Tips inför lackning

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
Post Reply
Tuff-tuff

Tips inför lackning

Post by Tuff-tuff »

Tja, jag tänkte lacka lite detaljer på min 205:a samt nytt kjolpaket. Nåt man borde tänka på innan man sätter igång. Har en fin färgspruta o tänkte hålla till i ett inplastat garage som jag tänkte blöta ner för att få det mesta dammet att lägga sig. Hur många lager borde man lägga på kofångarna för att få dom i samma blankhet som övriga lacken. tacksam för alla tips folk har. :D
Luuk

Re: Tips inför lackning

Post by Luuk »

Tuff-tuff wrote:Tja, jag tänkte lacka lite detaljer på min 205:a samt nytt kjolpaket. Nåt man borde tänka på innan man sätter igång. Har en fin färgspruta o tänkte hålla till i ett inplastat garage som jag tänkte blöta ner för att få det mesta dammet att lägga sig. Hur många lager borde man lägga på kofångarna för att få dom i samma blankhet som övriga lacken. tacksam för alla tips folk har. :D

Förarbetet med slipning och spackel är nästan det viktigaste för att det ska bli bra... mitt tips är att du lackar så många lager så att du blir nöjd... de e ju lite olika hur många lager man behöver lägga... beroende hur tjocka lagren är och hur tjock/tunn färgern är och även vad det är för typ av färg... lycka till ser framm emot bilder på den färdiga produkten
Pallbocksräser: 205 GTi Import -92
Krockad 405 MI16 -90 *Skrotad*
Körde en gång i tiden : Grå 505 Turbo -87
Lekbil: Svart 205 Gti -90 *Skrotad*
Vit Skoda Octavia RS Combi -08 Såld!
Svart 206 RC -04 Såld!
Guest

Post by Guest »

Du kommer nog att få det lika blankt men vad som kan vara svårare är att få samma struktur på ytan. beror lite på om det är metallick eller en vanlig solid färg du ska måla med. Annars är det som föregående skrev, förarbetet är avgörande för det slutgiltiga resultatet.

Mvh Magnus
Tuff-tuff

Post by Tuff-tuff »

Det är inget metalic utan orginal röd. Hur mycket måste jag slippa på kjolpaketet då det redan är fint i ytan... Bara rugga upp den lite med väldigt fint sandpapper eller!? Kan nån förklara steg för steg vad som är bäst att göra så skulle jag bli hemskt tacksam! :)
Luuk

Post by Luuk »

Hmm ska vi se.. jag tror allt står i den här tråden http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... hp?t=29702 som va uppe för inte så länge sen... han ska dock lacka sina sidolister med de e i princip samma arbete som ska göras..
Pallbocksräser: 205 GTi Import -92
Krockad 405 MI16 -90 *Skrotad*
Körde en gång i tiden : Grå 505 Turbo -87
Lekbil: Svart 205 Gti -90 *Skrotad*
Vit Skoda Octavia RS Combi -08 Såld!
Svart 206 RC -04 Såld!
nevyn

Post by nevyn »

Tbone

Post by Tbone »

Tuff-tuff wrote:Det är inget metalic utan orginal röd. Hur mycket måste jag slippa på kjolpaketet då det redan är fint i ytan... Bara rugga upp den lite med väldigt fint sandpapper eller!? Kan nån förklara steg för steg vad som är bäst att göra så skulle jag bli hemskt tacksam! :)

Som sagt, förarbetet är mycket viktigt...Är kjolpaktet köpt från någon stylingfirma eller varifrån kommer det? Om det kommer från en stylingfirma och är jämnt i ytan behövs du bara rugga upp ytan och knappt det... Efter det ska du blåsa av detaljerna och eventuellt stryka av med kladdtrasa för att undvika dammkorn...Sedan är det dags att lägga grunden(ett eller två lager), om du inte bli nöjd ska du slipa ner och börja om för att inte bli missnöjd i slutet...Sedan läggs bilfärgen och efter torkning klarlack...Tänk på att du måste lägga ny bilfärg och klarlack om du börjar slipa efter att billacken eller klarlacken är lagd... Lycka till!
Post Reply