Koppla slutsteg?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Sammy

Koppla slutsteg?

Post by Sammy »

Har stött på ett problem :(

Skulle koppla in min fina baslåda idag, och vad händer? Jo, steget är helt dött! Såhär ligger det till.
Jag lödde ihop original peugeot stereo sladdarna med min stereos sladdar. Min stereo hade en "remote sladd" som var markerad. Lödde ihop den med en sladd som kopplades till steget. + från batt och -
(grunden) kollades och det är ström fram TILL steget, men power lampan lyser inte! Dratt kablar från fronthögtalarna till steget (dvs kopplat bort originalskiten). Sen har jag dratt dendär, vad den nu heter sladden från stereon (men har ingen aning var/hur ja ska koppla den)

Problemet är först och främst att steget verkar dött? Fungerade sist jag använde det, och samtliga säkringar är hela, nån som har en susning? Skickar lite bilder för stt visa hur det ser ut!

Image
Dethär är dedär sladdarna som går från stereon.

Image

de andra sladdarna + min näsa. Dock e sladdarna te lådan, funkar inte front högtalarna så kommer inte lådan att dunka heller =P

Image

En massa grejer att skriva på, dock ej en power knapp =)

jag misstänker remoten, men jag e kass på slutsteg!
Last edited by Sammy on Sun Sep 11, 2005 19:11, edited 2 times in total.
9-3 AERO Maptun Steg 2
jåbärt

Post by jåbärt »

Remoten på peugeot är väl inte aktiverad från början eller hur va det nu igen? :?
Robert Johansson
If it's not a rotor, it's not a motor.

PSC-medlem Nr. 1160
Halmstadsträffen 2008!
Sammy

Post by Sammy »

remote sladden är kopplad till min nya stereo, men kan mkt väl vara den, har inte en aning :cry:
9-3 AERO Maptun Steg 2
malmsten

Post by malmsten »

Gå lös med en multimeter å kolla om remoten funkar, annars kan du ta en kabelstump å koppla direkt mellan + å remoten på steget. Sen skulle jag kolla jorden också ifall jag vore dej.
//
Mattias
Sammy

Post by Sammy »

En multimeter, du menar en sån grej som lyser om det är nån ström i sladden? Kollat så att både jorden och + funkar, med en såndär lysgrej (fackterm). Föreslår du att jag drar en sladd mellan + och remoten? Kortsluts inget då?
9-3 AERO Maptun Steg 2
QiX

Post by QiX »

remoten "blir" plus när stereon går igång så du kan "tjuvkoppla" steget gemom att ansluta plus direkt till remote ingången så ser du om det är där felet är...
Sammy

Post by Sammy »

Jahaa, så jag ska ha en sladd från batt till +, och prova med ytterligare en sladd från + till remote? Ska priva det så fort ja ätit lite! Svaret kommer n nån timme =)
9-3 AERO Maptun Steg 2
malmsten

Post by malmsten »

Jepp, å funkar inte det så måste det vara jorden eller steget som är brännt.
//
Mattias
general

Post by general »

Säkerligen jorden, jorda i bältesmojängen...
hade problem nyligen med steget, det orkades inte drivas när man pumpade på musiken, då dog det, kunde även ibland va tvärdött för att sedan vakna till liv.. Jag trodde då generatorn var dålig.. Men en ny jordning så var problemet löst.. Kan tillägga att steget då fick ström, men inte tillräckligt...

Sen du, köp kabelskor.. :wink: Inte för att de är problemet, hade så där jag också ett tag, sen hoppde jorden av å hamnade på helt fel ställe..

Ett tips bara;)
Partner -11
205GTi -90
malmsten

Post by malmsten »

Jag jordade i bulten till stötfångaren bak. Verkar funka.
//
Mattias
general

Post by general »

Såg en annan sak också, bör inte va problemet...

Men, lågnivån på bilden är ikopplad på Ch A - B.. och högtalarna är ikopplad på Ch C - D..

men steget borde endå starta tycker jag. :?
Partner -11
205GTi -90
malmsten

Post by malmsten »

Sen skulle jag nog brygga steget för att få lite mera effekt. Frågan är ju ifall steget pallar med att kopplas i 2 ohm.
//
Mattias
general

Post by general »

Sen skulle jag nog brygga steget för att få lite mera effekt. Frågan är ju ifall steget pallar med att kopplas i 2 ohm.

