cirkulera för att inte packningar och tätningar ska ta skada. Lycka till!
Den främsta orsaken till att ac-system lägger av är att kylgasen har läckt ut. Dom gör det på grund av att det har uppstått en läcka i systemet.
Läckor uppkommer normalt sett av korrosion (vi har salta vägar i sverige). Vägsalt sprutar upp på kondensorn och sakta men säkert fräter den sönder och gasen läcker ut. Det kan också vara ett stenskott som har slagit hål på en slang eller liknande.
Ett enkelt test man kan göra för att se om man har gas kvar i systemet är att peta in en liten skruvmejsel i påfyllningshålet för ac-gas. Normalt sett sitter det en liten ventil, ibland under en svart plastkork. Ventilen ser ut som en stor luftventil som man hittar på däcket på bilen. Peta in skruvmejseln där och se till att trycka ner stiftet i mitten. Det räcker med att trycka in den en halv sekund. Det skall naturligtvis strömma ut gas med världens fart när du gör detta - och var inte orolig, det finns mycket gas så ett litet test skadar absolut inte.
Om du inte får någon gas härifrån så är ditt system tömt och måste läcksökas. Räkna med 5-6000kr för arbetet och nytt material.
Om du har gas i systemet och det verkar vara under högt tryck (skall vara ungefär samma känsla som att lufta ett bildäck), så ligger felet någon annan stans. ta bilen till en ac-verkstad och be dom felsöka.
lycka till.
Läckor uppkommer normalt sett av korrosion (vi har salta vägar i sverige). Vägsalt sprutar upp på kondensorn och sakta men säkert fräter den sönder och gasen läcker ut. Det kan också vara ett stenskott som har slagit hål på en slang eller liknande.
Ett enkelt test man kan göra för att se om man har gas kvar i systemet är att peta in en liten skruvmejsel i påfyllningshålet för ac-gas. Normalt sett sitter det en liten ventil, ibland under en svart plastkork. Ventilen ser ut som en stor luftventil som man hittar på däcket på bilen. Peta in skruvmejseln där och se till att trycka ner stiftet i mitten. Det räcker med att trycka in den en halv sekund. Det skall naturligtvis strömma ut gas med världens fart när du gör detta - och var inte orolig, det finns mycket gas så ett litet test skadar absolut inte.
Om du inte får någon gas härifrån så är ditt system tömt och måste läcksökas. Räkna med 5-6000kr för arbetet och nytt material.
Om du har gas i systemet och det verkar vara under högt tryck (skall vara ungefär samma känsla som att lufta ett bildäck), så ligger felet någon annan stans. ta bilen till en ac-verkstad och be dom felsöka.
lycka till.
Felsökning, hm... jag får panik när en halvljuslampa skall bytas. Blir nog till att trilla in på Peugeot.
När jag tänker på det så upplevde jag i höstas att den inte kylde riktigt lika bra som den gjorde från början. Kan kanske vara en gasläcka då. Ska det verkligen läcka ut på en så ny bil?
Om det är stenskott eller liknande, kan man ta det på försäkringen i så fall? Jag har INTE råd med 5-6000 spänn. Har just köpt lägenhet ju.
När jag tänker på det så upplevde jag i höstas att den inte kylde riktigt lika bra som den gjorde från början. Kan kanske vara en gasläcka då. Ska det verkligen läcka ut på en så ny bil?
Om det är stenskott eller liknande, kan man ta det på försäkringen i så fall? Jag har INTE råd med 5-6000 spänn. Har just köpt lägenhet ju.
Lucifer wrote:Felsökning, hm... jag får panik när en halvljuslampa skall bytas. Blir nog till att trilla in på Peugeot.
har du nån vagnskadeförsäkring så kan det hända att den täcker det, men somsagt, det är inte säkert.
Tänk på att peugeot och andra märkesverkstäder inte servar ac-system, det är speciella firmor som gör det. Åk in för en felsökning, brukar gå på några 100-lappar så ger dom besked.
-
Guest
Anonymous wrote:Ringde Peugeot nu. De sade att om inte det är en säkring som gått så beror det med största säkerhet på för lite gas i systemet. Läcksökning och påfyllning skulle kosta 1800 spänn. Som hittat jämfört med 5-6000 ifall det nu stämmer.
Jag gjorde läcktest o fyllning för nåt år sen 625kr
--------------------------------------------
307 SW 2,0 -03
Egentligen så behöver det inte bli så dyrt, bara att säga att dom gör en kort provtryckning eftersom det antagligen har tagit ett tag för gasen att läcka ut och då är det ganska svårt att hitta ett läckage. Be dom att göra en kort provtryckning och om dom inte hittar nånting så fyller dom på systemet igen och häller i lite spårvätsa.
Då kör du tills det slutar funka igen och så är det enkelt att hitta läckaget...
Då kör du tills det slutar funka igen och så är det enkelt att hitta läckaget...
-94 405 Mi16, såld & krockad!
