Ang. snörjnipplar till bakaxel 205

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Osz

Ang. snörjnipplar till bakaxel 205

Post by Osz »

Var sätter man dem, någon som har bild på det ? Vet att det finns fler som gjort det i samband med renovering, eller har jag fel?
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Sundin
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Sundin »

Här satte jag mina nipplar.

Image
Carlsson

Post by Carlsson »

är det bara att borra igenom lr lär man akta sig för något på andra sidan som man inte får komma åt lr? asså inte borra "igenom" men när man kommit igenom första "plåten" är det nått bakom som man inte bör komma åt?
Grr.. 505 turbo WROOOOOOOM! .blubb blubb bhööööö.. blubb men nu är det en 205 gti WROOOOOOM *svart rök moln* host host host!
Osz

Post by Osz »

Tack så mkt, men håller med föregende talare...

Vad är det på insidan som man bör akta sig för?

Och eftersom ni har de på olika ställen antar jag att det där med 15-20 cm (som nån nämner i den gamla tråden) inte är så petnoga utan att fettet fördelar sig i axeln iaf? Går det sätta den lite varsomhelst eller?
Marcus

Post by Marcus »

Tvingarmstappen ligger ju alldeles innanför(ca 1mm) röret man borrar in nippeln i. Vet inte om det helt bra och borra in i den. Helt klart bäst att ta isär axeln och kolla upp lagren samtigt.

Men har man inte ork och inte är så noga så går det säkert att borra i dom när axeln sitter på plats. Problemet är att man får grader och skit inne i röret. Men samtidigt så är det inte där lagerytorna är så det kan funka ändå.
Alla nipplar jag har satt dit har jag satt på samma ställe som sundin visar i bilden och det verkar funka bra.
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
siverby

Post by siverby »

Det borde inte spela nån större roll vart man sätter nippeln, fettet fördelar sig ju runt tappen först. Sålänge man inte borrar i lagren...
Tror inte det spelar nån roll om man borrar lite i tappen heller. Däremot är det kanske inte så kul att det kommer in spån eftersom det är risk att fettet tar med sig det till lagren.
Som sagt, alltid bäst att ta isär och se över.
Post Reply