Söker en sprängskiss till bakaxeln på en 205a antar att det inte spelar nån större roll om det är med skivor eller trummor.
När jag ändå är i farten undrar jag vad som kan vara trasigt när det glappar lite om man ruckar på hjulet, har kört i ganska duktigt och det verkar som att axeln på nåt sätt flyttat på sig (hjulet ca 1 cm närmre bakspolier än vanligt) plus att den är glapp.
Sprängskiss bakaxel 205 + problem med bakaxel
Här finns bilder från reservdelskatalogen
http://www.205gtidrivers.com/articles.php?data=b-rearbeamrefurb
Dina svingarmslager har nog rostat bort.
http://www.205gtidrivers.com/articles.php?data=b-rearbeamrefurb
Dina svingarmslager har nog rostat bort.
Osz wrote:Tack!
Nåt som går att byta eller är det dags för att FÖRSÖKA hitta en ny axel?
Går att byta lagren själv. Men dom inre lagren blir svåra att få ut om du inte har tillgång till en riktigt nållagerurdragare. En svarv är även till god hjälp så du kan svarva en lämplig tapp för att kunna slå i dom nya lagren. Det finns annars en stor risk att du slår sönder dom nya lagren(inre) om du inte har en tapp som passar perfekt till lagren.
Men det finns även en stor risk att lagertapparna har blivit slitna av dom kassa lagren. Även bakaxelröret kan ha tagit stryk. Enda chansen att veta det är att plocka isär den.
Pris för bara delarna(nytt rör, 2 nya tappar plus div lager och grejer) på peugeot går på ca 10000:-
Kommer ev att börja renovera axlar men ska bara avsluta mitt försöksobjekt först så jag får se hur resultatet blir.
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
-
B1ack_Mi16
En gammel 205 bakaksel er aldri "helfräsh"
Med mindre den er overhalt for 3-4 år siden, så er den garantert ikke i så veldig god stand, selv om det kanskje virker som den er okei...
Jeg plukket ned en 309 bakaksling for ikke så lenge siden, den så 100% strøken ut, men da jeg begynte å plukke den ned så endte jeg opp med å måtte skifte alle lagrene og 1 akseltapp allikevel.
Med mindre den er overhalt for 3-4 år siden, så er den garantert ikke i så veldig god stand, selv om det kanskje virker som den er okei...
Jeg plukket ned en 309 bakaksling for ikke så lenge siden, den så 100% strøken ut, men da jeg begynte å plukke den ned så endte jeg opp med å måtte skifte alle lagrene og 1 akseltapp allikevel.
Kristian
'93 405 T16 (prosjekt)
'93 405 2.1 TD
'91 205 GTi 1.6 (Restaurerings objekt)
'84 205 GTi (Banebil)
'93 405 T16 (prosjekt)
'93 405 2.1 TD
'91 205 GTi 1.6 (Restaurerings objekt)
'84 205 GTi (Banebil)
Joi wrote:Du kan nog få köpa min bakaxel om jag får loss den från bilen. den var helfräsch
Jo jag såg din tråd om kvaddad bil men vågade inte fråga om bakaxlen ( vill inte verka för girig).
Men om den verkade fräsch när du körde med den är det inte omöjligt att jag är intresserad, man ser ju som sagt inte om den är bra innan man öppnar o kollar. Men det är ju lika stor/liten chans att den är bra från skrot. Och på skrotarna häromkring verkar det inte direkt drälla av bakaxlar.
min bakvagn e helt svajjig.. är d lagrena d å lr? tänkta om man lika gärna ska byta sånt skit så kan man väl slänga i en med skivor.. men passar 300seriens bakaxel oxå? och hur vet man att den är "fräsch" ?
Grr.. 505 turbo WROOOOOOOM! .blubb blubb bhööööö.. blubb men nu är det en 205 gti WROOOOOOM *svart rök moln* host host host!