Om det är lådan han kopplat där, å den har en kabel till vardera element så äre ju bara brygga ena på A-B å andra på C-D.. Måste ju dock ha 2 lågnivå eller köpa en kort med hane&hona till hane. Å dra den till Ch C-D.
Partner -11
205GTi -90
malmsten

Post by malmsten »

Jo det är klart... Så skulle nog jag gjort. Köpt en grenkontakt å bryggat bägge kanalerna. Under förutsättning att inte andra kanalen ska användas till framsystem eller dylikt.
//
Mattias
general

Post by general »

Jo det är klart... Så skulle nog jag gjort. Köpt en grenkontakt å bryggat bägge kanalerna. Under förutsättning att inte andra kanalen ska användas till framsystem eller dylikt.

Grenkontakt var ordet! :idea: Tack!
Kom f*n inte på va de hette!
Partner -11
205GTi -90
Sammy

Post by Sammy »

Där hade vi 2 pers som kunde sitt om steg :D

Gjorde en "tjuvkoppling" och det är remoten som krånglar, har dock inte en aning om hur jag ska åtgärda det.

De 4 sladdarna som är inkopplade ska dtill att driva framsystemet, därefter ska 2 sladdar till dit för att driva en 12", enkelspolig kicker. De små 4" och diskanterna vill jag att original stereon driver.

Vet inte vad bryggning är, men jag har 2x st hane/hane -> hona (tror jag) :wink:

Kan koppla loss stereon imorgon så ni får se hur det ser ut på baksidan?
9-3 AERO Maptun Steg 2
general

Post by general »

Där hade vi 2 pers som kunde sitt om steg

Gjorde en "tjuvkoppling" och det är remoten som krånglar, har dock inte en aning om hur jag ska åtgärda det.

Separatkabel för Remoten?
Vet att vissa stereos behöver man dra igång en skiva eller nått innan remoten går på.. alltså inte bara ha den på PÅ. Värt att testa.

Hade du mätt me multimetern om de kom nån ström genom Remoten?

De 4 sladdarna som är inkopplade ska dtill att driva framsystemet, därefter ska 2 sladdar till dit för att driva en 12", enkelspolig kicker. De små 4" och diskanterna vill jag att original stereon driver.

Vet inte vad bryggning är, men jag har 2x st hane/hane -> hona (tror jag) Wink

Jajust, på de viset, men kör framsystemet på C-D som du kopplat.. Har du två utgångar på stereon så kör en lågnivå för fram å en för bak. Bak blir då till baslådan. Den ska då bryggas på A-B..

Om du inte har två utgångar på stereon så köp en förgrening å sno från den lågnivån du har. så det blir in på både A-B och C-D.

Brygga menas att du tar + från ena kanalen och minus från den andra... Man tar alltid + på leftkanalen. Alltså A.. å sen minus på B.
Partner -11
205GTi -90
Timmy

Post by Timmy »

Hörrö dra en ny rmt kabel..! från stereon till steget..
Sammy

Post by Sammy »

General, jag har ingen multimeter hemma, ska kolla de imon i verkstan! Du får förklara bit för bit, dvs om du nu orkar :wink: Ska uppdatera er imon när jag kommer tillbaka från verkstaden. (ps tack för hjälpen hittils).
9-3 AERO Maptun Steg 2
general

Post by general »

General, jag har ingen multimeter hemma, ska kolla de imon i verkstan! Du får förklara bit för bit, dvs om du nu orkar Wink Ska uppdatera er imon när jag kommer tillbaka från verkstaden. (ps tack för hjälpen hittils).

Haha, de va f*n inte enkelt att förklara. Ritade lite istället.

http://web.telia.com/~u63805494/Schema.jpg
http://web.telia.com/~u63805494/Schema2.jpg

Första om du har två Lågnivåutgångar på stereon.
Andra om du bara har en. I så fall behöver du en förgrening som finns här

http://www.fyndborsen.se/?sida=produkt. ... dnr%3D5369

Dom kan se ut på lite olika sätt.

Hoppas det kan hjälpa!

Men till problemet du har, steget gick igång när du drog på 12v på remoten. Då bör det alltså inte finnas nån ström i rmt-kabeln. Som jag sa tidigare så testa å dra igången en skiva alternativt radion å se om det funkar då. Hade nämligen en stereo förut som det var så på.

Funkar det inte så låna en mulitmeter, det underlättar. kika om det finns ström eller inte.
Remotutgången på stereon kan ju vara bränd också. Är stereon ny så försök få ut på garantin, om inte så, dra en pluskabel från batteriet å ha en omkopplare, en vanlig AV och PÅ knapp som du manuellt stänger av steget med. Har även hört folk som kopplat till bakljuset! alltså så länge du har bilen igång så är steget igång! :wink:

Detta givetvis efter du kollat om rmt-kabeln är hel samt bra ansluten till stereon.

Lycka till!
Partner -11
205GTi -90
Post Reply