-05 Citroen C5 2,0 HDi, glidarbilen
-84 Volkswagen Golf CL, jobbarbil
-05 Citroen C5 2,0 HDi, glidarbilen
-84 Volkswagen Golf CL, jobbarbil
vad jag förstått så får ackrediterade verkstäder inte fylla gas i system som kan vara med hål i (vilket det är om du inte har gas i systemet), så att bara fylla på löser inga problem.
Dessutom byter man alltid torkfilter i systemet eftersom man annars riskerar att köra sönder kompressorn då det kommer in vatten i systemet.. ej bra. så om något gått sönder i systemet så räkna med att det blir mer än 1800kr.. håll oss uppdaterade.
Dessutom byter man alltid torkfilter i systemet eftersom man annars riskerar att köra sönder kompressorn då det kommer in vatten i systemet.. ej bra. så om något gått sönder i systemet så räkna med att det blir mer än 1800kr.. håll oss uppdaterade.
Jaha ja... hål i kondensorn säger Peugeot. Byte kostar 4800 kr
Vad f*n gör man nu då? Har inte råd med det. Blir väl till att köra utan AC då. Finns inga billigare sätt att fixa det på antar jag.
Enligt verkstan kan det bero antingen på stenskott eller ärgning. Hur f*n kan en del ärga sönder på 3,5 år? Man blir ju förbannad om så är fallet. Om den nu sitter så utsatt för stenskott som det sägs, varför sätter man inte nån skyddsplåt eller liknande framför?
Vad f*n gör man nu då? Har inte råd med det. Blir väl till att köra utan AC då. Finns inga billigare sätt att fixa det på antar jag.
Enligt verkstan kan det bero antingen på stenskott eller ärgning. Hur f*n kan en del ärga sönder på 3,5 år? Man blir ju förbannad om så är fallet. Om den nu sitter så utsatt för stenskott som det sägs, varför sätter man inte nån skyddsplåt eller liknande framför?
-
Guest
Lucifer wrote:Jaha ja... hål i kondensorn säger Peugeot. Byte kostar 4800 kr![]()
Det finns en anledning till varför en peugeot är billigare än tex Toyota...dom tar inte mindre betalt för att det är roligt...eller?
OK, då får det väl bli en jävla Skoda eller Hyundai Atos nästa gång då, så man har råd med alla reparationerna
Hur kommer det sig att det inte går att laga/täta en läcka på en kondensor? Känns ju rimligen (för mig som inte vet nåt) som att det skulle bli billigare än att byta hela delen.
Läcksökningen gick på nästan 1800 + 4800 för byte senare = 6600 kronor! Skulle inte tro det va, med min ekonomi just nu.
Skulle det kunna gå på försäkringen om det är ett stenskott? Har helförsäkring.
Hur kommer det sig att det inte går att laga/täta en läcka på en kondensor? Känns ju rimligen (för mig som inte vet nåt) som att det skulle bli billigare än att byta hela delen.
Läcksökningen gick på nästan 1800 + 4800 för byte senare = 6600 kronor! Skulle inte tro det va, med min ekonomi just nu.
Skulle det kunna gå på försäkringen om det är ett stenskott? Har helförsäkring.
Anonymous wrote:Det finns en anledning till varför en peugeot är billigare än tex Toyota...dom tar inte mindre betalt för att det är roligt...eller?
Om det bara vore så väl...Att en bil är dyrare säkerställer inte på något sätt AC:ns funktion, i vissa fall verkar det vara precis tvärtom. Se bara på Volvos system som brukar krångla rätt ofta eller för den delen MB:s.
Tror för den delen inte att det är nåt större kvalitetsfel på kondensorerna, det är våra saltade vägar som inte går ihop med aluminiumen de är gjorda av helt enkelt, det bästa sättet att hålla den hel är att spola den med rent vatten vid varje tvätt, gärna oftare.
Lucifer: Det finns piratkondensatorer att köpa, runt 1500:- När systemet redan är tomt är det inga problem att byta den själv om man har lite mekvana. Att sen få systemet fyllt behöver inte kosta skjortan det heller, runt en tusenlapp borde inte vara några problem att hitta.
- BANZAI3030
Claes B wrote:Anonymous wrote:Det finns en anledning till varför en peugeot är billigare än tex Toyota...dom tar inte mindre betalt för att det är roligt...eller?
Om det bara vore så väl...Att en bil är dyrare säkerställer inte på något sätt AC:ns funktion, i vissa fall verkar det vara precis tvärtom. Se bara på Volvos system som brukar krångla rätt ofta eller för den delen MB:s.
Tror för den delen inte att det är nåt större kvalitetsfel på kondensorerna, det är våra saltade vägar som inte går ihop med aluminiumen de är gjorda av helt enkelt, det bästa sättet att hålla den hel är att spola den med rent vatten vid varje tvätt, gärna oftare.
Tror absolut inte att kvaliteten på AC har något som helst samband med priset på bilen..om jag ska va ärlig