Är det någon som har en bra bild som visar var påfyllningshålet sitter? Lär ju märka det om jag hissar upp den men vill helst veta hur det sitter till innan ifall jag behöver ha med slangar eller flaskor av olika slag.
Är som sagt inte lat eller dum utan vill bara förbereda mig innan jag åker till en gör-det-själv-hall.
Sökte dessutom lite men hittade inget bra anående varför det läckte ut. Bytte fjäderben och drog då ut drivaxeln en bra bit för att få loss och dit fjäderbenet. Märker till min förvåning 5 min senare att det är en stor pöl på golvet i garaget. Är det nån packbox eller liknande som brukar vara dålig eller finns det nåt annat känt fel?
DC wrote:hur mkt plja ska de i växellådan?? eller var sitter nivå pluggen?
ca 2Liter ska det i enl. spec, lite mindre 1,8kanske det går i innan det rinner över i nivåpluggen.., nivåpluggen sitter på växellådans gavel (ta bort hjulet) , bult med skalle 19mm, enl. inlägget ovan.
Jag rekommenderar att man fyller olja där backspärrvajern går in på ovansidan av växellådan (svart plastplugg på BE3). Man tar bort 19mm-skruven på gaveln av växellådan för att släppa ut luften oljan ersätter och när oljenivån är korrekt börjar det rinna ut olja ur hålet där 19mm-skruven satt. Man ska ha bilen på plan mark när man gör detta för att få korrekt nivå.
Ivar Sveninge Citroën Xantia 1.8 16V -97
Vauxhall VX220 Turbo -03
Konverteringsexpert 205 Mi16 och nu även 2.0T
f*n idag , ganska många dagar senare än jag skrev tråden, skulle jag kolla upp oljepluggen. Hittade bara oljenivåpluggen...fick en bild av Martin Forsén på oljepåfyllnadspluggen men nån sån fanns inte, iaf inte där :S
Undrar nu om det skiljer mellan årsmodellerna och mellan BE1 o BE3.
Jag har som ni ser en 205 GTi 89a med backen vid ettan o backspärr, med andra ord BE1 väl.
Kan inte lägga upp bilden då bildarkivet är fullt eller nåt
du kan ju om inte annat fylla på på ovansidan vid luftningsnippeln.. så gjorde jag på min. dock vet jag inte hur trångt det e på en 205a
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto