Varför misständer bilen?? har bytt allt!!
-
peugeot örnie
oj jag blir nästan mörkrädd.. har nästan samma fel på min 405, när man är ute och kör och ligger på 5:an mellan 2000-3000 varv så blir det ibland som om bilen inte orkar sjunker ner på varvtalet.. ungefär som soppa torsk... men jag får inte upp någon motorlampa, man får koppla ur och gasa lite försiktigt så kommer den igång igen, detta fel uppstår inte alltid och om jag står på tomgång (utan växel) och gasar så rycker den aldrig till.. jobbigt fel...
läste att zx-evert hade ett gammalt öppet luft filter, det har jag också kan detta vara nån bidragande orsak? hur kollar man upp motorlampans signaler. för man behöver väl inte något jätte komplicerat, kan man göra nån grej för att kolla den själv?
Tack på förhand
läste att zx-evert hade ett gammalt öppet luft filter, det har jag också kan detta vara nån bidragande orsak? hur kollar man upp motorlampans signaler. för man behöver väl inte något jätte komplicerat, kan man göra nån grej för att kolla den själv?
Tack på förhand
Drivar en 405 Mi16 -89 röd, har många planer för den bilen...
Re: fett
snillet wrote:Exakt det fenomenet har jag fått på olika fordon när dom gått för fett, otroligt nog kan dom gå jättefint på låg/mellanvarv men storkna TOTALT över 3000-3500 varv. Men då pratar vi rejält fett.... borde dofta![]()
Jag får väl citera mig själv....
Kolla detta.
Fenomenet är nämligen exakt sådär när man har "överfet" blandning.
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
-
peugeot örnie
Tack för bilderna, jag misstänkte att det va den men den sitter under allt skit så jag ville inte skruva loss något inan jag visste säkert att det va den. Ska ut och rengöra den och måta lite får vi se om det blir någon skillnad. Återkommer med utvärdering. Känns som det finns inte mycket mer att kolla nu förutom den..

Det är lätt att va smart och spela dum men det är svårt att va dum o spela smart
Jag tror inte riktigt på ödp heller, dom har oftast också det där på/av syndromet.
Har du kollat upp givaren till kylvattentemp? Om den lurar ECU att motorn är kall hela tiden kommer bilen att gå fett, hänvisar till snillets inlägg.
Har du kollat upp givaren till kylvattentemp? Om den lurar ECU att motorn är kall hela tiden kommer bilen att gå fett, hänvisar till snillets inlägg.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
zx-evert wrote:pusst... sitter den på termostathuset eller? så en ödp givare kan inte spöka då? hur kollar man den givaren till kylvattnet då? ursäkta om jag verkar irriterad men det här skit problemet börjar blir rikgtigt surt
Ja, den sitter på termostathuset, en 2-polig kontakt av bosch-typ.
Jovisst kan en ödp spöka, det kan nog allt. Men sannolikheten är inte så stor att jag tycker du ska börja i den änden.
Vattentempsonden ska ha 2000-3000 ohm vid 20 grader och 290-370 ohm vid 80 grader. Alltså samma som lufttempsonden du redan mätt i lmm
Har du inte filen som heter 16V_Bosch_SM1288.pdf?
Annars kan du ge mig din mail ska du få den.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
-
peugeot örnie
nu måste jag bara klämma in mig, igen, men igår när jag var ute o körde så slöa motorn till och då började motor lampan lysa, men den slockan efter nån sekund. är detta fel då lagrat? kan ja kolla på något sätt vad som är fel? vet inte riktigt hur man gör... hjälp...
det sitter en kontakt på höger fjäderbenstorn. Med tre stift (om jag kommer i håg rätt). Man skulle iaf ansluta en provlampa till ett visst stift och jord, sedan till ett annat stift och jord sedan ska provlampan blinka koden. Ta bort och anslut till jord för mer koder.
allt det här om jag kommer ihåg rätt. gjorde det för över ett och et halvt år sedan.
allt det här om jag kommer ihåg rätt. gjorde det för över ett och et halvt år sedan.
-
peugeot örnie
-
peugeot örnie
testade det där men felkod men jag fick bara upp kod 12 och 11... men om motor lampan någon gång har lyst då borde den väl ha blivit lagrad eller??? funderar på att byta tillbaka till orginal luft burken.. kanske är det, det öppna luftfiltret som spökar?
-
peugeot örnie
idag var jag inne på en firma som bla fixar peugeot och sa vad jag hade för syndrom.. han hade hört om en annan peugeot mi16 med liknande fel och det var en av vacumklockorna, exakt vad är det och vad är den tillför, kan detta vara ett fel?? e lite jobbigt fel..